Snart dags att flytspackla.
Badrummet ser ut enligt bild.

Det blir ju svårt att komma till fallet i duschen från dörren om jag ska flyta allt i ett.

Om jag skärmar av, så kan jag flyta fallet i duschen och till badkaret separat. (Vilken ordning ska jag i så fall göra det?)

Hur mycket sämre blir det egentligen om jag skärmar av? (hållfastheten alltså).

Ska kanske tillägga att jag aldrig flytspacklat tidigare.

Om jag nu inte ger mig på det själv, någon som vet någon duktig och seriös i skåne?
 
  • BadrumFlytning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gör ett lokalfall i duschen, avgränsa den delen med skumgummiremsa som du köper där du köper spackel. Sedan gör du att allmänt fall ner till badkarets golvbrunn på en stora ytan. När det brunnit så gör du lokalfallet i duschplatsen. Eftersom du inte gjort det tidigare så ta hjälp av någon som gjort det tidigare. Du har dessutom en hyggligt stor yta och då är det betydligt enklare om ni är två eller tre som hjälps åt. Det brinner ganska fort som du vet.
Innan du spacklar, glöm inte primern. Utan primer riskerar du att golvet skiktas, spacklet fäster inte mot underlaget så du får en "lös" kaka ovanpå.
 
Det är alltså ok att låt en del bränna och sen flyta en annan del?
 
T
orpon skrev:
Det är alltså ok att låt en del bränna och sen flyta en annan del?
Japp, glöm inte att prima bara!
 
Ett tips för att få rätt nivå på fallet (eftersom du är nybörjare) är att dra ner några träskruvar utspridda på golvet, där undersidan skallen motsvarar rätt nivå. Det väger du av med en vattenpass och en lång rätskiva.
På sätt blir det enkelt att se hur mycket du skall fylla. Skruvarna tar du sedan ur när spacklet brunnit färdigt och fyller hålet med en liten klick av någon cementbaserat (flytspackel, t.ex)
 
MC-HiTech skrev:
Du gör ett lokalfall i duschen, avgränsa den delen med skumgummiremsa som du köper där du köper spackel. Sedan gör du att allmänt fall ner till badkarets golvbrunn på en stora ytan. När det brunnit så gör du lokalfallet i duschplatsen.
Gör man lokalfall i duschen 2 gånger?
 
T
lomma skrev:
Gör man lokalfall i duschen 2 gånger?
Nej han menar ju att man stänger av duschhörnan med en avstängningslist sedan flyter du övriga rummet på en gång.

Sedan när detta har torkat så går du in och flyter duschen, klart.
 
tank77 skrev:
Nej han menar ju att man stänger av duschhörnan med en avstängningslist sedan flyter du övriga rummet på en gång.

Sedan när detta har torkat så går du in och flyter duschen, klart.
Är väl enklare att använda annat spackel än flytspackel för att göra fallet?
 
T
gadu^ skrev:
Är väl enklare att använda annat spackel än flytspackel för att göra fallet?
Ja, valfritt snabbspackel!
 
Hur menar ni då?
Ska jag använda 2 olika spackel?
 
De menar att du flytspacklar utanför duschen och badet och när detta har torkat så spacklar du upp fallen i duschen och under badkaret!
 
Två olika spackel , ja , flytspackel är rinnigt till konsistens , det andra är lite trögare.
De som säljer produkterna kan detta!
 
T
orpon skrev:
Hur menar ni då?
Ska jag använda 2 olika spackel?
Ja, jag kan rekommendera TM Rotavjämning till flytningen samt TM Kombi till fallet i duschdelen.

Visst, det kostar men är grymt lättjobbat.

rot.gif
kombi.gif
 
Använd mindre vatten för att få de trögare så slipper du köpa 2 sorter...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.