Som nybliven medlem så undrar jag om det finns några ideér om mitt delikata problem.
Har rivit ut badrummet och står just nu stilla i renoveringen då jag inte är helt säker på hur jag ska göra.

Mitt hus är ett enplanshus med platta på mark. Flytande golv i torra rum med sand,plast, cellplast och sist spånskiva. I våtutrymmena är det dock en markskiva på 50mm och därefter gjutit 70mm med armeringsnät i placerad direkt på plattan på mark.
Väggreglarna till badrummet står på 2 lager markskiva, de ligger alltså ett par mm från betongen.
Nu är det så att vi ska bygga till badrummet ca 2 kvm från rummet bredvid.

Först tänkte jag ha EPS cement men är lite osäker då jag inte fattar om den blir stark nog.
Sen är det ju frågan hur man placerar reglarna på "utbygget".

Idén som snurrar i huvudet är att gjuta med epscement ca 90 mm direkt på undre plattan med plast emellan (flytande) och "docka fast den i den befintliga plattan med primer och förankringsjärn. Därefter lägga en passande slipsats.Reglarna tänkte jag ställa på spånplattan som hör till rummet bredvid ock låta väggskivorna hamna ett par mm "över" golvet utan att stå emot. Vad tror ni om den lösningen?Är väl ingen risk att golvet rör sig för mkt så det händer något med plastmattan som vi tänkt lägga.
finns det någon kantförstärkning man kan göra till gjutningen?Kommer ju inte få något kantstöd alls med min idé ju.Krävs det riktig stark betong för att få det? Känns lite som EPS är tänkt för källare med befintliga betongväggar som man kan gjuta emot, rätta mig om jag tänker fel.

Är inte jättesugen pa att vänta 3 månader på att vanlig cement ska torka ut men om det är det som krävs så går det väl att uthärda. Eller ska jag satsa på Ardex A35mix eller Bemix P3 istället och armera i botten samt lägga 50 mm cellplast under gjutningen.

Snälla om ni har ideér eller ståt tinför samma dilemma hjälp en stackars medmänniska!
 
Kör med eps, då får du dessutom lite isolering och det är löätt att arbeta med. Däremot ska du nog inte gjuta på en plast, det känns lite vanskligt. Kantförstärkning kan du lösa med vinkelplåtar, samma typ av plåt som reglarna är gjorda av.

Ett alternativ är att flytspackla och lägga frigolit, då får du mer isolering och det kanske du behöver.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Jag hade/har exakt samma uppbyggnad i mitt hus, i badrummet var det precis som hos dig, 70mm betong, fast på cellplast (kanske är det du kallar marksskiva).

Jag lät ytterväggsreglarna (syllarna) stå där de står, de är tryckta och det känndes som menlöst att byta dem iom att de var dels snustorra, och att byta endast ett par meter inte gör så stor skillnad. De står alltså mot bottenplattan (med syllpapp) och är stadiga. Innerväggen ställde jag på den befintliga plattan som är isolerad med cellplast. Innuti denna "grop" gjöt jag först upp runt alla avloppsrör med ca 10cm cementbunden leca, efter denna, plast och sedan gjöt jag ca 10cm EPS cement på detta. Fördelen (som jag ser det) är att lecan fungerar som en platonmatta, dvs det är hålrum som luften kan cirkulera i och iom att jag inte har några problem med uppstigande markfukt så fungerar detta ypperligt. På eps-cementen la jag sedan ett ganska tjockt lager flytspackel, ca 3-5cm på sina håll..

Naturligtvis får man kortla upp ytterväggarna så man får en bottenregel att fästa skivor i, men detta löser man ju snabbt.

Jag valde denna lösning, precis som du, pga uttorknings tid för betong. MEN såhär i efterhand märkte jag att det var menlöst.. det har nog gått 6-7 månader sen jag gjöt golvet och jag har fortfarande inte tätskiktat golvet ännu =) - Men du kanske jobbar snabbare än mig - jag är för nogrann och får aldrig någon tid tll att jobba ostört..

Hoppas detta gav något...

MVH: Marcus
 
Hej igen.

Här har du några bilder på hur jag gjorde, glömde dock att jag även har sparkroppar i lecan för att dryga ut...

DSC06492.JPG
DSC06493.JPG
DSC06496.JPG
DSC06504.JPG

Eps-cementen var riktigt smidig att jobba med! - Rekommenderas varmt..
 
Forts...

