Är det någon som kan hjälpa mig att avgöra om det är bärande väggar eller inte och om det är det vad kan jag göra för att ändå kunna göra om planlösningen. Alla tips mottages.

Väggarna som ska ner är den mellan garderob och rum och den mellan kök och rum ska öppnas upp från murstocken ut till yttervägg.

Hoppas att någon kan hjälpa mig huset är byggt 1939 och stommen är av trä.
 
Om jag gissar att husets gavlar är till vänster och höger på ritningen och långsidorna uppåt och nedåt, och riktningen på övervåningens bjälklag alltså är lodrätt, så är väggen mellan garderob och rum knappast bärande.
Väggen mellan kök och rum är inte lika självklar. Huset ser ut att vara ganska brett, så bjälklaget har rätt stor spännvidd och väggar som står på tvärs mot bjälklaget kan ha en stödjande funktion. Den här är visserligen rätt långt från mitten men ändå...det är också nära till murstocken och kring såna finns det ofta lurigheter i mellanbjälklagen.
Hur ser det ut i källaren, finns det en murvägg direkt under den här väggen? Det ökar i så fall sannolikheten för att den är bärande.
Jag tycker att du ska låta en byggingenjör med erfarenhet av hus från den här tiden titta på den väggen. Är den bärande kan h*n också tala om vad man kan göra åt det.
 
Väggen mellan rum och garderob är antagligen inte bärande. Men däremot den mellan kök och rum kan mycket väl vara bärande. Har du några fler ritningar? Man ser en del av sektionen på din bifogade fil. Kan du lägga upp hela den? vad är det för spännvidder på köket och rummet? och som Farzan skrev, är det någon murad vägg under den väggen? Är det inte det så är den antagligen inte bärande. Kan dock rekommendera att du tar kontakt med någon konstruktör som kan titta på det lite noggrannare, så inget dåligt händer. Skulle det visa sig att den är bärande går det alltid att ersätta den med någon balk.
 
Uppe på vinden kan man kanske se hur mellanbjälklaget ligger. Då framgår vilka väggar som avlastar upplagen.

Min gissning är att bjälklaget ligger i samma riktning som trapploppet. Om detta är korrekt är väggen mellan kök och rum troligen INTE bärande. Men om bjälklaget ligger på andra hållet är väggen med största sannolikhet bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.