Jag bor som närmsta granne till en Crossbana.

Är det nån som vet hur mycket inflytande man har som närmsta boende på att styra hur många tränningspass klubben får köra hur långa de får vara osv.

Är det kommunen som styr sådant?
 
Nyinflyttad granne eller har de börjat träna mycket mer? Oavsett så brukar det vara kommunens miljökontor som har hand om det. Ring och prata med dem.
 
Kommun eller länsstyrelsen?

Har tidigare kört cross och på hemmabanan fanns det en del diskussioner om öppettider etc pga grannars klagomål. Har för mig det var länsstyrelsen som var där och mätte ljudnivå vid något tillfälle.
 
Ställer samma fråga som joflopp, är du eller "crossbanan" nyinflyttade?
Och vad innebär "närmaste" granne?
Pratar vi om ett par hundra meter eller mer/mindre

Sedan går det ju bra att prata med crossklubben, och höra hur dom ser på saken.
 
Bor också granne med en crossbana.
Då vi visste om detta innan anser vi att vi inte kan klaga i efterhand. de har träning 17-21 måndag och onsdag och 13-17 på lördagar. De är mycket noga med att inte köra på annan tid.
Avståndet är ca 2km genom skogen.
Ligger vinden på från fel håll låter det som att de kör i vår trädgård.
 
Att hålla på tiderna brukar klubbarna vara duktiga på eftersom alla vet att detta är en utsatt tid som måste följas. Som någon sa, är man inflyttad i området så bör man ju veta om förutsättningarna, eller? Att efteråt "tycka" att klubben inte borde köra så ofta känns ju inte rätt i mina öron.
 
bor ca 400 meter bort, är nyinflyttad.
Klagar inte på att de kör, de kontakade mig för att fråga om de får köra mer och då undrade jag vem det är som bestämmer sådant.
 
Om de vill "ändra förutsättningarna" tycker jag ni har all rätt att vara med att bestämma. Misstänker att dom frågar dig innan dom går till kommun eller länsstyrelse. Säger du nej tror jag inte dom har så stora chanser att få igenom flera träningstider.
 
Min första tanke var - fasen vad praktiskt - då kan slipper man ju tom ha släp för crossen ! :)

Men om dom kontaktade dig för att höra efter så har du ju också ett inflytande !?
Dvs tycker du det är ok - säg det. ÄR det inte ok säg det - sedan lär dom också behöva ansöka om tillstånd (tror att det är kommunen som hanterar detta) - och då vill domväl veta om dom har grannarnas tillåtelse.
Det är ju skitbra att dom frågar och inte bara blåser på.

/K
 
När du får frågan så skall du försåss inte fråga vem som bestämmer det, du skall säga vad du tycker ja eller nej.
Eftersom du skriver här så låter det som att du störs, då är det viktigt att du säger din åsikt när du får frågan, oavsett om du har rätt att klubba igenom det eller ej.
 
heisiandiishe
Jag skulle ta tillfället i akt och köpa en cross, Lärde mig aldrig att hoppa ordentligt när jag körde lite på polarens 80 kubikare när jag var liten. Så det är bara att säga till frugan att du måste lägga "lite" pengar på din träning (cross är ju faktiskt grym motion)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.