Hej!

Sitter in i sista stund och ändrar mina ritningar. Huset är ett sluttningshus och nedre plan i leca. Iden har varit att ha 2x100mm cellplast på utsidan av 190mm leca och 70mm reglat och isolerat på insidan och till slut ett lager gips. Men pga tekniska lösningar av ytterväggen på övre plan blir det knepigt med så pass mycket isolering på utsidan. Min fråga är då om det går lika bra att bara ha 100mm cellplast på utsidan och sedan ha 170mm isolering på insidan istället? Har ju läst mycket om att man ska isolera på utsidan på grund av fukt.

En annan liten tes. Allt jag lärt om isolering är att isolering är luft som står still. Om man isolerar med cellplast och innanför det har platonmatta så känns det för mig som om den där platonmattan släpper in en massa kall luft mellan isoleringen och väggen. Är jag ute och cyklar?
 
Jag förstår ingenting ??, varför i all världen isolera med 70mm invändigt när du har 2 x 100mm cellplast utvändigt leca´n ?.

Vet inte vem som rått dig till detta men bara 190mm leca & 200mm cellplast blir ca 0,167 i U-värde, dessutom så lagras all värmen i dom tunga 190mm lecaväggarna så du kommer få en mycket stabil temperatur innomhus även vid snabba omslag på väder då massor av energi finns lagrad i väggarna.

Att sedan slå på 70mm MU el liknande innanför förstör ju hela ideén.

Vad U-värdet skulle bli har jag inte en aning om, men många nackdelar kommer in.

1) Du får inte stenhuskänsla.
2) Du lagrar inte värmen i väggarna.
3) Massor av merjobb och kostnader.
4) Trä & gips är organiskt och kan mögla.
5) Nya byggsätt kan visa sig negativa, och vem har råd att chansa ?.

Vill du verkligen reflektera värmen innåt så använd folieklädd cellplast, och vad beträffar din tanke om platonmatta så borde den inte vara negativ så länge du får helt vindtätt, d.v.s att luften i mattan inte byts.

MvH jawen
 
Väldigt enkelt..

1. Jag vill ha någonting att dra elen i.
2. Jag vill inte ha stenhuskänsla, hatar stenhus.
3. Jag struntar i att lagra lite värme i väggarna då värmebehovet ändå kommer vara minimalt(och gratis) och 2,5m3 vatten samt 16m2 betongplatta kommer lagra tillräckligt.
4. Det blir ingen märkvärd priskillnad men betydligt enklare konstruktion när jag kommer längre upp i konstruktionen.

Åter till frågan: Är det några problem att isolera 170mm innanför lecan? Vet att vissa isolerar 100mm skalskivor så tycker inte det borde vara så stor skillnad.
 
Hej

Jag tänker stänga in 300mm cellplast mellan dubbla 150mm Lecaväggar i en sandwich konstruktion eftersom jag ryser vid tanken på att ha brandfarlig och giftgasalstrande cellplast direkt in mot huset (eller för den delen på utsidan heller eftersom giftig rök har en tendens att ta sig in överallt).

Leca är f.ö. helt OK att spåra i för elinstallation o dylikt.

En tanke: Om du nödvändigt ska ha isolering på ömse sidor om Lecavägg, varför inte brandsäker stenull ? Du borde ju kunna skruva in någon form av board mot Lecaväggen med, säg, 150mm spalt emellan (mha läkt eller avståndsdon eller så) och stoppa stenullen där. Minerit fiberbetong skulle nog t.ex. vara bra som vindsäker board mot utsidan (fast du gillade ju inte stenkänsla så glöm det ;) )


mvh

/Magnus
 
Visst skulle jag kunna köra stenull. Frågan kvarstår dock: är det okej att köra 170mm isolering på insidan? Ingen risk att lecan blir för kall och känsligare för fukt?
 
Det är så himla många världmästare på att bygga hus här inne, Förmodlingen så är det väldigt få som överhuvudtaget att bygga något hus hör..Putte 82 verkar vara en hejare på att veta vad han pratar om, Bygg du ditt trähus med den den isoleringen, Men klaga inte sen.. Lycka till..
 
Har du tänkt på problemet med bärighet? Skikten på 15 cm kan bli i svagaste laget, beroende på hur lasten läggs på. Inte samma som att ha 30 cm Leca i en sten. jag har tvingats att fräsa in stålbalkar i mina 350mm isoleca och ha en kertoram som bär upp bjälklaget!
 
Kalarne: Skikten på 15cm? Jag kommer använda 19cm leca som bärande vägg.

Uppfinnaren: Jag frågar just för att jag är osäker om lecan kommer bli för kall och då dra åt sig fukt lättare om jag isolerar så pass mycket invändigt. 10cm skalisolering vet jag används om ömse sidor lecavägg men vet inte om det är under mark. Jag använder inte leca för dess värmelagrande egenskaper utan för att det är mer fukttåligt då stora delar kommer vara under mark.
 
Hej,
så länge som den varma inneluften inte kommer i kontakt med med stommaterial (eller isolerning) som är såpass kall att daggpunkten nås är det inga problem - lecablock eller annat material lika. Om du diffspärrar kan du ha hur mycket isolering du vill på insidan.

Vad exakt menar du med "känsligare för fukt" ?

Vänligen

per
 
Vad jag menar med känsligare för fukt är: tar lecan lättare åt sig fukt från utsidan, dvs den delen som ligger under marknivån. Eller borde risken vara minimal oavsett om lecan är kall eller varm? Förutsett att platonmattan gör sitt jobb.

Tack för visat intresse.
 
putte82 skrev:
Vad jag menar med känsligare för fukt är: tar lecan lättare åt sig fukt från utsidan, dvs den delen som ligger under marknivån. Eller borde risken vara minimal oavsett om lecan är kall eller varm? Förutsett att platonmattan gör sitt jobb.
Det korta svaret är nej - det spelat ingen roll - lecan kommer alltid vara varmare än marken närmast väggen, oavsett var den sitter i väggen. Därmed får du inte någon fuktvandring utifrån in mot lecan - förutsatt att Platon gör sitt jobb.

/per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.