Har reglat hela huset med cc 300. Tänker lägga 20 mm golvvärmerör i glespanel i bjälklag(ingen bygghöjd alltså)
Kan man lägga dubbelgolvgips(12+12mm) och sedan klinker, parkett och clickgolv direkt på det?????????
Många pratar om spån +gips men det bygger ju mer på höjden (22+12mm)

I badrumet är det väl nåt annat alternativ....???
typ spånskiva,
flytspackel(här kommer vi nog lägga golvvärmen i spacklet)
och sedan tätskikt.
klinker

Går det?
 
"Puff puff"
 
Varför inte bara spårade golvspånskivor och sedan plast och parkett på?
 
Det blir bra som du tänkt dig men i badrummet får du hitta på en annan konstruktion (än gles och dubbelgips).

Gipsen ska hellimas med något som är avsett för det, inte vanligt trälim.
 
Jag skulle tro att det räcker med att limma en enkel golvgips, varför 2??

Limma med maxit 616 tror jag det heter blir helstumt!!

MVH Linus
 
limma med ardex s48 dyrt men bra
 
Så dubbelgips verkar ok. (vi ville ha gips för att kunna ha klinkers utan att behöva göra om undergolvet om vi väljer att byta ut parkett/click eller dyl. om några år)

Men lim är tydligen viktigt att använda special lim.

På byggvaruhusen är det svårt att få bra svar. Helst vill de inte svara alls tycker jag.
Toppen att detta forum finns för en sån gröngöling som jag:D
Även om man får olika svar här också....
 
Tycker att det låter lite sniket, varför inte golvspån sedan frigolit med spår och plåt avsett för värmerör, därefter golvgips och plast sist parkett.

Eller varför är bygghöjden så kritisk när du bygger nytt?

Så har vi och det är riktigt bra stabilt golv.
 
Havsutsikt skrev:
Tycker att det låter lite sniket, varför inte golvspån sedan frigolit med spår och plåt avsett för värmerör, därefter golvgips och plast sist parkett.

Eller varför är bygghöjden så kritisk när du bygger nytt?

Så har vi och det är riktigt bra stabilt golv.
Vilken konstig konstruktion. Är det mindre sniket om konstruktionen är komplicerad och dyr?

Vad är kvm priset på den lösningen du föreslår jämfört glespanelalternativet eller spårad spånskiva?

Om det är parkett kan du ju skippa både spånskivan och frigoliten och fortfarande ha en bra golvlösning.....

Bryggtomten: Om du vill hitta en lösning som du ska ha i hela huset oavsett övergolv kanske det inte är perfekt med gles och dubbelgips. Rätt sorts lim är dyrt och det blir då en onödig kostnad där du ska ha parkett.

Räkna själv på följande alternativ:

1. Spårad spånskiva + ett lager gips överallt (funkar då för både parkett och klinker) Gipsen kan mig veterligen skruvas i spånet.
2. Glespanel överallt (22x120, läggs med 3cm mellanrum), dubbel gips med rätt lim mellan.

Det är inte säkert att det skiljer sig så mycket. Om du däremot i alt 2 bara lägger dubbelgips där du verkligen behöver,så tror jag det är billigare.

Inget av alternativen är en sniklösning.
 
Har ej kvm priset på lösningen och jag konstaterade bara att vår lösning som följde med huset verkar bra. Självklart så är det bra om det är billigare, men det är upp till var och en att välja lösning. Vår lösning kommer från Energijägarna och vad jag förstått är det ett välrenommerat företag i branschen. Att Götenehus skulle välja en onödigt dyr lösning för sina hus ser jag som osannolikt.
 
Havsutsikt skrev:
Har ej kvm priset på lösningen och jag konstaterade bara att vår lösning som följde med huset verkar bra. Självklart så är det bra om det är billigare, men det är upp till var och en att välja lösning. Vår lösning kommer från Energijägarna och vad jag förstått är det ett välrenommerat företag i branschen. Att Götenehus skulle välja en onödigt dyr lösning för sina hus ser jag som osannolikt.
Ingen hustillverkare kommer lägga glespanel, det är knappast kostnadseffektivt om man hyr in hantverkare som gör det. Här är det dock någon som ska göra jobbet själv och då är det andra spelregler.

Energijägarna har funnits länge men deras koncept kan knappast anses vara någon standard. Jag tror att dom flesta går på mer traditionella metoder - spårad spånskiva eller glespanel.
 
Limma gipset me vanligt kakelfix... gipslimmet är svindyrt.
 
Varför dubbel gips där du ska lägga parkett? Det kan du väl lägga den dagen du i så fall behöver det.
Ett alternativ är att lägga vanlig gips på glesen, lägg den upp och ner så slipper du dom fasade kanterna.
 
imported_Anders_S skrev:
Varför dubbel gips där du ska lägga parkett? Det kan du väl lägga den dagen du i så fall behöver det.
Ett alternativ är att lägga vanlig gips på glesen, lägg den upp och ner så slipper du dom fasade kanterna.
Vi har inte riktigt bestämt ännu exakt var gränsen mellan parketten och klinkers ska gå. Har inte klart ännu hur köksdelen kommer se ut (öppen planlösning).
Det är så mycket beslut som skall tas hela tiden när man bygger själv och hela huset på en gång.
Vanligt gips har jag hört att det smular sönder efter nåt år, golvgipsen skall vara något armerad.
Sen har vi väldigt korta längder på parketten, 96 cm, så det kan bli lite si och så med att träffa reglarna vid skarvarna. Och det slipper vi då med bärande undergolv.

Tack alla för era råd:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.