Hej!
Har en fjärrvärmevärmd villa. Dock värms kranvatten med el. Vi förbrukar ca 6000kWh/år och jag är nu lite fundersam över vindkraftsandelar. Är det någon här som har vindkraftsandelar? I vilket bolag? Hur fungerar det? Är det något ni kan rekommendera?
Hur ser ekonomin ut? Är det lönsamt att ha andelar i ett vindkraftverk?

Många frågor blir det. Hoppas du har tid att svara på dem!
 
Skulle tro att det finns ungerfär lika många svar på din fråga som det finns vindkraftverk.

Vi fick ca 1% av ett verk här på Gotland "på köpet" när vi köpte en fastighet. Avkastningen på det kapital som investerades för ca 15 år sedan är fn 17%. MEN, verket börjar bli till åren och det går inte längre att teckna maskinskadeförsäkring. Får vi ett större haveri finns det ingen som vet om bolaget klarar det. Få verk har gått igenom en hel livscykel och jag skulle nog inte investera i vindkraft innan det har byggts upp en större erfarenhetsbank.
 
Hej

har själv kollat lite på detta och det jag kom fram till var att
du tecknar en andel som kostar ca 5 - 5500.-, denna andel ger dej rätt att köpa el till självkostnadspris från andelsföreningen.
För en andel får du köpa 1000kwh, tecknar du 2 andelar får du köpa 2000kwh osv upp till hur mycket du använder. Man får alltså inte köpa mer än man själv gör av med.

Självkostnadspriset idag ligger på totalt 55,8 öre per kWh hos o2 Energi.

Dom har även en sida där man kan se hur mycket man sparar. http://www.o2.se

De andelar du köper kan man "säga upp" och få pengarna tillbaka men när jag läste stadgarna om detta så verkade det lite mysko, men de kanske bara är jag som är misstänksam.

MIN SLUTSATS
I mitt fall skulle jag behöva 20 andelar för 110 000.- och min årliga besparing hade då blivit 7640.-
Jag hoppar inte på detta själv då jag förbrukar ca 20 000kwh idag och snart ska dramatiskt förbättra vårt värmesystem.

Investerar jag dessa 110 000.- i ett bra värmesystem, räknar jag med att tjäna mer än dessa 7640.- samt att värdet på huset ökar pga detta.

PS. Någon som vet hur det är med nätavgifterna på vindel de måste väl tillkomma, som för vilken el som helst ??

/Joakim
 
Tjänar du 7640kr per per år på dina investerade 110000kr så blir det en avkastning på 6,95%. Man skulle t.o.m. kunna ta lån till investeringen. För visst borde man kunna hitta lån med lägre ränta än 6,95%, i alla fall efter skattereduktion. Du skulle alltså både kunna sänka dina energikostnader med de åtgårder du tänker göra samt att skaffa vindkraftsandelar för att ytterligare sänka dina energikostnader. Du skulle t.o.m. kunna ta ett lån till andelarna och ändå tjäna på det.

Haken är väl bara att man inte vet om det blir 6,95% vinst varje år då både vindkraftselen och den "vanliga" elen kan komma att variera i pris.

Angående nätavgifterna så kommer de att tillkomma som vanligt.
 
Att se det som avkastning gäller ju bara om man litar på att få tillbaka insatsen. Det låter som att det ev. är tveksamt om man skall räkna med att få tillbaka insatsen.
 
Vindkraftverksföreningarna ska avsätta pengar under vindkraftverkets livstid för att när verket är uttjänat antingen plocka ner det igen, eller renovera det. Så att få tillbaka själva insatsen efter 20år + avkastningen är inte riktigt fallet.

Någon förening som jag har läst igenom villkoren för har delat upp återbäringen i 2 delar:
Avskrivning(1/20 av insatsen) + avkastning. Givetvis är det den sålda elen och elcertifikaten som "snurrar in" pengarn hur man än delar upp det, men den logiska uppdelningen förtydligar det hela.

