Hej, vi (jag och elektrikern) drog om det ojordade i vardagsrummet i helgen. Det är i en tillbyggd del som är från sextiotalets början, dvs svart-vit FK som är mer än fyrtio år gammal. Den var ändå mkt fräsch, inte mycket skillnad på den och den nya så min fråga är hur skall man tänka på livslängden på FK egentligen. All den gamla gummiisolerade kabeln från 46 är borta, och den var bitvis farlig (torkad och spröd som torra löv), men när kommer man att behöva ta höjd för det med FK? Säg att jag skall bo i huset i trettio år till, är det idé att dra ur gammal FK när jag ändå gör något, eller kommer den att vara lika fin om 30 år också? Vad säger den samlade expertisen?

P.S. Det var också en konstig kombination med dosor och rör. VP-rör i plast med SP-dosor i plåt... När/varför valde man en sådan kombination? Hade elektrikern ett stort lager gamla dosor kvar när plasten gjorde sitt intåg eller vad? ;-) (Eller fanns det rör i plast innan det fanns dosor som passade/höll/matchade?)
 
PVC åldras väl främst av UV-ljus, värme, torka och fukt. Värme och torr luft orsakar att mjukgörararna försvinner och därmed blir PVCn hård och spricker. UV-ljus bryter ner plasten. Fukt absorberas och minskar isolationsförmågan men då ska kabeln ligga rätt blött och det ska FK inte göra.. UV-ljus är väl sällan ett problem i en infälld installation. Ökentorr luft har vi inte så mycket i svedala så det är hård belastning av kablarna med temperaturökning som åldrar isoleringen snabbast. Men så länge isoleringen är mjuk och sprickfri finns det nog ingen anledning att byta ut kabeln. Gör man dessutom isolationstester så hittas problemkablar.

Det är nog större problem med kopplingar i en gammal installation som börjar glappa. Kopplingsdosor, uttag, strömbrytare och sånt. Nog större anledning att oroa sig för det.

Mina 0.50:- ;)
 
E
vad sa elektrikern som hjälpte dig då?
fk livslängd beror litet på hur huset `beter´ sig
värme/kyla/fkut och dyl
det som det största bekymmret är värme över ex armaturer
blir det för varmt så sprickerisloeringen då man böjer/rätar på fk
man får bedömma från fall till fall
men är det tex att man skall jorda så drar man de nya färgerna
sen det med dosor så kan det var att man utökat undersenare tid
 
Jag har FK från 52, hur fräsch som helst. tror ny FK är sämre då den nya mjukgöraren inte innehåller bly.

Protte
 
pefo skrev:
Ökentorr luft har vi inte så mycket i svedala så det är hård belastning av kablarna med temperaturökning som åldrar isoleringen snabbast.
Nej, huset ligger ju i Göteborg, så torr luft tror jag aldrig kommer att bli ett direkt problem. ;-)

pefo skrev:
Det är nog större problem med kopplingar i en gammal installation som börjar glappa. Kopplingsdosor, uttag, strömbrytare och sånt. Nog större anledning att oroa sig för det.

Mina 0.50:- ;)
Jo så kan det nog vara, du menar att det exv. kryper i torix med värmecykler (undrar hur stor den effekten skulle vara...). Men jag bytte dessa med. Lite synd egentligen, jag gillar sextio-tals strömbrytarna med utstickande knapp där upp alltid är "till". Om bara min fru sett samma skönhet... ;-)
 
Elinstallatören skrev:
vad sa elektrikern som hjälpte dig då?
Ja, han sa väl inte så mycket. Jag vet inte så noga, jag slutade väl i stort sett lyssna på honom någon gång i tonåren... ;-) ;-) Nej, allvarligt, det vi drog ut såg väl bra ut.

Elinstallatören skrev:
fk livslängd beror litet på hur huset `beter´ sig
värme/kyla/fkut och dyl
det som det största bekymmret är värme över ex armaturer
blir det för varmt så sprickerisloeringen då man böjer/rätar på fk
man får bedömma från fall till fall
men är det tex att man skall jorda så drar man de nya färgerna
sen det med dosor så kan det var att man utökat undersenare tid
Ja, här är det ju helt infällt och inga armaturer i närheten. Men visst, värme är en "killer", när vi just flyttat in så gick en lampa i trappan. När jag skulle byta den så fick jag hela lampsockeln i handen i form av små-små smulor... Nu är det lågenergi överallt så jag tror och hoppas att det inte kommer att bli lika illa.
 
prototypen skrev:
Jag har FK från 52, hur fräsch som helst. tror ny FK är sämre då den nya mjukgöraren inte innehåller bly.

Protte
Spännande. Det kan ligga något i det. Den nya FKn känns inte alls lika "fet" som den jag dragit ut.

Du menar att jag får göra om *alltihop* då om trettio år eller så oavsett, det var ju muntert. ;-) ;-)
 
Det är väl antagligen som med gammal tjärkabel. Om man låter den ligga stilla och orörd så håller den säkert länge. Om du ska byta uttag/strömbrytare om 30år så kanske den nya miljövänliga fkn är helt ihoptorkad och går ej att böjja.. vem vet!
 
60 årig fk är helt OK utom där den legat inne i armaturer och "torkat" och troligtvis håller den i minst 60 år till.
 
Det enda problem jag har haft med återanvänd FK är att kopparledarna är oxiderade en bit in från änden. Frågan är om det pelar någon större i praktiken roll för kontakteringen.
 
skiljer massor på dom olika tillverkarna av FK oxå.
den jag själv anser som bäst är Ericsson:s kabbel.
känns mäst gedigen. lätt o skalla. beter sig inte olika vid olika temp.

sen har vi fått att om man kör "halogenfritt" så kan man inte använda villket
glidmedel som när man drar då vissa av dom "löser upp" plasten med tiden...

kör själv ericssons FK hemma o så länge man får bestäma lika så på jobbet.
 
Linus_E skrev:
...lätt o skalla...
Har den varit elakt mot dig?


Sorry. Kunde inte hålla mig :p
 
Linus_E skrev:
sen har vi fått att om man kör "halogenfritt" så kan man inte använda villket
glidmedel som när man drar då vissa av dom "löser upp" plasten med tiden...
Det där var intressant, framgår det några varningar om detta på kabelförpackningarna? Eller på glidmedels tuberna?

Och vet du vad det är det inte får finnas i medlet?
 
Jag trodde det var sunt bonnförnuft att man inte ska hälla syra på sin elinstallation. Silikonbaserade glidmedel och tätmassor innehåller som regel ättikssyra - undantag finns i begränsad utsträckning. Kvar finns då petroleum, fettalkoholer och även tensider - vilket borde täcka behoven.
 
kollade lite efter sakerna på jobbet idag .
och såg att dom tagit bort de glidmedlet som vi inte fick använda på halogenfritt..
idag verkar dom vi kan beställa ihoppa med halogenfritt...

och nej vi fick de på ett lösblad av våran arbetsledare på ett arbete..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.