ska ju överta ett hus , men nu har vi ju pågående fastighetstaxering, och jag har oturen att bo i ett område där husen sålts dyrt och det som kom i pappren var orimligt högt taxeringsvärde, mig veterligen så är rimligt huspris kanske 80% av taxeringsvärdet,
huset är gammalt sletet och i ett område som blivit popuärt, men då dom nyare husen som har sålts till högre priser

hur ska man överklaga taxeringsvärdet för att få ner det med att huset är risigt?
 
Det är väldigt svårt att få ned taxeringsvärdet på grund av att det är slitet. Kan du inte utifrån deklarationen sänka antalet poäng som du tilldelats är det i princip som att tala med en vägg att överklaga taxeringsvärdet.
 
suck, det sura är att det praktiska värdet på huset är en bra bit under taxeringsvärdet, man blir less och förbannad när man inte kan påverka sådanna här saker, att ett gammalt hus taxeringsvärde inte beror på husets värde utan dom runt om som sålts
 
Du får väl göra en ny deklaration av ditt hus nästa gång du får hanlingar om detta.
Deklarationen skall ju spegla byggnadens standard.
 
Har också reagerat på den abnorma uppskrivningen av taxeringsvärdet. Mitt hus skrevs upp med 42%. Det tragiska var att skatteverket hade fel på flera ställen. I deklarationens övre del stod det mycket riktigt att vi har sommarvatten, men nere på kontrollraderna hade man egenmäktigt ändrat till året runt vatten. Varför hittar dom på egna uppgifter som inte stämmer? Har justerat detta, men det gör ju ingen större skillnad i uträkningen.

Illa är att ingen information gått ut om varför man nu ser över de tidigare låsta värdet för fastighetsskatt och vad det är som ligger till grund för det nya poängsystemet.

Det mest allvarliga är ju att om det blir ett regeringsskilfte, så återinförs fastighetsskatten och alla landets husägare kommer att drabbas mycket mycket hårt ekonomiskt.

Mitt tips till dig är att granska varje liten del i deklarationen och ändr där det är felaktigheter. Sen får vi alla husägare rösta smart i nästa val.
 
Hemmakatten
Om värdet på fastigheten (mark och byggnad) avviker med mer än 25.000 från "normalt" skall taxeringsvärdet justeras. Du kan tex ta bilder av alla fel och brister på huset, skriva en inlaga och begära korrigering av taxeringsvärdet. En byggnad som har ett värde understigande 50.000 skall inte åsättas något taxeringsvärde alls, men jag antar att huset är värt mer än så eftersom ni bor i det.

Vi hade tidigare ett gammalt hus (som ingen bodde i) där elen var uppsagd och kabeln avklippt, ingen toa, inget vatten eller avlopp, det regnade in mm. Där lyckades vi få huset taxerat till 0 kr. Men det huset revs senare och tomten såldes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.