Lönsamt då?
Beror på: Om man bara ska köpa 1 andel så är avkastningen ofta sämre, beroende på att föreningen tar ut en årsavgift på
100-250kr. Årsavgiften äter s.a.s upp avkastningen. Jfr tidigare nämnda O2:s årsavgift med övriga elbolag - har för mig den var på drygt 400kr, "normala" elbolag ligger på ~250. Denna extrapeng bör man räkna med i avlkastningen.

Köper man fler delar så minskar denna effekt snabbt.

I övrigt så beror det ju självklart på elpriset och prisnivån på elcertifikaten. Höga priser = lönsamt, låga priser ingen vidare affär.

Tyvärr måste man även i fortsättningen betala energiskatt för alla kWh på elräkningen trots att man är egenproducent för den del som man köpt andelar för. Diskussioner har förts angående detta, men jag är inte så insatt i det mer än att det inte verkade vara något större hopp att få igenom det.

Nu blev det visst lite långt, men som en kort sammanfattning kan man se det som ett miljövänligt alternativ till att säkra
elpriset med ett fastprisavtal - och lönsammare om man räknar så...

Själv så köpte jag 3 andelar i ett vindkraftverk i Vänern.
 
Utanför Skänninge är 3 nya vindkraftverk under uppförande vilka kommer att tas i drift i september. De hade 400 andelar (av 5700) kvar den 3 maj 2008. Först till kvarn! Annars är det ovanligt att kunna köpa andelar där driftstart ligger så nära i tiden - just nu är det 18-24 månaders leverans på nya verk. Föreningen hittar du på http://www.lagmansbergavind.se/. De har sedan tidigare ett vindkraftverk sedan 10 år som tickar och går.

Info om priser, ekonomisk kalkyl m m finns på deras hemsida.

Passa på och gör något för miljön - och samtidigt för din plånbok!
 
"Lagmansberga Tvåan Vind" ekonomisk förening har inga andelar kvar. Fulltecknat 24/6 2008 enligt deras hemsida. Är det nån som har tips på andra småskaliga vindkraftskooperativ med andelar lediga?
 
Sne4 skrev:
Tyvärr måste man även i fortsättningen betala energiskatt för alla kWh på elräkningen trots att man är egenproducent för den del som man köpt andelar för. Diskussioner har förts angående detta, men jag är inte så insatt i det mer än att det inte verkade vara något större hopp att få igenom det.

Kvarkenvind betalar ingen energiskatt iaf
 
Tja jag ska då inte behöva betala energiskatt iaf, Har även en släkting som varit med i kvarkenvind sen 98 o inte betalat 1 öre i energiskatt o de säger dom att det ska gälla även detta verk..
 
@2:an. Som privatperson betalar du energiskatt för din förbrukning. Titta på din elräkning. Om du förbrukar 10 MWh/år och nu 'producerar' 5 MWh/år med dina andelar kommer du fortfarande att betala energiskatt för att du förbrukar 10 MWh/år, precis som jag skrivit i inlägget du citerade.

Observera att diskussion handlade om ett alternatitv förfarande vid transitering som inte fallit i god jord angående förmånligare beskattning.
 
Sorry ja jag kommer måsta betala energiskatt för det jag förbrukar mer än mina köpta andelar men ingen på mina andelar, Jag kommer att måsta stänga av pelletspannan drygt halva året för att nå upp till mina köpta andelar men man vet ju aldrig om det blir VP istället o då klarar jag nästan hela förbrukningen från vindkraften.. :)

Förbrukar bara ca 3800 kWh/år nu men det blir billigare med elpatron än pellets med vindkraftselen så jag köpte 12 andelar à 1000 kWh, Blir pellets 3-4 mån/år sen elpatron.. :)
 
Nästan rätt: Du betalar 27öre/kWh du förbrukar - oavsett hur många andelar du har.
=>27öre x 3800 i ditt fall.

Att du köpt för många andelar är nog inget bekymmer - så länge ingen kontrollerar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.