Hej

Renoverar en gammal 1800-tals skola i Bergslagen. Har installerat en 16kw murspis (kasett). I rummet som har murspisen installerad är det öppet upp i nock, det är cirka 4 meter till nocken. Har tänkt att göra tre stycken ventilationsrör från nocken till tre andra rum för att på så sätt kunna flytta överskottsvärmen.

Tre stycken varvtalsregulatorer samt tre stycken kanalfläktar är inköpta för ändamålet.
Vad rekomenderar ni, spirorör, plaströr eller något form av flexrör för ändamålet?

Bilder på aktuellt rum finns på:

http://www.minhembio.com/Arvcop/162533/

Tack på förhand. Arvid
 
spirokanal är i samma dimension som fläktarna och finns gott om passande detaljet (böjar etc.)
Rekommenderar att du kompletterar med ljudfällor till din fläktar.
 
FrittDrag_II skrev:
spirokanal är i samma dimension som fläktarna och finns gott om passande detaljet (böjar etc.)
Rekommenderar att du kompletterar med ljudfällor till din fläktar.
Tack för det snabba svaret. Lite dålig påläst är jag, vad exakt är ljudfällor?

Rekomendation på butik i Örebro eller på nätet för spirorör & detaljer?

M.v.h Arvid
 
Ljudfällor skulle jag med vilja veta vad det är....jag har två paxfläktar för värme genom taket från nedervåningen där jag har en Bergslagskamin och det funkar kanon. Enda värmekällan jag använder.

ArvCop, Var i Bergslagen? Här är Fagersta!

Du är välkommen att titta!
 
"Fast" ljuddämpare från Lindab (andra fabrikat är liknande) Katalogsida-PDF
Finns även flexibla ljuddämpare men dämpar inte lika bra och ibland mer släpper igenom ljud(ut genom kanal) än vad den dämpar ljud.

Internbutiker som säljer spirodetaljer kan du hitta i äldre trådar, där finns även omdöme om en del av dem.
 
Byggahus forum kan man lita på! Här ska Lindab kontaktas, inte för att det är så värst mycket man störs men när den stänger av märker man tystnaden...

PX-21, Motorväg är ett elände. Bygg en vall.
 
Finns en jordvall som har sjunkit man ser långtradarchaffisarna sitta och fika i hytterna nu (Inte för 4 år sedan.....

Mvh
 
Om ljudet kommer vi självdragskanalerna in fungerar en ljuddämpare lite bra mot fläktljud som billjud.
Men kan vara lite svårt att få in en ljuddämpare i befintliga självdragskanaler.
 
Jag kör med classe spiron upp på vinden sen ut i ventil....
Men den bromsar inte för mycket dämparen när man bara har (Självdrag

Mvh
 
Redigerat:
ljuddämparen är helt öppen igenom, alltså samma motstånd som motsvarande längd spirokanal.
 
Har någon tips på var man kan köpa ventilationsgaller i antik stil?

Mvh Arvid
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.