Hej!

Som alldeles färsk medlem har jag en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag och min sambo letar hus och har hittat ett renoveringsobjekt med utropspris 550 000:-. Vi bor nu i lägenhet och har inte så stor kunskap men är villiga att lära oss. Det är en 20-talsvilla, 2 "våningar", ca 100 kvm på bottenvåningen, i trä med torpargrund. Vatten finns men inget avlopp. Elen nyligen bytt av fackman. Tilläggsisolerad.

Det är besiktigat och vi räknar med att behöva åtgärda följande i första hand (till stor del mha fackmän):

* Byta ut taket (återanvända nuvarande tegelpannor). I samband med det skulle vi även vilja bygga en övervåning i ett av rummen som har 4 m i takhöjd och är 80 kvm, men då känns det som att vinden behöver tas bort så att takhöjden inte blir för låg på övervåningen. Nu är det luftspalter vid takfoten - hur löser man detta på bästa sätt? Hur bör taket isoleras?

* Röta i syll under ett fönster
* Dra in avlopp och helrenovera badrummet (litet men vet ej exakt hur stort) som inte har våtrumsstandard.
* Måla om hela huset och ev byta en del panel.
* Renovera köket


Nu till den egentliga frågan. Vi ska till banken och diskutera lånelöfte och de vill veta vad huset kommer att bli värt efter en renovering. Hur bär man sig åt för att ta reda på det? Är det någon härsom har en uppfattning om vad allt ovanstående kan tänkas kosta?

Tacksam för alla råd jag kan få! Tar vi oss vatten över huvudet?
 
Vad huset kommer att vara värt är inte samma som vad det kommer att kosta + vad ni köper huset för. Banken borde ha väl så bra uppfattning om blivande värde som ni. Prata med mäklare/värderingsman.
 
Vi köpte hus för nästan precis ett år sedan och har sedan dess renoverat en del, helt nytt badrum, kök och värmesystem plus lite andra grejer. till dessa tre fick vi buggnadskreditiv och banken skickade för två veckor ut en gubbe för omvärdering av huset. han värderade upp huset med ca 200' mer än vi hade lånat, så nu kan vi lägag om alla lånen till bottenlån. Nu tror ju inte vi att vi faktiskt hade fått ut så pass mycket som han värderade huset till om vi hade försökt sälja det, men som värdering inför omlägga av lån var det ju bra.
när vi skulle långa på byggkreditiv fick vi lämna in en ganska detaljerad budget och beskrivning av vad vi ville göra.
Vad huset kommer att bli värt för er efter er mkt omfattande renovering beror ju på fler saker, som läge och säljmarknad där ni bor.
Men ingångspriset för er var ju hanska humant, så säg att ni lägger lika mycket till på huset, fråga er vad man får för den sammanlagda summan i området?
vet inte om det klargjorde så mkt..
Lycka till!
 
Tack för svaret!

Vi ska träffa banken i morgon och prata om lånelöfte i första hand. Hur fungerar byggkreditiv? Är det då alla fakturor ska gå via banken? Eller får man ut "rena pengar" att renovera för? (Har försökt läsa på men är inte så insatt i det hela ännu)

När man ska visa vad man tänker göra, räcker det med ens egna uppskattning på vad själva renoveringen kommer att kosta eller måste man ta hjälp av någon firma för det?
 
Byggkreditiv kan funka på båda sätten.

I mitt fall har jag valt att få plocka ut efter behov utan kvitton. Tex 50k denna månaden. 20 nästan. 100 nästa o.s.v

Helt beroende på hur mycket man hinner göra på huset.
 
Parat me mäklaren om förväntat värde efter renovering, vill banken ha en mer exakt formell bedömmning får ni nog betala en värderingsman.

Bara en teknisk detalj, om ni skall låta proffs fixa taket, så är det ofta billigare att skrota pannorna oavsett hur bra de är. Det kostar mer att lyfta ner dom hela, än vad det kostar att köpa nya. tar man ner dom själv blir läget ett helt annat.
 
Våran bank (Handelsbanken) hjälpte oss med en värderingsman de tyckte de var duktig och värderade upp huset i förtid så vi kunde nästan flytta över allt till bottenlån, även den del som vi hade lånat för att renovera för. Allt detta på telefon!

Var rätt skönt att kunna få 50k kvar i topplån från 300k som det var innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.