DSC06506.JPG
DSC06514.JPG
DSC06515.JPG
DSC06517.JPG

Flytspacklade sedan ett tunt lager för att skydda ytan samt eps'en för uttorkning. när väggar o allt var klart så körde jag på en armeringsmatta, golvvärme samt ca 3-5cm flytspackel på detta...
 
DSC06524.JPG

Sista bilden, anslutning mot befintligt golv. Detta blev faktiskt mycket stummare än jag trott efter jag flytspacklat hela rummet...

MVH: Marcus
 
Kanon att det finns trevliga människor som vill hjälpa till.


Måste fråga ytterligare ett par saker MC-HiTech skrev att jag inte ska gjuta på plast. Det kan väl inte vara någon fara, står på epscements hemsida att man ska gjuta på plast om man vill ha en flytande konstruktion. Det vill ju jag ha för att ansluta tillgjutningen i befintligt golv som ligger på markskiva idag.
Kantförstärkningen var dock lite intressant, frågan är bara var man kan få tag på vinkelplåtar och hur höga det finns. Säljs det tillsammans med plåtreglar menar du?Någon länk där det finns? Du menade att jag skulle skruva dessa i bottenplattan och låta de sitta kvar sen va?

Ang averendes trevliga bilder undrar jag om du lade lecakulor i botten för avjämning och sedan cellplast som du gjöt eps på. Är det de du kallar för "sparkroppar" Hade för mig att man inte skulle gjuta eps på cellplast!?Rätta mig om jag har fel.
Vi ska ju ha ett massagebadkar på vårat "nya" golv så det vill ju till att det är stabilt.

Pratade med en tekniker på ardex idag. Han menade på att om man ska gjuta på cellplast krävs det att underlaget är plant, så han rekommenderade att spackla till grundplattan innan man lade cellplast på.
 
Ja precis, cellplasten måste ju ligga plant, annars blir det inget bra.. jag avjämnade bottenplattan med flytspackel utspätt med sand om jag inte minns helt fel. - men det finns ju fler sätt att få en plan yta.

Cellplasten är det jag kallar sparkropp ja, om du läser eps-cements egna anvisningar så rekommenderar de att lägga in block av cellplast som just "sparkropp" om man gjuter tjockt.

Ang. att inte gjuta eps-cement på frigolit så handlar detta om att man kan få köldbryggor rent isoleringsmässigt (??) - Min teori är ju istället att det är klart att tillverkaren vill att man gjuter allt i eps.. det tjänar ju de på. - Hur som hellst så sa dem att det var helt ok att gjuta på cellplast rent tekniskt, men för att minska problemet med köldbryggor så kan man först gjuta e´tt lager eps-cement direkt på plattan för att få den jämn, sedan på med cellplast och sedan eps-cement igen som en sandwich... detta enligt tillverkaren.

Ang. kantförstyvning så varför inte lägga lecablock, eller motsvarande runt kanterna att gjuta mot? det håller juu och behöver inte torka i 3 mån...

MVH: Marcus

MVH: Marcus
 
Ja där har du säkert slagit huvudet på spiken. Att eps inte vill att man blandar in cellplast då de tycker det är bättre att anv deras produkt.

Lecablock runt om har jag också funderat på. Borde ju funka att gjuta emot..

Har ju sand som ligger på plattan idag som jag tänkte ta bort. Kanske kan behålla den och lägga cellplast på..eller flytspackling kanske är lättare.

Pratade med en snickare förut och han tycker markskiva som är i det övriga kan vara aninen lättare då den formar sig efte runderlaget= inte så stor risk för att det bryter i gjutningen.

Ingen som anv annat än eps som har någon åsikt?
 
Hmm, vad består "markskivan" av? Cellplast, beroende på tjocklek, följer ju också mindre avvikelser i underlaget, dock inte små gropar och hål.. men ett fall på någon/några cm/m tar den upp när det blir lite tyngd på, problemet med eps-cement är dock att den är väldigt lätt..

//Marcus
 
Ingen som har mer ideér för att hjälpa mig.
Har funderat på Maxit abs 318 också.Den verkar torka fort. dock står det i specifikationen
"En nygjuten betongplatta bör ej, med hänsyn till
sprickbildning på grund av betongens krympning och plattans
eventuella sättningar, avjämnas tidigare än ca en månad efter
plattans gjutning." Detta trots att det står på en annan rad att den kan mattbeläggas inom ett par dygn..skumt. Eller fattar jag bara inte?

