Jag har en granne som har ett monstruöst träd en halvmeter från vår tomtgräns.
Deras träd hänger över ca 70% av vår trädgård. Vi har tidigare bett dom ta ner det då vi inte har någon sol på tomten samt att skulle en av dom stora grenarna falla kommer det att komma över vårt hus, deras svar var att dom inte tänker göra det. Har nu bestämt mig för att ta ner det som hänger över på vår tomt.

Nåväl vi tar kostnaden med att ta in en trädkaparfirma, men ville för grannsämjans skull be honom ge sitt OK på det som skulle tas bort. Allt fint så länge.

Men sen kommer grannens sura replik......"....jag vill ha veden!"

Nu är min fråga, vem har rätt till veden?

Skulle uppskatta snabba svar.

Tack på förhand!
 
Han, det är ju hans träd.
 
Immobil skrev:
Han, det är ju hans träd.
Då är ju även riset hans, kan ju vara skönt att slippa ta hand om det.
 
Då bör du göra det klart för honom att han får ta riset med.

För ordningens skull rekommenderar jag dig att få ett skriftligt godkännande av honom att du får ta ner trädet. Då är det även lämpligt att ni skriver in vem som ska ta hand om riset och veden.

Han kan ju ändra sig när han ser hur mycket ris det blir. :eek:
 
Det var just det....han säger till och med att löven och riset tar dom väl med sig......
Tycker ändå att det är trist, säger nej till att ta ner det själva men gärna att jag tar notan för att ta ner det och bortforsling av ris men veden skall han ha.....

Finns det något juridiskt ang detta?
 
Att han kan med, gubben ...
 
Hemmakatten
Skall HELA trädet tas ned eller bara de delar som hänger in på er tomt?
Om bara delar av trädet skall tas bort är risken överhängande att trädet så småningom dör, vilket vär förmodligen du inte har något emot ;), men säkert grannen.

Dessutom kommer det att bli jättefult med ett halvt träd. Försök att få ta ner hela trädet.

Eftersom detta har varit ett stort problem för er så skulle jag svälja förtreten och låta grannen få veden (ni kanske kan dela?), ta hand om riset själv. Allt för att nu verkligen få bort trädet.
 
Redigerat:
Ska han ha veden så ska han såklart även få ta hand om riset. Allt annat är dumheter, han har inte ansträngt sig en sekund för att behålla grannsämjan.
 
Låt honom få veden... och fakturan för arbetet.
 
W
Du har ju inget direkt förhandlingsläge. Gå med på hans vilkor så får du ju bort åtminstonde det som är på din sida och om du har tur hela trädet. Börjar du bråka om små saker som tex att han ska ta riset om han ska ha veden så kommer du snart få en stor poppelskog rätt i tomgränsen som är 15 meter hög och du får aldrig se solen. Så hade jag gjort.
 
A
Få problemet ur världen, ge han veden och ta hand om riset själv. Huvudsaken är att du blir av med grenarna och får lite sol, elle hur?
 
Ja som sagt som Wertok sagt så har han juh inte direkt ansträngt sig men men det är ju hans rätt......
Halva trädet är nu borta och riset lika så, på min bekostnad.
Veden ligger nu för avhämtning av honom, det besväret får han göra sig. Tänker inte kapa upp den, hugga den, bära in den för att sedan till sist stå vi hans spis och stoppa in ett vedträ i lagom takt samtidigt som jag nynnar...."..peta in en pinne i brasan, grannen...."

Nåja har iaf fått tillbaka min tomt.

Sedan om jag inte minns helt fel så är det väl så att saker som ligger på ens tomt tillfaller tomtägaren efter en tid?!

Tack alla för era svar det märks att frågan inte var helt lätt och att det finns många tankar runt detta.
 
A
Du kanske skulle placerat veden inne på hans tomt. Nu kanske det tar lång tid innan han kommer och hämtar veden och då kanske du kommer börja irritera dig på det. Bara en tanke...
 
Jag är förvånad över att du betalade beskärningen. Det borde rimligen vara din grannes jobb att hålla efter sina träd så att de inte växer in på din tomt.
 
annars skulle du passat på när grannen inte var hemma och borrat i plugg mm i trädet så dör det och han måste ta bort det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.