Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!
Köpte ett radhus för ca 10 månader sen via mäklare (svenskfast) Besikt. och varudeklarerat.
Vid köpet visade mäklaren oss en klädkammare på övervåningen och berättade att här ska ni se, här är det förberett för toalett! Avlopp och vatten jajjemen suveränt! Detta noterades i varudeklarationen och objektbeskrivningen.

Har nu renoverat kaklat fixat och grejjat i veckor till den stora finalen! Men vad händer när rörmockaren ska släppa på vattnet till toalett och handfat, INGENTING!
Vattenrören som är dragna upp och ut genomväggen leder inget vatten! :confused:ok vad gör vi nu? Vi får gå ner och leta upp vart rören ska vara påkopplade, Toaletten på övervåningen är precis ovanför badrummet på 1:a våningen men inga rör där inte! Jag och rörmockaren konstaterade att troligtvis är dom rören kapade någonstans i nedre badrummer och nu även inkaklade någonstans, Härligt!

Vad fan gör vi nu? Jo vi får väl dra nya vattenledningar upp från badrummet genom tak/golv och koppla på så det löser väl sig men vem ska få stå för detta?´

Vad klassas detta som? Dolt fel? Ska man använda den fina försäkringen som följde med (varudeklarerat, anticimex) så är det en självrisk på ett halv basbelopp ca 20 000:- enligt mäklaren.

Alltså jag har köpt ett radhus där det har använts som sälj argument och sagts att det är Förberett för toalett
Enligt mig så har jag blivit lurad, det är ju inte förberett för toalett - bullshit!:mad:
Någon som vet vad jag ska göra?
Tacksam för svar och tips!
 
Det första du bör göra är väl att kontakta tidigare ägare och fråga på vilket sätt det var förberett för toa.
Sen är ju frågan vad säljaren sa vid försäljning, på VILKET SÄTT det var "förberett"? Förberedelse kan ju vara alltifrån att det bara är ett hål i golvet för avlopp till att allt är inkopplat och klart men inga badrumsmöbler står på plats.
Sen kan jag ju inte annat än hålla med om att det är LITE märkligt att det är rör draget utan att dessa är påkopplade någonstans. Va fan var tanken med det kan man ju undra? Men som sagt, ring tidigare ägare och fråga.
Sätter dom sig på tvären kan det kanske vara läge att ta hjälp av en jurist.
 
Och är ni hundra på att det inte finns ngn inspektionslucka någonstans, och att det finns ballofixer i den? Krävs lite detektivarbete :)
 
Husen byggdes förberedda för toalett på övervåningen, när säljaren säger och det står i papperen "förberett för toalett och man ser avlopp samt vattenrör som kommer ut ur väggen.
För mig är förberett för toalett = Vatten+avlopp.
Tidigare ägare säger att dom blev informerade som jag av ägarna innan dom att det var förberett.

Larsa jag e ju inte så grym på sånt där, det lämnar jag till rörmockaren, men han har ingen annan vettig förklaring än att dom verkar kapade och gömda någonstans.

Får se vad mäklaren säger dom skulle kolla med sin jurist. känns som hon vill ha det till ett "dolt fel" då försäkringen träder in och den fina självrisken gäller. Då e man ju väl körd för då verkar det som att den tidigare ägaren går fri fast jag tycker ju att det är han som ska betala självisken isåfall. Annars får man ju bekosta det själv, det är ju billigare än självrisken.
Trött man blir....
 
Har du vågat fundera på vad som händer om du provar att använda den nya toastolen och en hink vatten.....? :eek:

Förlåt - kunde inte låta bli...
Hoppas det löser sig för er!

/Ingenjören
 
Om det verkligen går som dolt fel (vilket jag tvivlar på) så hamnar ju självrisken på säljaren inte på er som köpare. Ni har inte med att göra hur säljaren betalar sitt skadestånd. Via försäkring eller själva.

Nu vet jag att det finns varianter där man som köpare luras att friskriva säljaren, och att bolaget tar över ansvaret, i så fall är det ju ni som köpare som får ta självrisken.

Rent anvarsmässigt så tror jag att utfästelsen om att det var förberett var alltför allmänt hållen för att vara bindande. Det faktum att säljaren inte själv visste något tyder på att man borde ha pressat honom på mer detaljer vid köpet.

Jag tycker fortfarande att det låter märkligt att rören faktiskt är kapade, kan det möjligen vara så att rören kapats vid någon badrumsrenovering i det andra badrummet?

Ett sätt att undersöka var de tar vägen kan vara att skicka in en dragfjäder (sådan man använder för att dra el genom elrör, kostar typ 50kr på byggmarknaden), då hör man ofta ganska tydligt var den tar vägen i väggen, framförallt om den kommer ut ur ett rör och börjar korva upps ig inne i väggen.

Kan vara så att enklast och billigaste åtgärd är att ta hål i väggen från ett annat rum så man inte förstör kaklingen.
 
