Hej!

Jag är ny på forumet så skicka gärna länkar om frågan har varit uppe tidigare.
Vi har beställt nytt kök till lägenheten från IKEA men har tills vidare avstått från att beställa / köpa vitvarorna där, vi tänkte först kolla omdömena på deras produkter, och vad man ska tänka på när man väljer häll, ugn och diskmaskin eftersom det är första gången vi handlar sånthär.

De produkterna från IKEA som vi har tittat på är:
Ugn FRAMTID OV C00 S - 3 595,00 kr
Häll ELDIG HOB 601 - 2 895,00 kr
Diskmaskin RENLIG DWH C00 W - 4 695,00 kr (obs 45cm - vi får inte plats med större!)

Kyl/frys kommer vi inte att köpa från IKEA eftersom den kommer att stå nära väggen, och IKEA har väldigt tjocka dörrar som gör att luckorna i frysen inte går att dra ut om inte dörren öppnas 90 grader vilket inte går eftersom de är så tjocka.

Vi har tänkt spendera "billigt" eftersom det är en lägenhet som vi kommer att bo i max 3-5 år till och inte ett hus.

Alla förslag och kommentarer är välkomna!
 
Jag tycker priserna ser lite bättre ut än de var för ett par år sedan när jag kollade. Dock så var det åtminstone så, och det tror jag inte har förändrats, att Ikeas vitvaror är Whirlpool-tillverkade, men enklare än Whirlpools egna modeller. Själv köpte jag vitvarorna i princip uteslutande från tretti.se och var mycket nöjd med både utbud, pris och leverans. Jag hade vitvaror från Ikea i min förra lägenhet, men tyckte det var lite tråkigt att det stod IKEA på, så fåfäng är jag...
 
grannen har diskmaskin från IKEA och den torkar jättedåligt. annars så är det väl ok.tänkte själv köpa där men vet ej om dom har utdragbara skenor till plåtarna i ugnen
 
Jag har den diskmaskinen på landet och den funkar bra tycker jag, inga problem med torkningen heller. Det enda som inte är så kul är bestickkorgen som har för få fack och det kan lätt åtgärdas med en från någon annan leverantör. Hemma har vi en värsting från Bosch så vi har att jämföra med. Däremot är jag inte så imponerad av deras ugn, den känns lite väl smäckig men har funktioner som är fullt tillräckliga. Deras induktionshäll är väldigt bra och micron är också helt okej. Dock, det är inte samma finnish som E-lux, bosch eller andra mellanklassfabrikat.
 
Tackar för svaren. Det kommer nog att bli ugn och häll från IKEA - man får ju 5 års garanti på sakerna om man är Family-medlem, och det är man ju... så nu är problemet *vilken* häll man ska välja - vanlig glaskeramik, halogen eller induktion? Är det stor skillnad? Samma på ugnsmodellerna, det finns ju ett antal att välja mellan där också.... ?
 
Är i samma situation, och kör rubbet från Ikea. För min del blir det induktionshällen med 3 zoner, som anpassar sig automatiskt till kastrullstorleken. Fördelarna med induktion är lägre elkostnad, mycket snabbare uppvärmning, ingen värme på hällen och således inga fastbrända rester och repor efter rengöringen. Nackdelen är högre pris.
 
Vi ska också köpa nytt, blir induktion. Men vilken, det är den stora frågan :)
 
Efter att ha haft induktion i 15 månader säger jag bara, jag kommer ALDRIG mer att äga ett kök utan induktionshäll, det finns inte... Det är den enskilt bästa investeringen i köket vi gjorde! (mitt kök finns i tråden över köksbilder om någon vill tjuvtitta)
 
Håller med Yens, välj induktionshäll. Med tanke på alla timmar man står vid spisen ( åtminstone jag :) ) så är det värt varenda öre!

Gällande diskmaskin, kolla ljudnivån. I dagens stora öppna kök är det viktigt att diskmaskinen är tyst.

Ugn; ta definitivt en med varmluft. Lagar du mycket mat och bakar, så är det ett måste!
 
ljudnivån är viktig, men samtidigt inte allt, vi har en som låter "hyffsat mycket" enligt specen, men det enda man hör är tre ljudliga pip när den är klar. Vår luft-luftvärmepump gör att den typen av ljud inte blir så farliga...
 
Har byggt och haft Ikeakök i både lägenhet och hus. Total levt med det i 2 resp 3 år, så min långvariga erfarenhet av produkterna kan jag inte uttala mig om. Däremot var jag mkt nöjd med ljudnivå, funktion etc.

Att det står Ikea / Whirlpool på framsidan bekom mig inte ö.h.t, men är man fåfäng så kanske man ska klistra över med "Gorenje" klistermärke eller vad som nu anses fint.


I vårt nybyggda hus har vi Siemens. Har hört både bra och dåligt om dessa, så vi får väl se..
 
Huruvida grejerna håller eller inte har nog inte så himla mycket med varumärke att göra. Design och kvalitet är väl det man betalar för i dag. Vi har valt häll och inbyggnadsdiskmaskin från IKEA, övrigt (kyl/frys, inbyggnadsugn, fläktkåpa) från Whirlpool som hade svarta grejer som vi ville ha.
 
Swappe skrev:
Har byggt och haft Ikeakök i både lägenhet och hus. Total levt med det i 2 resp 3 år, så min långvariga erfarenhet av produkterna kan jag inte uttala mig om. Däremot var jag mkt nöjd med ljudnivå, funktion etc.

Att det står Ikea / Whirlpool på framsidan bekom mig inte ö.h.t, men är man fåfäng så kanske man ska klistra över med "Gorenje" klistermärke eller vad som nu anses fint.


I vårt nybyggda hus har vi Siemens. Har hört både bra och dåligt om dessa, så vi får väl se..
Det har i mitt fall inte med märket som sådant att göra. Jag hade inte velat att det stod IKEA på min säng eller bokhylla heller, inte ens på soffbordet hade jag velat att det stod MIO.
 
Vi har IKEA´s spis, ugn, diskmaskin och fläkt, vi instalerade detta i maj så vi har ingen lång erfarenhet men än så länge är vi riktigt nöjda. Vi har NUTID HB 3 IH, NUTID OVN 900 S, RENLIG DWH M00,fläkten vet jag inte vad den heter.
 
vad e det för skillnad på nutid ugnen 600 och 900
finns det sådana där utdragbara plåthållare i ugnen. skall oxå köpa ugn mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.