Skall bygga om köket

--------------------------------------------------------------------------------
Är det någon som kan hjälpa mig att avgöra om det är bärande väggar eller inte och om det är det vad kan jag göra för att ändå kunna göra om planlösningen. Alla tips mottages.

Väggarna som ska ner är den mellan garderob och rum och den mellan kök och rum ska öppnas upp från murstocken ut till yttervägg.

Hoppas att någon kan hjälpa mig huset är byggt 1939 och stommen är av trä.
 
Redigerat:
Generellt är det så att takstolarna vilar på ytterväggar och bärande väggar. Så om väggarna går parallelt med takåsen så är chansen stor att de är bärande. Har du källare kan du titta där, finns det väggar på motsvarande ställen som på övervåningen? Vikten från taket tas upp av takstolarna och vidare ner i de väggar som takstolarna vilar på. Under de bärande väggarna måste det då finnas något som bär de bärande väggarna ovanför och för ner vikten i marken.

Om du har bestämt dig för att väggarna ska bort vare sig de är bärade eller inte så kan du ta bort skivmaterialet på väggen och titta hur det ser ut innuti. Är det små klena reglar är chansen liten att väggen är bärande.

Sen finns det alltid tricket med att såga lite i en regel; om sågen fastnar så har du tryck på den.

Ingen av dessa faktorer är dock en garanti för att det inte kommer att gå fel när du river. Vissa vinkelräta väggar är spännväggar som behövs för att stabilisera de bärande väggarna.

Är du osäker och inte speciellt äventyrslysten är det en bra idé att ta dit någon som kan berätta för dig hur det ligger till. En byggingengör eller en duktig snickare kostar inte så mycket för någon timme.
 
Har någon något förslag till planlösning, om det skulle vara så att väggen mellan kök och rum är bärande. Kanske ska säga det att ovanför köket finns det ett badrum och ovanför rummet är det ett sovrum.

Som sagt förslag på alternativa planlösningar mottages vill gärna öppna upp mer mellan kök och matrum.
 
Att väggen är bärande betyder inte att den inte går att ta ner, det är bara lite bökigare. I princip är det bara att sätta dit några stämp och sätta upp en limträbalk, så låt inte det stoppa dina planer. Det är värt att lägga några extra tusenlappar för att få det som du vill när du endå håller på och bygger.
 
Roary skrev:
Att väggen är bärande betyder inte att den inte går att ta ner, det är bara lite bökigare. I princip är det bara att sätta dit några stämp och sätta upp en limträbalk, så låt inte det stoppa dina planer. Det är värt att lägga några extra tusenlappar för att få det som du vill när du endå håller på och bygger.
Bygger inte limträ ganska mycket kan man inte köra med någon stålbalk istället?
 
Jodå, det kan man. Den ska gipsas in med dubbelt gips, men blir ändå nättare eller tar i alla fall mindre takhöjd än en limträbalk.
 
Vi har precis tagit bort bärande väggar i ett hus motsvarande ditt. Då vi inte ville sätta upp limträbalk som då skulle "dela upp" undertaket hade vi planer på järnbalk på vinden. Det var då väldigt bökigt att få till så min man har byggt "Fort Knox" på vinden, ett kraftigt regelverk som kopplar ihop undertaket med regelverket som yttertaket är byggt på. Har du möjlighet att göra något liknande på din vind? För i så fall kan maken få förmedla hur han har gått tillväga.
Mvh Carina
 
peterochcarina skrev:
Vi har precis tagit bort bärande väggar i ett hus motsvarande ditt. Då vi inte ville sätta upp limträbalk som då skulle "dela upp" undertaket hade vi planer på järnbalk på vinden. Det var då väldigt bökigt att få till så min man har byggt "Fort Knox" på vinden, ett kraftigt regelverk som kopplar ihop undertaket med regelverket som yttertaket är byggt på. Har du möjlighet att göra något liknande på din vind? För i så fall kan maken få förmedla hur han har gått tillväga.
Mvh Carina
Men den vägg vi ska ta bort är på bottenplan.

Är det någon som vet om det räcker med att spara bara en bit av väggen mellan kök och rum?
 
På bottenplan borde du ha mer tryck på väggen eftersom då ska den bära övervåningen med. Ett alternativ kan vara att sätta pelare istället för balk.
 
Avbytaren skrev:
Är det någon som vet om det räcker med att spara bara en bit av väggen mellan kök och rum?
Det vill jag påstå att ingen säkert kan säga utan att ha tittat närmare på ditt hus.
Men om jag ska gissa något så är det antagligen biten närmast murstocken som är viktigast, för däromkring finns ofta avväxlingar o dyl i övervåningens bjälklag som gör att det behövs extra stöd. Just däromkring hade förre ägaren tagit bort väggar i mitt hus och det hänger betänkligt just nu (ska snart åtgärdas).
 
Farzan skrev:
Det vill jag påstå att ingen säkert kan säga utan att ha tittat närmare på ditt hus.
Men om jag ska gissa något så är det antagligen biten närmast murstocken som är viktigast, för däromkring finns ofta avväxlingar o dyl i övervåningens bjälklag som gör att det behövs extra stöd. Just däromkring hade förre ägaren tagit bort väggar i mitt hus och det hänger betänkligt just nu (ska snart åtgärdas).
Den del av väggen närmast murstocker kommer att finnas kvar, kanske 1 meter av den väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.