Är det någon som har erfarenhet av att låta centraldammsugarens frånluft släppas ut på varmvinden istället för ute?
Självklart är det bättre att låta röret gå igenom väggen men då måste man ju ta hål på fuktspärren och det blir omöjligt att täta den utan att riva delar av väggen på insidan för att komma åt. Om jag istället låter röret mynna på varmvinden blir det visserligen lite damm som passerar dammpåsen och kommer ut på vinden bakom klädkammaren men frågan är hur mycket och om det blir dammigt?
Borde finnas extrafilter att sätta på röret för sån här installation men har inte hittat något.
Någon som har installerat så här eller vet var det finns extrafilter att sätta på frånluftröret?
 
Jag har en kompis som har utsläppet i källaren och har haft så i 10 år. Själv har jag hål i väggen och ut.
 
kommer ha hål i väggen...
 
Ta hål i fuktspärren?

Vart har du centraldammsugarn egentligen?
 
Jag har den i källaren och där finns ingen fuktspärr ;)
 
Erik_D skrev:
Ta hål i fuktspärren?

Vart har du centraldammsugarn egentligen?

Har tänkt att ha den på varmvinden och där är det fullisolerat.
 
Och du är rädd för att det inte kommer bli tätt i genomföringen för röret mot ångspärren?

Tejp?

Så seriöst som du tänker finns det inte en endaste byggare som gör ;)
 
Du skall dra ett så rakt och kort rör som möjligt ut i fria luften. Annars får du sämre effekt på din dammsugare. Blåser du ut på vinden med filter blir det också effektförlust. (Filter måste du ha annars är vinden snart "packad" med damm.)
Tänk på att sätta ljuddämpning på utblåset om det mynnar mot granne!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.