Hej
Jag ska nu till att byta panelen på mitt gamla torp.
Som det är gjort idag så är det vindpapp som är spikat direkt på timmerstommen och sen ligger panelen direkt mot pappen. Dvs ingen luftspalt. Nu är frågan den. Ska jag använda mig av papp igen och med samma lösning. Eller sk jag använda mig av vindväv. Behöver jag en luftspalt? Då blir det ju en massa knas vid fönster osv osv.

Mvh Calle
 
Lite sent svar kanske....
Men det var samma konstruktion både i "torpet" jag bor i och ett ytterligare torp jag nyligen köpt.
Där jag bor har jag reglat 45 mm och isolerat innan vindpapp, på torpet som inte kommer att vara bebott vintertid gör jag nu samma lösning som det var, dvs. vindpapp och panel direkt på timret.

Luftspalt har jag aldrig gjort, och ej heller ens någonsin sett tillsammans med slamfärgad panel.
Det är nog viktigare med luftspalt om man målat med akrylat och liknande färger och sedan får en skada i färgskiktet så fukt kommer innanför färgen.
 
Hej hej
Nädå ditt svar e inte så sent. Har inte hunnit börja byta ännu.
Tänker inte isolera mest för att jag inte vill flytta ut fönster osv. Men vill få upp ett nytt vindtätt skickt då ddet gamla är angripet av myros å andra insekter.
Men du tror att vindpapp är bättre än väv eller? fast de e ju klart ett gammalt torp kanske man ska hålla sig till papp eftersom de va de som satt där förut.
Och det ska ju slammas med falufärg sen så då skippar jag luftspalten. Så då blir de ju precis som de va gjort förut :)
Tack för svaret
 
Tydligen kan vindpapp orsaka att det blir lite drag om det blåser kastvindar (för att pappen börjar "pumpa"). Detta enligt Sören Thurell som är arkitekt och har skrivit böcker om gamla hus. Men det finns andra experter som rekommenderar det...

Vi har lagt en duk mot grundstenarna för att vindtäta och vad jag har förstått är det ånggenomsläppligt precis som vindpapp, så man förändrar inte förutsättningarna för huset.

Jag skulle göra det som känns bäst. Jag tror inte att det gör så stor skillnad faktiskt. :)
 
  • Gilla
AnnaHq
  • Laddar…
Ett litet tips om du vill ha liv i fasaden. Så blanda brädden på panel brädorna. Tex en15 cm en 19cm en 17cm. Ju mer oregelbunde du har desto mer liv i väggen.Och jag håller med om pappen. På med pappen direkt på väggen och sen pannelen. Ingen luft spalt behövs.Om du målar med slammfärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.