Halloj
Har varit inne på å bygga ett multirumslösning med inbyggda högtalare i tak. Jag har nu bestämt mig för att INTE sätta högtalarna i taket och iingen multirooms lösning, utan kommer att köra på lösa högtalare monterat på vägg, respektive på pelare bakom soffan.

Däremot kommer jag att behöva dra kablar i väggarna för att inte kablarna ska gå längs väggar/tak... och för att det ska bli SNYGGT.

FRÅGOR:

KABLAGE
Skulle vilja få förslag på kablage som är bra + billiga. De som följde med hembiosystemet tror jag är för klena, för att leverera ett bra ljud. Högtalarkablarna kan ej vara i RCA eller likn för ingången till reciver+högtalare är sånna där du stoppar kabeln direkt in och "klämmer fast" de.

KOPPLINGSDOSA I VÄGG?
Däremot så måste man kanske ha en snygg avslutning där kabeln kommer ut från väggen. Typ en liten dosa för enkel montering av kablarna ut till högtalarna. Var hittar man sånna?

FRONTHÖGTALARNA
Vad tycker ni är bäst, ska man dra osynliga kablar i vägg, upp till lyssningsnivån där fronthögtalarna ska sitta, eller ska de dras utanpå?
Hur vet man vilken nivå högtalarna ska sitta på om man ej kan provlyssna förrens huset är klart!?
Är det någon som har bra mått från golv respektive från tv?

PLACERING AV SUB?
Var är bästa placeringen av en SUBwoffer? Framme vid TV´n eller typ bakom soffan?


Mitt system är:
LG DVD/Stereo.
5.1 högtalare med 60w 8 ohm
Sub på 60w 8 ohm (ska bytas till aktiv sub)

/ Fredrik
 
tack för ditt svar.
Var hittar man den kabeln billigast, har du något förslag?

Ang SUB så är den ej aktiv, den har ingen egen strömförsörjning...

/ Fredrik
 
Det här är bara hur jag resonerar för mitt hus när det gäller kabeldragning.

Önskemål:
  • väldigt lite synliga kablar
  • möjliggöra en multiroomlösning för framtida bruk
  • enkelt kunna flytta runt möbler och apparater i rummet eller till andra rum utan att behöva göra stora ingrepp på huset.

Mig veterligen försvinner alternativet att ha inbyggda högtalare då kraven för ex. vardagsrum och TV-rum när det gäller högtalare är olika. Köket kommer ju visserligen vara kvar där det är men jag vill inte ha inbyggda högtalare där heller, det är ju smidigt att i ett sådant rum gömma högtalarna ändå.

Så kommer jag göra (tar inte med el eller data i texten nedan):
Dra två VP-rör i väggen till varje rum, det ena slutar bakom golvlist och det andra bakom taklist. Golv- och taklist kommer att skruvas fast istället för att spika. På detta sätt kan jag ju ta mig vart jag vill i rummet genom att lägga högtalarkabeln bakom golv- eller taklist. Vill jag flytta om får man skruva ner tak- eller golvlisterna och "dra om". Detta är ju inte begränsat till högtalarkablar utan larm osv kan ju dras på samma sätt.

Notering: Vi har vita lister så det är ju enkelt att spackla och måla över skruvhålen efter sig. Vill man går det ju lägga en VP-rör längst med tak- och golvlist, speciellt om man har "trärena" lister och således inte kan gömma skruvhuvudet. Blir ju dock svårare att ta sig ut från VP-röret med högtalarkabeln.
 
Rekommenderar dig att ta en titt i www.prisjakt.nu forumet.

Där ges väldigt mycket tips och ideer för denna typen av frågor.
 
Dr._SiC skrev:
Vanlig EKK kabel 4*2.5mm2 fungerar alldeles ypperligt (de två motstående kardelarna ska kopplas ihop).

Dosa vet jag inget om, testa att leta på olika hemmabioforums gör-det-själv-avdelningar.

Fronthögtalare ska sitta så att diskanten är i öronhöjd när du sitter i lyssningspositionen. Hur brett de ska stå är mer osäkert, det beror på rummet och högtalarna. Men regel som funkar för musik är att högtalarna och lyssningpositionen ska utgöra hörnen i en liksidig triangel. Sen ska/bör/kan de vara vinklade innåt mot lyssningspositionen oxå.

Subplacering beror på delningsfrekvensen, om den är hög, över 80Hz, så bör subben stå någonstans brevid frontarna. Men om du klipper under 80Hz kan det funka att ha den bakom soffan. Min receiver klipper vid 100Hz och jag tycker inte det funkar att ha den brevid/bakom soffan.

Om du har en 60W sub så har du väl redan en aktiv sub?

Varför så grovt?

Jag har dragit lite infällt kablage till högtalare och då har jag kört med vanlig FK 1,5mm[sup]2[/sup], och jag hör då inte att det låter dåligt!
 
RilleRock
sverre skrev:
Varför så grovt?

Jag har dragit lite infällt kablage till högtalare och då har jag kört med vanlig FK 1,5mm[sup]2[/sup], och jag hör då inte att det låter dåligt!

Har man noname högtalare märks ingen skillnad men har man bra högtalare så hör riktiga audiofiler skillnad på ljudet  ;D

Edit: Så här har jag det.
Oftast blir det bäst att ha baslådan framme vid.

vrum2.jpg

vrum3.jpg

Högtalarstativen är 70cm höga vilket var en bra höjd vs sitthöjd i soffan.
 
Hej, ang kopplingsdosa i väggen. Kolla på www.ljudia.se. Vanliga kopplingar man använder på högtalare vid hembygge. Finns flera varianter kostar inte många kr. / jojje
 
snyggt rum! :)

Har hört att belysningen bakom tv´n skulle vara bra. (och ser att du också har det) Är det bra att ha det och varför?

/ F
 
Sänker kontrasten- Ögonen blir mindre trötta.
 
aha!

om man då sätter spots bakom tv´n (gömd belysning) så att det lyser upp mot väggen bakom tv´n, det borde väll bli samma effekt?

/ F
 
Har man längre kabellängder tappar man effekt och dynamik ("trycket") med för klen kabel. 2,5 mm2 brukar vara fullt tillräckligt för de flesta normala rum och anläggningar, så en 4 x 1,5 är rätt perfekt.

Min favorit att använda när det gäller uttag är XLR Chassiehona i väggen. Dessa kontakter är vanliga inom professionell audio och tål att kopplas in och ut många gånger och är dessutom små och diskreta.

Vill man ha något som går att måla över så är något dyrare Speakon-kontakter ett alternativ.
 
"om man då sätter spots bakom tv´n (gömd belysning) så att det lyser upp mot väggen bakom tv´n, det borde väll bli samma effekt?"

Eller en lampa på sidan. Huvudsaken är att du inte sitter in ett beckmörkt rum och att lampan inte speglas i TVn.
 
Var hittar jag sådana kontakter?
XLR Chassiehona eller Speakon?

/ Fredrik
 
Närmaste PA eller Sterohandlare har nog.

XLR hittar du nog t.om hos Clas Olsson, definitivt hos Kjell & Co.

Speakon är lite mer besvärligt, men finns hos Ljudia, Hifi kit och Elfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.