tack för alla bra svar!

Jag är nu redo att lägga den, mäta igen, sen gjuta och sen mäta igen.

/Henke
 
Ja, akta så du inte råkar megga dig själv och lycka till!
 
Slugge skrev:
Ja, akta så du inte råkar megga dig själv och lycka till!
Precis. Det tål att påpeka att meggern skiljer sig ifrån de flesta andra instrument en amatör kan komma att använda vid elmätning; man behöver inte bara akta sig för objektet man mäter *på* utan även instrumentet man mäter *med*, det är ingen leksak. (Jo, det är det visst, det, en pojkleksak för vuxna pojkar, men ni fattar vad jag menar ;-)

Nu kan man iofs ta livet av sig med en vanlig multimeter också, men det kräver lite större och modigare feltänk: http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html "Evolution in action"...
 
En megger är normalt inte farlig men man får sig en kyss, ungefär som ett elstängsel. Jag sommarjobbade en gång med att megga temperaturgivare vid kvalitetstestningen och man fick sig ju en och annan...
 
f91jsw skrev:
En megger är normalt inte farlig men man får sig en kyss, ungefär som ett elstängsel. Jag sommarjobbade en gång med att megga temperaturgivare vid kvalitetstestningen och man fick sig ju en och annan...
Nej, jag skulle kanske varit tydligare. Jag skulle säga att den är farlig precis på samma sätt som stegen (dvs man får en i sig ofarlig stöt som gör att man ramlar ner). Man får sig naturligtvis smällen precis när man har händerna i centralen och så drar man näven i ngt spänningsförande istället... Helt enligt lagen om alltings inneboende djävlighet. ;-) Vet man inte om det så finns det anledning att passa sig.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det tål att påpeka att meggern skiljer sig ifrån de flesta andra instrument en amatör kan komma att använda vid elmätning; man behöver inte bara akta sig för objektet man mäter *på* utan även instrumentet man mäter *med*, det är ingen leksak. (Jo, det är det visst, det, en pojkleksak för vuxna pojkar, men ni fattar vad jag menar ;-)

Nu kan man iofs ta livet av sig med en vanlig multimeter också, men det kräver lite större och modigare feltänk: [länk] "Evolution in action"...
Just det lär vara helt omöjligt så jag undrar lite över den källan.
Möjligen att ett 9 V's batteri direkt mot hjärtmuskeln kan störa lite men inte annars så att de skulle leda till döden.
Ren jäkla skröna.

/Kent
 
fredrik95 skrev:
Golvvärmen las av förra ägaren, så jag känner att det är svårt att göra annat än punkt tre som du beskriver. Nåja, som sagt - Elektrikern vet säkert hur man skall göra för att det skall vara säkert, men ju mer jobb jag kan förbereda desto billigare blir det ju :)
Punkt 1 och 2 är ju enbart för att försäkra sig om att man inte lägger golv över en trasig slinga, det blir ju så tråkigt att riva upp golvet igen för att byta om det vid punkt 3 visar sig att det finns ett överslag.
 
snickarboden skrev:
Just det lär vara helt omöjligt så jag undrar lite över den källan.
Möjligen att ett 9 V's batteri direkt mot hjärtmuskeln kan störa lite men inte annars så att de skulle leda till döden.
Ren jäkla skröna.

/Kent
Ja, jag skulle nog haft en stor smiley där. Liksom många andra Darwin awards så håller den nog inte för närmare granskning. Kul historia dock... Om vi räknar lite, kroppens interna resistans brukar anges till 300-1000 Ohm, 9V över det ger 30mA, vilket är i minsta laget för DC för att hjärtat skall stanna. Den seriösa poängen här är att kroppens resistans domineras av hudresistansen, som ligger storleksordningar högre (det är lagret av döda hudceller som isolerar). Högre spänningar bryter ner detta lager och strömgenomgången blir mycket större. Det är därför högre spänningar är mycket farligare än lägre och huvudskälet till att AB(L) lagt en gräns vid 1000V.

Med direkt kontakt (ditt "9V batteri direkt mot hjärtmuskeln) t ex via kateter så kan det räcka med så lite som 1mA, så där är vi helt klart i det farliga området. Om man lyckas med det med en multimeter så har man dock andra problem... ;-) ;-)
 
När man var ung och gjorde vissa dumma saker (30 år sedan). I min första del av utbildningen ingick delar av elprogram och vi fick även prova olika testinstrument som både vevmegg och den då moderna med tryckknappar. Det har visat sig att jag troligtvis har en "hud" som inte leder så bra och med vevmeggen kunde jag hålla i tamparna och man fick veva hur mycket som helst, tricket var bara att klämma hårt. Även tryckmeggen klarade jag, undantaget högsta nivån som blev lite för mycket. Inget som jag rekommendera utifrån dagens kunskap om el.
 
Finns även kraftigare isolationsprovare som 5 och 10 kV och glömmer man jorda av kabeln innan man tar på den blir det en jävla smäll, speciellt vid längre sträckor meb detta gäller för högspänningskablar.
1000 volt uppladdning kittlar lite, men är man inte beredd, tex har fingrarna inne i spänningssatt central eller står på stege är det inte så kul. Så glöm inte jorda av kablarna efter meggningen om det är lite längre sträckor kabel.
 
hur jordar man av dom då? Byglar över till PEN ?
 
Precis
 
Vad är spänningen vid mätning i en elcentral med trefas från en megger?
 
Mikael_L
catalyst skrev:
Vad är spänningen vid mätning i en elcentral med trefas från en megger?
Den väljer man själv.
Men vanligtvis mäter man med 500V DC.

Jag har för mig att minst 500V är föreskriven i någon standard också. Men blev lite osäker.
Jag själv mäter nästan uteslutande med 500V. (Jobbar endast med lågspänning 400V)
 
S
PST skrev:
Helt rätt, Det får förstås inte finnas något anslutet i andra änden.....(Frånskiljare slås ifrån, sladdar dras ur)
Vad dillar du om?
Samtliga frånskiljare skall vara i påverkat läge, slår du av en brytare så blir inte den delen av installationen med i mätningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.