Dolt fel tycker jag absolut inte det låter som.
Provade ni tex att skruva på vattnet i rören innan köpet ?

Annars har ni ju inte undersökt saken tillräckligt !!?
På samma sätt som en läckande kran eller om det tex inte finns varmvatten på övervåningen inte är ett dolt fel...

Däremot så kan det vara en felaktig utfästelse som säljaren har gjort - men om det bara står "förberett för..." och inte uttalat "vatten och avlopp är framdraget" - så tror jag det också blir svårt.

Men ni kan ju alltid tala med säljaren och försöka få ut något - det är ju ofta så att det blir för svårt /dyrt att gå vidare - men om det var viktigt för er så borde ni kunna uppvakta säljaren med att utfästelsen var felaktig iaf - och kanske hota med att dra det vidare om inget händer !?

/K
 
det här låter som ett skämt, hade jag varit du så hade det blivit dårhuset nästa...
 
Dolt fel eller inte. Det är ju bra att mäklaren inte skrattar bort det hela, utan tar det på allvar. Det ökar sannolikheten för att man skall kunna få någon ersättning.

Ibland är inte allt fråga om juridik, utan det finns människor med heder också. Jag kan tycka det är rimligt att mäklare och/eller säljare ersätter dig med i alla fall en del av kostnaden för att ordna detta. Men gör man juridik av det hela så blir det troligen ingen ersättning.
 
klaskarlsson skrev:
Dolt fel tycker jag absolut inte det låter som.
Provade ni tex att skruva på vattnet i rören innan köpet ?

Lol, Klart man kan ju ta dit en rörmockare innan och kolla att rören som är pluggade verkligen innehåller vatten som är sagt men det tror man ju när det är "förberett"

Annars har ni ju inte undersökt saken tillräckligt !!?
På samma sätt som en läckande kran eller om det tex inte finns varmvatten på övervåningen inte är ett dolt fel...

????

Jaja nu har det löst sig iallfall, mäklaren skötte det snyggt tycker jag och säljaren får pröjsa ny ledningar till toan!
 
Grattis!
 
Christianz skrev:
klaskarlsson skrev:
Dolt fel tycker jag absolut inte det låter som.
Provade ni tex att skruva på vattnet i rören innan köpet ?

Lol, Klart man kan ju ta dit en rörmockare innan och kolla att rören som är pluggade verkligen innehåller vatten som är sagt men det tror man ju när det är "förberett"

Annars har ni ju inte undersökt saken tillräckligt !!?
På samma sätt som en läckande kran eller om det tex inte finns varmvatten på övervåningen inte är ett dolt fel...

????

Jaja nu har det löst sig iallfall, mäklaren skötte det snyggt tycker jag och säljaren får pröjsa ny ledningar till toan!
Well det är skillnad på juridik och verklighet - bar om säljare/mäklare ger ersättning för en sådan sak - men jag tror fortfarande inte att det skulle klassas som dolt fel rent juridisk eftersom det är rel. enkelt att utan att förstöra ngt kontrollera om det kommer vatten ur en ledning när man vrider på kranen/ballofixen..

/K
 
Jättekul att så måbnga engagerar sig i "ett mindre fall" man har råkat ut för! :)
Det är ju trots allt det som gör ett forum levande!
Rörmockaren ska ha mellan 3-4000 för att fixa detta, förra ägaren har gått med på att betala utan problem (trots att det är ju egentligen inte hans fel heller då han blev informerad om samma sak när han köpte det) Jag vet inte vad mäklaren har sagt till honom men enligt deras (svenskfast) jurist så tror jag att dom har gått efter utfästelse linjen! jag skiter i vilket! Jag hade ju gjort detta oavsett om jag hade fått ersättning eller inte, men det känns ju skönt att det lönar sig att påpeka saker som man anser är fel!

Sanhall - Angående branschregler så ger jag blanka fan i dom nu om man inte får dra upp rören via golvet, jag har ingen golvbrunn, endast WC handfat.

Jerk- Visst kan man göra som du säger och leta upp vart dom leder men det skiter jag i. Till 95 procents chans sitter dom bakom kaklet i det nedre badrummet och att börja klabba med det känns jobbigare än planen vi har nu.

Tack för alla svar skitkul att det blev lite diskussion fortsätt gärna man lär sig alltid något nytt!
:)
 
Jag har fått en hel del PM om att man är orolig för den här tråden.

Därför är en massa inlägg raderade, ungefär från där trådskaparen fick rätt. Eftersom de alla syftar till varandra så är det en hel del inlägg som utan vidare hade kunnat passera som OK som också raderats eftersom de blir lite off topic när allt runt om raderats.

Jag vill be er alla att ha en ton i era inlägg som inte andra tar illa upp av!

Jag har låst tråden, och vill man fortsatt diskutera dolda fel får ni gärna starta en ny tråd. Om trådskaparen får bekymmer och vill öppna upp igen får han gärna höra av sig så löser vi det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.