Hej!

Jag håller på att såga ner lite träd på tomten, tänkte få ut mer gräsmatta där. Men det är ganska mycket "stor" sten, jag tänkte fylla upp tomten där, en del men alla stenar försvinner inte så det handlar om en 5-6 sten som kommer att vara synliga. Jag har kollat på "snigeldynamit" Men det kommer nog att dra iväg prismässigt! Så jag vet inte vad man ska göra?
Har inte en anning om vad en bergsprängare skulle vilja ha betalt om dom nu skulle vara intresserade eller om det finns andra altrenativ?

Tack i förhand ;) Mvh Jimmy
 
1. Om stenarna inte är allt för stora kan du prova med att försöka sänka (=gräva ner) dom istället.
2. Beroende på hur den synliga delen ser ut, kan ett alternativ vara att slå av toppen på den. Om du inte vill testa själv, ta kontakt med en stenhuggare. ;)
3. Lägg upp ris och grenar på stenarna och tänd på nu på fredag (valborgsmässoafton ;D). Släck sedan med vatten så spricker dom. ;) Mer eller mindre ::).
4. En bergsprängare är inte billig i drift. ::)
 
Det behöver inte bli så dyrt med en sprängare.
Hur stora är stenarna?
 
Tack för förslagen!
Hhhmm Jag hade nog kunnat skriva lite mer nogrannt om stenarna.

1. Det kanske kan gå med ett par! Men det är både berg och sten under den tänkta markytan.

2. Har tänkt på att låna en cobra och "knäcka" av topparna.. även det kan nog gå på nån som är spetsig.
Vet ju iochförsig inte hur mycket man klarar av att ta bort på det sättet?!

3. Vet en kompis som har hållt på att elda bort sten men dels kommer det se ut som ett gäng scouter har camping plats på tomten med ett antal braser. Sen så lär man elda minst en hel dag!

4. Jag befara det med bergsprängaren  :-[ Men jag vet att vissa firmer har en licensbefirad teknik när man använder sig av en krutladdning så det finns ju andra sätt.. Men du kanske syfta på att dem kosta mycket pengar med!

Vill inte låta otacksam för förslagen.. Hoppas bara på att finna den bästa lösningen  ;) Ps. Den största är nog ca. 1,5m*1,5m. Kan ju bli ett fint stenparti men jag skulle nog helst vilja få en fin gräsmatta. Mvh Jimmy
 
Jag betalade 1.500 för att knäcka en sten/bergparti på 2 x2 meter i mindre bitar, tror det rörde sig om 3 skott med den metod ni beskriver.
 
Det går även att spräcka sten med kilar.
Det är inget för nybörjare och veklingar. Det är ett typiskt jobb för en bergsprängare. "problemet" med dem är dock att det helst sätter dynamit i hålet, de är lagda åt det hållet (jag har en polare som är sprängare så jag vet :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.