Vi håller på och river i ett rum och har tagit ner spånskivor från väggarna. Under finns flera tapetlager, masonit, mer tapetlager och lerklining på huggna timmerväggar. Huset är förmodligen från slutet 1800-talet - sekelskiftet. Huset är nog byggt som ett "finare" hus. Takhöjden på nedre plan är 2,75.

Det hade varit roligt att ta fram väggarna och lerklina om dom men det känns som alldeles för mycket arbete. Jag funderar på att behålla masoniten och tapetsera om den alternativt måla.
Sista tapetlagret är väv, det vill jag inte ha kvar. Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra med väggarna. Golvet kommer bli ett skurgolv. Det ursprungliga kommer fram igen från sin täckelse av plastmatta och linoleum. Golvlisten blir den ursprungliga som delvis fanns kvar under spånskivorna. Den är ca 20 cm hög och slät förutom överkanten som har ett litet spår.

Taket är spänd papp, vad som finns under vet jag inte och vågar mig inte på att försöka kolla heller för då åker väl allt ner... Taklisten syns inte för den är med i pappspänningen på nåt sätt. Men av profilen man ser verkar det vara en hålkärlslist.

Jag vill måla väggarna. Kan man göra något mönster på eller ska man ha någon list eller bård tro.
Har funderat på att sätta upp träflistapet att måla på, är det helgalet, döljer den mindre ojämnheter i väggen. Vill inte gärna ge mig på något typ återställaren även om det vore ett enkelt alternativ.
Masoniten är ju inte tidstrogen men har förmodligen suttit där länge ändå. Stilmässigt vill jag egentligen tillbaka till tiden när huset var nybyggt eller strax därefter. Däremot har jag lite dålig koll på färger, mönster, lister m.m. från den tiden.
 
Det är faktiskt inte galet mycket jobb med lerkline. Är det som sitter i dåligt skick? Annars kan du ju "renovera" sprickor å så i en klinevägg.

Varför inte testa lite på en vägg och se om det inte tom kan vara roligt?

Annars var det ganska vanligt att pappspänna väggen som du sen kan måla eller tapetsera - på så sätt får du en slät och vindtät vägg och förstör inte underlaget om du (eller nästa generation) en dag vill ta fram klinet...
 
Man ska heller inte underskatta betydelsen av att ha kvar tidigare årsringar. Gamla tapeter är till exempel även de kulturhistoriskt värdefulla och det är jättetrist att så många river bort dem för att få ett slätt underlag för ny tapetsering till exempel. Då är det bättre att "begrava" de gamla ytskikten.

Ett gammalt hus som har bebotts länge är vanligtvis inte "tidstroget" utan har genomgått förändringar i många olika omgångar. Det är också väldigt trist att så många vill ha en enhetlig "stil" på huset istället för att låta en mängd olika tidsdokument få komma till tals. Det skulle ju till exempel gå att pappspänna, limfärgsmåla och sätta upp en bård, samt komplettera med lister (men var rädd om de gamla) för att få ett tidstypiskt utseende, utan att för den skull förstöra kulturhistoriska värden.
 
Vad jag kan se av den lerklining som sticker fram så misstänker jag att allt rasar om jag tar bort masoniten och försöker mig på att ta bort tapetlagren som sitter på.

Det här huset har varit bebott hela sin livstid så det har utvecklats genom åren. När saker är gjorda har jag lite svårt att bedöma. Det finns en gammal känsla här, speciellt i en del rum men det är moderniserat efter hand. Vattenburen värme te.x. fick det här huset tidigt.

Det sorgligaste tycker jag är att en ganska sen ägare (25 - 5 år sen) har flyttat köket från sin centrala plats där det var ett stort kök till gamla pigkammaren där det blev ett normalt villakök med tillbyggt matplats (utbyggd i ett överblivet hörn efter en äldre utbyggnad).
På sikt vill vi flytta tillbaka köket och lägga badrummet (som ihop med en stor L formad hall finns där köket varit) där matplatsen är nu. Det blir väl en ganska kostsam historia så det finns inte pengar till det nu, inte tid heller :cool:
Dessutom har samma ägare bytt ut alla englasfönster mot kopplade modernare ospröjsade fönster som tack och lov är tvådelade men ändå inte som dom gamla :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.