Lmob skrev:
vad e det för skillnad på nutid ugnen 600 och 900
finns det sådana där utdragbara plåthållare i ugnen. skall oxå köpa ugn mm
Skillnaden är höjden på ugnarna, 600 är 57 cm och 900 är 60 cm. Nutid 600 är gjord för att monteras i högskåp tillsammans med mikro/varmluftsugnen Nutid 400.

IKEA har inte ugn med utdragsskenor. För några år sedan fanns en modell; Mumsig C00 med sådana, men som sagt inte nu.
 
För ungefär 1 år sedan byggde jag nytt kök (IKEA)
NUTID HB I4 induktionshäll
den är jag helnöjd med

NUTID MWN 400 S kombinationsugn
Fläkt låter ganska högt annars OK

NUTID OVN 600 S inbyggnadsugn
Fläkt låter ganska högt
Indikatorn som visar när ugnen är uppe i temperatur fungerar inte...da detta var ett fel i alla OVN 600 skrev Whirlpool istället om produktbladet så denna indikator numera inte finns!!! IKEA ska dock ha en eloge för att dom tog tillbaka båda ugn och mikro (båda därför att dom skulle sitta i samma skåp) utan de minste gnäll.

RENLIG DWH M00 integrerad diskmaskin
fungerar...men låter ganska mycket

NUTID HDN SI800 frihängande fläktkåpa
Fungerar vid normal användning...men vid mycket stekning klarar den inte riktigt uppgiften (finns annars gott om tilluft)

Istället för IKEAs ugn och mkro köpte jag Siemens kombinationsugn och ugn, detta kostade ytterligare 10 000:-....men värt varenda öre VILKEN SKILLNAD:)

FLKR
 
Tackar för tipsen! :) Det blev vitvaror från IKEA - hittade inga andra (vettiga) som kom i närheten av priset. Dessutom har de fem års garanti vilket de (såvitt jag vet) är ensamma om.

Det blev till slut en induktionshäll (HB14) och varmluftsugn OV B02 (tror jag att det blev) med lucka i vitt glas - alltså inte rostfritt. Själva köket går i ekfaner på underskåpen och högblankt vitt på väggskåpen. Golvet blir vitlaserad askparkett. Färg på väggarna samt kakel har vi inte bestämt än. Bilder kommer när det är klart... :)

Bild på hur det ser ut idag: Inte särskilt praktiskt och inte direkt vårt färgval...

..och en bild på planen - dock saknas ett vägghörnskåp på bilden...
 
  • DSC00055.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fullscreen capture 2008-10-27 222453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad gäller ugnarna från IKEA så är jag lite besviken på att ingen av dem har periskopstegar så man kan dra ut plåtarna helt utan att tappat dem. Var totalt omöjligt att få svar från Whirlpool om vilka modeller man kunde byta ugns-stegar på och vad det kostade.
Att ugnarna har en jättedyr och jättebra självrengöring tycker jag är direkt ointressant.. Helt seriöst, hur ofta brukar du kladda ner hela din gamla ugn, och hur ofta städar du den?
Hällarna tycker jag inte alls om. Små ytor och största zonen längst inne per europesik standard. jag kommer köpa en annan häll som har fyra stora zoner istället.
 
En sak som kan tyckas vara en petitess kanske, men dock lite vilseledande är att Ikeas side-by-side kyl/frys marknadsförs som ett rostfritt skåp. Det är rostfri färg med lack på. Under är det plast. Inte solid rostfri metall. Men det går att få från Whirlpool och andra, men det blir lite dyrare
 
Det man främst ska kolla på är så att de rostfria produkterna har samma nyans. Ser sådär trevligt ut med att ha allt rostfritt och så skiljer det som fan mellan de olika rostfria vitvarorna. Vissa vitvaror i rostfritt ser ut som fan och det finns, som någon var inne på, plast-imitationer.
 
Redigerat:
Vi har ugn, mikro samt kyl/frys från IKEA, resten "blandade fabrikat".

Vi resonerade som så, att ugnen använder vi sällan, därmed borde man klara sig med en enkel, medan mikron vi haft tidigare kostade ca 500:- och enda orsaken till att vi ville ha en ny var designen, en tio gånger så dyr maskin borde vara åtminstonde lika bra.
Men nej, den var sämre.
Efter att ha kört mikron på full effekt i mer än 90 sekunder, så går avsvalningsfläkten igång. Den kör i fyra minuter och låter som ett reaplan. Ingen av våra tidigare ägda 500:- mikrovågsugnar har behövt sådan kylfläkt. Nu har jag satt en strömbrytare på sladden, så när maten är varm släcker vi strömmen till maskinen=ingen fläkt. Får se hur länge den håller.
Även ugnen är högljudd, med en avsvalningsfläkt som kör LÄÄÄNGE.. Dessutom gick displayen sönder efter ca ett år.
Kyl/frysen däremot har hittills fungerat bra.
Så, vill du ha tyst och lugnt i köket köp inte IKEA

Å andra sidan, diskmaskinen (som var apdyr) är just nu sönder för andra gången på ett år, så högt pris verkar inte automatiskt medföra bra grejer (och nej, vi tvättar inte jeans i den).

