Har ett litet problem. Har ett tak i badrummet som är gjort av träplankor som ligger "omlott" (vad heter det?)

Iaf så blir det emellanåt stora springor mellan kakel och tak...

Vad ska man täta med innan listen sätts dit? Våtrumssilikon tänker man ju på direkt, men det blir ju såna mängder?? Finns det något annat som bygger lite mer?
 
Ingen som har nån idé? Vill helst inte lägga på gips och sänka taket ytterligare då det redan är lågt så det räcker.. Men det kanske är enda sättet om man ska få tillräckligt tätt? Vill ju inte att ångan ska åka ut i taket/golvet....
 
Att ingen svarar kan bero på att inget riktigt fattar vad du menar...kan du förklara lite mer? :)
 
T
Du menar nog träpanel.

Snyggt_med_takpanel.jpg
 
Abbe1001: Tänk dig ett nykaklat badrum och ett tak i kanske "träpanel" som ligger omlott.. dvs i olika höjd. I skarven mellan vägg och tak blir det då mellanrum. På en del ställen är mellanrummet större.. och på en del mindre. Beroende på vilken del av panelen man tittar på. Detta tak ser ut som en del hus gör utomhus. När det ligger en planka och sen ligger nästa halvt ovanpå den andra, och sen ligger den andra under osv osv....?? Det blir alltså en nivåskillnad i taket på kanske 12mm. Det närmsta jag hittat som liknar vårt tak är spontad lockpanel.

Men som sagt.. Jag vet inte om det är det.. Jag vet bara att det är en stor skarv som måste fyllas.
 
Skulle tippa på att det är lockpanel som sitter där.
 
Vad du borde ha är en taklist av något slag, en list som du tycker är snygg helt enkelt...finns en uppsjö av varianter samt storlekar. Att lägga mjukfog (silikon i synnerhet) är ingen bra idé, det blir aldrig snyggt.
 
fjälpanel ?

typ denna du menar ?
08422120_534x534.jpg

oavset vilket hadej ag kört silicon och sen en list över det.
ska själv göra så i mitt bad med spårpanel.
 
Abbe: enbart en list täcker inte tillräckligt bra för fukten tyvärr. Vad som behövs är nåt klet att täta med...(under listen.)
 
Som det ser ut nu med glipor här och var så tror jag det ändå får bli en gipsskiva utanpå det befintliga taket. Har inte så mycket val..Tror det blir svårt att få det tätt (och snyggt) annars...
 
Är det lågt i tak och du har denna panel över en dusch eller vad är problemet? Finns det bara vettig ventilation, vilket det bör finnas oavsett takets beskaffenhet, och det inte rinner vatten på taket (!?) så förstår jag inte riktigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.