Några ambitiösa grannar har sett till att vi kommer att dra in fiber i husen i vårt villaområde. Totalt har faktiskt över 70 av 81 hushåll bestämt sig för anslutning. Vi har hittills fått info om att man får stå för grävning på egen tomt själv, och jag undrar om någon har erfarenhet av det och kan ge några tips. Är det värt att gräva några meter extra för att få in fibern i ett rum/utrymme där man helst vill ha den, eller ska man ta kortaste vägen in?

Jag kommer givetvis få mer info senare från mina glada grannar, men eftersom slumpen gynnar den förberedde vore det roligt att veta vad andra tycker jag ska tänka på.

Tack på förhand
 
Att gräva kostar ca 25 kr/m plus återställning av gräsmatta osv. Det blir lite burkar där kabeln kommer in så gräv de där extra metrarna är mitt råd.
 
25kr/meter lät som att det försvunnit en nolla på Internet (om någon annan ska göra hobbet). Dock är det väl en rimlig kostnad för kabel och kanalisation. Detta lär det dock vara fast pris på gissar jag.

Denna grävning är iaf något som de flesta klarar själva. Det handlar om att gräva ett spår cirka 30cm djupt (eller vad er anvisning säger). Jag tror att du själv kan avgöra om det är enklare att ta sig fram utanför huset eller om det går att gå med kabel på insidan istället.

Beroende på vilken överenskommelse ni har med leverantören så kan det vara så att den lilla låda som fibern skall in i hos dig ska sitta direkt innanför husväggen, alternativt så är det ok att gå några meter innan den monteras. Olika från fall till fall. Där den lilla lådan ska sitta ska du även ha el tillgängligt.

Är det enkelt att gräva (bara gräsmatta tex) så gör det. Behöver du förstöra gångar och rabatter, ta dig fram på insidan istället.

När det väl är dags ser ni till att hyra en liten minigrävare - ni hinner med många hus under en helg.

Grattis till fibern!
 
Jo, 25 kr/m var bara grävjobbet. Har kollat så sent som idag, så siffran är tämligen färsk!
 
mycke_nu skrev:
Jo, 25 kr/m var bara grävjobbet. Har kollat så sent som idag, så siffran är tämligen färsk!
Hur menar du? Det är väl ingen grävgubbe som kommer till mig och gräver 4m fram till huset för 25kr per meter? Om du räknar in etableringskostnad etc så blir ju kostnaden minst tio gånger högre?
 
Nä, det handlade ju om några meter extra. Man får ju anta att grävaren redan är på plats.

Prisrna jag har tagit in för grävning handlar om 1 - 30 km, och då landar man på ca 25 spänn. Kanalisering, kabel och återställande oräknat som sagt.
 
Tack så mycket för superbra input. Vi har fått en siffra på 20 cm djupt, så då bör man väl behöva gräva 30 cm ungefär. När vi får mer info om var från tomtgränsen jag ska gräva så blir det nog tydligare hur jag ska göra.

Det är Telia som ska stå för fibern (ganska väl subventionerat faktiskt), vet någon om man kan flytta från koppar till Fiber om man redan idag har Telia med bindningstid?
 
yens skrev:
Tack så mycket för superbra input. Vi har fått en siffra på 20 cm djupt, så då bör man väl behöva gräva 30 cm ungefär. När vi får mer info om var från tomtgränsen jag ska gräva så blir det nog tydligare hur jag ska göra.

Det är Telia som ska stå för fibern (ganska väl subventionerat faktiskt), vet någon om man kan flytta från koppar till Fiber om man redan idag har Telia med bindningstid?
Inga problem jag hade vanligt Telia abonnemang med ADSL och när vi flyttade till huset fick vi byta till Telia bredband via fiber utan problem. det var väl det minsta bekymret med fiberinkopplingen men så var vi också pilotområde för fiber och kundtjänsten visste inte vad vi pratade om
 
Där kommer flytten in i bilden också, jag har för mig att enligt PTS får operatörerna inte sätta käppar i hjulen för folk som flyttar, det är nästan enklaste sättet att bli av med en bindningstid :)

Däremot är frågan hur det blir om man bor kvar, men plötsligt får tillgång till fiber.
 
2dm djupt gräver du väl snabbt själv. Den det räcker ju med 1dm dessutom bara du inte sätter ett spett eller spada i kabeln sedan. Lägg ett plastband ovanför som du ser innan du gräver av kabeln i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.