/ Fredrik
 
Så du stänger med andra ord av kylfläkten i förtid på mikron för att du tycker den går för länge och låter för mycket efter den har värmt klart maten? Låter aningen märkligt om så är fallet för kylfläkten sitter där av en anledning. Allt mår bra av att kylas ner lite i efterhand, känns som din metod med sladden gör att mikron kommer ha åtskilligt kortare livslängd. Rätta mig nu om jag inte förstod det riktigt rätt.
 
En orsak till att kylfläkten finns är ju att skydda inbyggnadsskåpet mot värme...och då IKEA's ugn har mycket dålig isolering måste fläkten vara kraftigare och gå längre än på tex. en Siemensugn.

FLKR
 
Ikeas induktionshäll med 3 zoner är suverän. Dels blir det mer spejs mellan grytorna och den stora plattan är jättestor och sitter inte längst bak. Den stora plattans minsta zon är lagom för en 28cm stekpanna. Skulle köpa exakt samma igen om jag skulle behöva.

Räknade just ut att jag köpt 13 vitvaror de senaste 5 åren. Av dem är 8 från Ikea. Kan inte påstå att jag kan se några större skillnader. Diskmaskinen från ? jag bytte innan jul, torkade inte disken (och en massa andra fel vi inte kunde fixa). Den nya från Ikea torkar så att det knarrar i glasen.

Min förra Ikeafläkt var tyst som en mus, den nya låter mer. Jag tror de största skillnaderna är hur jag dragit utsuget. Förut var den mer inbyggd och nu är det mer öppet och synligt. Det är nog inte alltid det är fläktmotorns ljud som är boven.
 
B
Jag kan inte fatta att man väljer att köpa från Ikea. man lägger utan problem ett par hundra tusen på en ny bil men ett kök som man ska ha i 20 år väljar man det billigaste möjliga. Tänk i lite längre perspektiv vilket som lönar sej bäst.
Speciellt inte vitvaror från Ikea.
De är de absolut enklaste och billigaste vitvaror man kan få tag på.
jag skulle välja Siemens de har otroligt bra utbud och köper man från en "riktig" köksbutik får man tillgång från deras plus sortiment.
 
Bagaren skrev:
Jag kan inte fatta att man väljer att köpa från Ikea. man lägger utan problem ett par hundra tusen på en ny bil men ett kök som man ska ha i 20 år väljar man det billigaste möjliga. Tänk i lite längre perspektiv vilket som lönar sej bäst.
Speciellt inte vitvaror från Ikea.
De är de absolut enklaste och billigaste vitvaror man kan få tag på.
jag skulle välja Siemens de har otroligt bra utbud och köper man från en "riktig" köksbutik får man tillgång från deras plus sortiment.
Nja, så där tänkte vi också inför den köksrenovering som nu är klar.

Efter att scannat av marknaden så insåg vi att IKEA inte var några enstaka procent billigare, utan de andra kunde vara en faktor 4-5 gånger dyrare.

Vi valde till slut IKEA, men var noga att inte välja en lösning med spånskiva i luckor utan MDF. Det fungerade klockrent. Min känsla så här i efterhand är att grejerna håller mycket hög kvalitet - inklusive häll, ugn och mikro som blev IKEAs (eller Whirlpool egentligen). Många detaljer är ju exakt samma som alla andras, tex gångjärn, lådupphängningssystem mm.
 
B
Vi kollade verkligen runt innan vi valde kök och ikea ser man att det inte är i samma klass som de andra. Det är väl Ikea, kvik och Rusta som är i samma billiga klass.
Deras lådsystem och gångjärn är ju bara billigare kopior.
Men visst en Skoda och en BMW har ju båda hjul och motor så visst det är bilar båda två.
Men när man valt det billigaste så vill man ofta försvara det för man vill ju inte framstå att det bara var priset som styrde.
 
Det är väl också så att Skoda och Audi har 90% gemensamma prylar.

IKEAs lådsystem, gångjärn mm är från samma leverantörer som de dyraste använder. Det lurigaste med IKEA är att skåpstommarna bara finns i en färg och att man förväntas skruva samman dem själv. Det blir lätt snett om man inte är noggrann, tex genom att kryssmäta.

Kompisen har Ballinglövkök som hänger på sniskan totalt, vårt IKEA-kök har Mercedeskänsla när man slår igen luckorna. Jag tror byggkvaliteten spelar väldigt stor roll, dvs vem som faktiskt bygger ihop och slutmonterar köket.
 
Helt rätt Bagaren ,var och en väljer vad hon/han vill lägga pengarna på men sedan klaga och tala om vad de dyrare sakerna är så mycket sämre än vad du själv har köpt det förstår jag ej vad man vinner på det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.