A
Hej,

Jag försöker få en planka 10x20 cm 1 cm tjock med 45° vinkel utmed sidorna. Men handfräsen gör det inte rakt eftersom jag gör det lite klumpigt. Någon som har en idé om hur jag kan göra en stabil, rak fräsning av sidorna?
 
Förklara lite mera. Ska hela kanten vara i 45grader eller vill du bara fasa en del?
Har du inget mothåll som du kör efter, dvs du kör helt på frihand?
Ett mothåll av en lika lång bräda som du kör efter borde fungera, men även det som brukar finnas till fräsarna skulle ge en rak kant. Är det hela kanten som ska bli 45grader behöver du ett mothåll, är det bara en del av kanten så räcker det med en fräs som har kullager som följer sidan.
 
AndersS skrev:
...Är det hela kanten som ska bli 45grader behöver du ett mothåll, är det bara en del av kanten så räcker det med en fräs som har kullager som följer sidan.
Om du behöver fräsa hela kanten 45 grader kan du sätta fast en rak spillbit parallellt med ämnets (din planka) kant med några tvingar och låta frässtålets kullager följa spillbiten istället. Genom att låta kullagret följa spillbiten så skär stålet i hela plankan.
 
I
Det finns tre sätt att göra det på:
1. Låta kullagret på 45 gradigt frässtål följa den raka kanten och köra fräsen från dig på höger sida av plankan och på vänster sida dra den mot dig. Annars kastar kvistar i virket ut frässtålet ur kurs och det blir inte rakt. (Sämsta sättet.)
2. Använda anslag, monterat på fräsen, tillsammans med kullgrat 45 gradigt frässtål. (Genast lite bättre rakhet, men en stadig hand på slutet är ett måste när anhållet är utanför plankänden i främre delen.)
3. Använda en Festofräs med styrskena (eller annat fabrikat med styrskena). Då är du inte beroende av om kanten är rak eller inte. Fräsen löper efter ett spår i styrskenan. (Absolut bästa sättet.)
_______________________
Byggaren
 
A
Tack allihopa för svar, har kommit tillbaka i snickaboden och ska testa en styrskena under helgen :)
 
En uppgift som gjord för ett fräsbord. Har du inget så gör ett! Ger en helt ny dimension åt fräsandet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.