Konstruktionen skulle isf bli
*markskiva 50 mm (placerad direkt på grundplattan)
*armeringsnät nån cm ovanför markskivan
*ABS 318 ca 60 mm
*och därefter flytspackel.
Någon som testat detta eller har någon idé??
Får ta en grogg och fundera på det ihop med familjen;)
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
De syftar på att du inte skall använda ABS318 (avjämna) plattan tidigt om plattan är nygjuten, vilket inte borde vara några problem för dig? - Med tanke på konstruktion så har din platta nog legat och härdat i en 30 år eller så? =)

Men du får vara stålmannen om du ska avjämna 60mm med ABS318 (och rik) - Om jag inte minns fel så härdar den toksnabbt... du kommer i princip inte hinna lägga andra skottkärran innan den första härdat... värre än flytspackel..

Som jag ser det har du dessa alternativ:

1. Eps-cement hela vägen.. Hyffsat prisvärt, välldigt lättjobbat.
2. Gjuta vanlig betong - billigt, men vänta 3 mån.
3. Cementbunden leca - billigt, kan avjämnas snabbt...
4.. Regla upp, spånskiva osv.. ingen bra konstrultion på platta på mark...

Andra får gärna fylla i. - Använd också sökfunktionen, speciellt i Golv forumet.. där finns det en del trådar om samma problem..

MVH: Marcus
 
Men de kan väl inte syfta på plattan under när det står att den inte ska avjämnas för tidigt, måste väl avse plattan man just gjutit eller?

Du tror det blir svårt att hinna med om jag kör med abs 318..om jag kör eps fyller det mer varje gång eller? Den har väl samma torktid på 1 timme den med? INte lätt det här när man inte är någon betongarbetare alltså;)

Är ju bara 2 kvm jag ska göra.Men det blir iof ca 200 kilo som ska blandas.

Varför finns det ingen betong som torkar på ett par timmar så man hinner få ut det innan det brunnit fast.:confused:

Har lyft upp golvspånskivan och cellplastisoleringen, nu ligger plastfolien och utjämningssanden kvar.Kan inte komma fram till vilket som är bäst och göra nu..
Kan ju bara ta bort sanden och gjuta med eps 90mm.
Det enda jag är rädd för är fuktvandring (men det ska väl plastfolien skydda emot, spelar väl ingen roll att det legat sand emot grundplattan innan) och att den inte ska hålla lasten med badkaret. Men det kanske är obefogat?
 
Dom syftar på plattan under.

Eps har en mycket större volym än Abs318 - du får i en säck på 50 liter i tombolan och den sjunker inte ihop och blir kompakt som betong gör..

Den går också att bearbeta under längre tid än Abs318. De snabbslipsatser jag testat har börja härda i hinken efter en kvart.. då är det omöjligt att bearbeta den till en slät yta..

Jag kommer ha badkar där jag gjöt eps.. - tro mig det blir stabilt... tänk såhär: om du kan gjuta en kaka av betong som väger flera ton direkt på 50mm cellplast.. varför skulle inte CEMENTBUNDEN cellplast kunna hålla långt mycket mer?

- Om du är osäker så kör epscement och sedan ett rejält lager fiberarmerad flytspackel - om du dessutom slänger i ett rejält armeringsnär (då menar jag inte de taniga putsnäten som används till spånskiva) så kommer det hålla en elefant..

Om du är osäker på fuktvanding så finns det bara ett sätt.. platonmatta som är ventilerat utmed sockeln och sedan en gjutning ovanpå det..

Om du inte har fuktproblem i syllarna nu, kommer du troligen inte få det senare heller, så då kan man ju fortsätta med samma lösning som ligger där innan.. alltså plast och gjutning på detta... men isf bör du kanske ha kvar sanden, alt flytspackla plattan för att undvika luftfickor under plasten...

MVH: Marcus

EDIT: Det GÅR naturligtvis att gjuta med ABS 318, men man bör veta vad man gör.. själv undviker jag det...
 
Redigerat:
Mm..du har snart övertygat mig att eps går lika bra.
Kan nästa tro du jobbar på Epscement.;) Skämt å sido du har rätt i det du påpekar och jag tror nog det ska gå med den.

Frågan är ju bara om jag helt sonika kan låta sanden och plasten ligga kvar och gjuta eps:en direkt på.Skulle vara kanonsmidigt samtidigt som jag inte behöver vara rädd för fukt då jag inte rört grundkonstruktionen.

Kanske skulle ta ett par bilder och lägga in så du får se hur det ser ut..


Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.