Hej
Jag har tittat på ett typisk 70 tal kedjahus med betongplatta med isolering ovan på. Det anses vara en risk kontruktion. På besiktning står

Uppbyggt golv med trämaterial, så kallat flytande golv på betongplatta på mark, är en
riskkonstruktion – risk för fukt- och rötskador

En sak till vinden var obesiktningsbar samt att Gavelventiler saknas till vinden – finns risk för fuktskador på vinden.

Sen om ett sovrum under vinden står följande
Fuktfläckar vid plastfolien mot kupan – tecken på tidigare inläckage. Han påpekar det inte som ett riskområde då

Så är det en fläck på sovrummet, kan jag dra slutsatsen att risken är stort att fler kan finns i vinden?

Skulle du köpa huset utan en forstatt teknisk utredning (t ex fukt mätning)? Vad är det för garantier man kan fråga av säljaren?
 
Nej, jag skulle inte köpa huset utan att undersöka det närmare. Fuktmätning som sagt, kanske man även blir tvungen att göra hål någonstans för att komma åt att inspektera vinden. Naturligtvis måste ni och säljaren vara överens om vad som ska göras.

Säljaren lämnar normalt inga garantier alls. I synnerhet inte när ni har en besktning som påtalar riskerna. Även om säljaren säger "vi har inte märkt något" så spelar det ingen roll.
 
Nej, jag sulle inte köpa det huset utan en grundlig undersökning. Frågan är om jag skulle köpa ett 70-talshus öht.
 
Mikael_L
I allra värsta fall har ni dolda kostnader på över halvmiljonen i det huset, ifall ni anlitar hantverkare.
Å andra sidan kan allt vara frid och fröjd också ...

Vill ni chansa?

Med den besiktingen så går ni chanslösa på att åberopa dolt fel.

Men undersöker ni och finner att allt är bra, vad säger säljaren då? Kommer h*n vilja höja priset .. hmm ...
Kan ni eventuellt få in klausul om att köpet kan återgå ifall allvarliga fel, som kostar mer än xxxx kr, hittas inom en viss tid efter köpet, så kan ni undersöka efter.

Jag "spekulerar" i olika lösningar nu, jag är inte bevandrad i det juridiska inom fastighetsaffärer.
 
Det normala är väl att man är överens om priset under förutsättning att huset är i förväntat skick, skriver ett kontrakt där man har rätt att häva köpet enligt vissa villkor, sen gör man en besiktning och om det då visar sig att felen är större än man trodde kan man häva köpet eller börja förhandla om priset.
 
Kosta på dig en egen besiktningsman och följ honom/henne när besiktningen görs. Visst är ofta 70-talshus problematiska men lägger du in ev renoveringar i kalkylen kan det ändå bli ett bra köp när du är medveten om vad som måste göras och du kan göra en del jobb själv. Priset ska naturligtvis vara rätt.

I många fall är det inte akuta förändringar som måste göras utan du har troligtvis tid på dig att successivt fixa renoveringarna i viss mån själv. Har du tummen mitt i handen bör du kanske tänka dig för ytterligare ett par gånger.
 
Första huset?
Vad jag kan utläsa av din post så är det främst problem med taket. Lägg 60000kr på att lägga om taket så är problemet löst, fläckar behöver egentligen inte betyda något, de kan komma från stormen -94 när lite vatten trycktes in bakom en plåtbit.

Ang riskkonstruktion, det finns tre typer av grund och ingen är 100%, dvs räkna med inte med ett problemfritt boende i ett hus, vill du ha det så bo i lägenhet.

Priset är ju givetvis relevant här och begär säljaren inte för mycket så slå till men se till att alltid ha en buffert på ett par månadslöner om något händer som måste åtgärdas asap.

Ett par poster upp nämndes 500.000 på reperationer, låt dig inte skrämmas av sådana siffror, av 10 hantverkare får du 10 olika pris så det är bara att gå på den som är billigast och rivningsarbete kan du alltid göra själv.
Lycka till!
 
Tack för all hjälp jag fick.
Innan jag betalade och beställde fuktmätning ,skrev jag ett avtal med säljaren att han ersätter mig med 50 % av kostnad för fukt/mögel problem så mätningen kunde visa.
Det preliminära resultatet viasar 15-19% fukthalt i syller runt huset. Det brukar leda till mögel och fukt problem i framtiden. Hur fort måste jag byta/åtgärda syllen?
 
Ahmed_1976 skrev:
Det preliminära resultatet viasar 15-19% fukthalt i syller runt huset. Det brukar leda till mögel och fukt problem i framtiden. Hur fort måste jag byta/åtgärda syllen?
Du kan ju bara få ersättning från säljaren i de fall möge eller röta kan påvisas.
Om huset inte har några bevisade problem så kan ni ju vänta eftersom ni inte kan kräva säljaren på något.
Om det finns kostaterade fuktskador bör dessa åtgärdas snarast.
 
Tack för ditt svar volov.
Är det inte fuktproblem när sylln har 15-19% fukthalt.? Vad bygger du ditt råd på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.