Det finns ingen definition på vad som ingår i drift eller för vem det gäller (pensionär vs barnfamilj), seriöst - är det nån som tror på de där siffrorna ?
 
man behöver inte tro men en grov uppskattning är ju alltid bättre än ingenting. Det är alltid intressant att få se före ägarens elräkning för att kunna gissa sin egen elförbrukning i framtiden.
När en familj med barn ersätter ett äldre par i huset så blir oftast elförbrukningen högre.Tvätt, el-tork, datorer, fler TV-aparater, duschandet och allt annnat smått kan ju lätt fördubbla hushållsel. Uppvärmningen bör dock öka i mindre skala om man inte värmde sparsamt i några outnyttjade rum innan.
Angivna driftkostnader ger tyvärr ingen garanti att nästa ägare får betala lika mycket.

Elbolaget uppskattar din förbrukning enl dom få månader och det kan ju ändras uppåt eller neråt på nästa räkningen.
gaia
 
Har inte elbolaget bytt ut elmätaren till en för fjärravläsning? Med en sådan betalar man bara för den el man gjort av med under mätperioden, (månad eller kvartal).
 
Ja självklart har alla fasta avgiffter stigit med åren och elen blivit dyrare.
Bodde ju en gammal tant i mitt hus förut och då kan jag ju inte köra efter hennes driftkostanader.. Så frågan är ju vem/vilka som bodde där för dig?
 
Tack för alla synpunkter.

Det bodde en barnfamilj här tidigare också. Dock med bara ett barn, vi har tre. Samma sophämtning har vi.
Antagligen har elbolagets "beräknade" årsförbrukning kanske tagits i med i överkant. Den räkningen jag fått nu är direktavläst så jag betalar bara den el jag förbrukat.
Ska prata med elbolaget om hur de beräknar denna och kolla vad förra ägaren förbrukade.
Har för mig att jag läst någonstans att någon klagat på mäklarens låga driftkostnader och fått ersättning för detta. Men kan inte hitta var jag läst det.
Det är inte hela världen. Ska nästa år byta till luft/vatten-pump. Så elkostnaderna kommer reduceras en hel del. Grannarna runt omkring halverade sina elkostnader med sina pumpar och de är alla lyriska.

Men jag tycker fortfarande att det är märkligt att mäklaren skrev ut 33000 i annonsen och det i själva verket är 50000 i driftkostad. En snigel på ögat borde de få!
 
Det med driftskostnaderna är svåra.. I mitt fall så hade de skrivit ut att det gick åt ved för 25 000:- om året att värma ett hus på 155m2. Visst det går att göra av med så mycke pengar men då får man köpa veden i 40liters säckar...
 
Vår elräkning har mer än dubblerats sen vi la om elavtalet. Det är konstigt att inte driftskostnader ställs i relation till det elpris/den förbrukning man har.
 
Jag tror att det är svårt att bråka om driftkostnaderna. De är så individuella. De hade kanske kallare inne – duschade jättekort etc. Plus att elpriserna bara åkt i höjden. Sedan skulle det kanske kunna fungera om det var en helt orimlig skillnad. Men när man har direktverkande el så finns det så många variabler att räkna med.

Vi fick plötsligt 8000 kr tillbaka från vårt elbolag. Vi hade alltså betalt in så mycket för mycket. De utgick från beräknad åtgång från1 januari och så blev det inte någon avläsning förrän i september. Men vi har låg temperatur inomhus eftersom vi är så lite hemma, eldar ganska mycket i kakelugnen eftersom vi får tag i billig ved och är bara två stycken.
Nu har vi kommit på att vi kan skriva in förbrukningen på nätet varje månad så det kommer vi att göra hädanefter.
 
Som jag skrev tidigare.
Be elbolaget om säljarnas årsförbrukning det senaste året.
Lägg sedan till 6000 för taxering,
5-6000 för VA och sopor,
lägg även till försäkring och eventuell tomträttsavgäld.
Stämmer inte dessa siffror så ringer du mäklaren och frågar hur h-n tycker ni skall lösa situationen, vems ansvaret är etc.
Förmodligen så säger hon att ansvaret är säljarens och då är mäklaren skyldig att ta kontakt med säljare och försöka få klarhet i det hela.
 
ParkaKungen skrev:
Som jag skrev tidigare.
Be elbolaget om säljarnas årsförbrukning det senaste året.
Lägg sedan till 6000 för taxering,
5-6000 för VA och sopor,
lägg även till försäkring och eventuell tomträttsavgäld.
Stämmer inte dessa siffror så ringer du mäklaren och frågar hur h-n tycker ni skall lösa situationen, vems ansvaret är etc.
Förmodligen så säger hon att ansvaret är säljarens och då är mäklaren skyldig att ta kontakt med säljare och försöka få klarhet i det hela.
Parkakungen verka ha ett bra förslag - för det är ju rimligen de förra ägarnas siffror som beräkningen baseras på.

Dina, dessutom uppskattade, siffror är tyvärr inte mkt att komma med.
Du kanske har haft en byggfläkt under renoveringen, en 500w bygglampa 8h/dag eller vad som helst - det är isf upp till dig att bevisa att du har haft en "låg" förbrukning och ändå kommit upp i 1400kwh på en månad. Och som sagt elbolaget kommer ju sen att uppskatta resetn av året - så först efter ett år får du "verkligheten" :)

/K
 
Den stora osäkerhetsfaktorn är enligt mig elförbrukningen.

Mäklare har två ofog för sig här:
1) dels anger dom gärna kostnaden i kronor i stället för KwH.
2) dels anger dom ofta en shablonförbrukning baserat på hustes ålder, storlek osv, istället för ägarens nuvarande förbrukning. och detta gör dom utan att ange att så är fallet.

Detta får man se upp med när man försöker analysera vad ev förbrukning kommer hamna på, dvs: Fråga mäklaren!

Mvh/abbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.