Jag skall lägga klinkers i källaren och har stött på lite rester av en tidigare vägg samt en del omjämheter som måste bort för att få allt på samma nivå. Jag planerade att hyra en maskin för att mejsla bort men så slog mig tanken om man skulle kunna motivera ett litet inköp. Jag har tittat på lite enklare kinamskiner (typ jula) för lite andra håltagningsjobb och då skulle det passa fint om det gick att använda samma maskin till detta. Min oro är om den är för klen och det bästa alternativet är en ordentlig hyrmaskin. En dyr köpmaskin hade ju varit skoj men det går inte in i budgeten. Det är ett äldre hus från 47 så jag gissar att det inte är supertuff betong. Hur bra bilar en billig borrhammare med bilfunktion?
 
Biltemas funkar prima iaf för mig. Borra gör den också emellanåt. Visst viss betong kan vara seg men jag har ändå borrat genom stenar med min biltema, och ja det är sten i mina väggar inne i betongen :)
 
Borra har jag hört från andra att det funkar bra, men hur bra funkar det att bila?
 
Jag har den där näst billigaste från biltema, och har knackat lite betongbalkar med den. Den e lite seg för det. Man måste först diamant såga, sen bila. Jag tror dock att den för 2000 med 10 ggr mer joule i knacket skulle klara jobbet galant.
 
Jag har en Ferm borrhammare från jula som jag har använt till att bila med (bla en trappa, badrumsgolv och en bit av en gammal dyngplatta.)
Tja det kanske blir en extra kafferast mot om man har en dyrare och mindre vibrerande maskin, men för en pris skillnad på 1500 - 2000kr kan jag nog ta en kopp kaffe.
 
Tack för svaren, verkar som man skulle kunna klara sig med en hyffsat billig modell och ett par koppar kaffe.

Hur väl funkar en tryckluftsdriven mejselhammare? De ser lite fjuttiga ut (jula 189 kr) och jag har dålig erfarenhet av tryckluftsdrivna mutterdragare.
 
Har man inte fet kompressor så är luftverktyg mest en plåga.

Annars funkar de väl rätt bra iaf då jag använde dem på jobbet, det kändes inte som det var någon större slagkraft i den dock, syns ju på storleken också.

Men nu vet jag inte om det är samma typ vi pratar om heller. Min biltema är iaf kraftigare än den tryckluftaren jag testade på. Dock slår tryckluftaren snabbare (=tätare mellan slagen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.