Hej!
Jag är i tankar att byta ut alla fönster till energieffektiva sådana i mitt tegelhus med källare byggt 1962.
Mitt hus måste väl vara ett s k "självdragshus", jag har inte en enda ventil i huset förutom köksfläkt !
Min tanke är att huset väl inte får bli för "tätt", risk för andra skador? (Invändig fukt, mögel?)
Måste jag ta upp någon form av ventiler i huset?
Är jag fullständigt ute och seglar i frågan, eller tänker jag rätt?
Tacksam om någon kunnig i frågan skulle vilja svara med råd och tips.

Hälsningar
Glasse
 
Låter som det blir ganska tätt. Skall säga på en gång att jag är ingen expert på ventilation dock kan jag referera till den lägenhet jag har (HSB). Detta hus är byggt 1960 och kan väl också sägas vara av typen självdrag. Där har en isolerruta monteras i den yttre fönsterbågen. I samband med detta sattes det även in spaltventiler ovanför fönstren. Skulle tro att även du måste göra så. Alternativt får du lösa tilluft på annat sätt men misstänker att det blir ganska kostsamt. (Fläkt och rör)
 
Finns ju spaltventiler för fönster som är justerbara, dvs du kan stänga dem helt (ok det blir väll inte 100% tätt)..

Brukar gå att köpa till som tillbehör till fönstern när man beställer dem. Jag kommer nog att satsa på det när jag byter fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.