Jag har lärt dem att känna efter om det är varmt, En väleldad och välanvänd vedspis i perfekt ståhöjd är ju annars är rätt fräck barngrill. :S De lär sig otroligt fort, bara de får känna, igen och igen och igen. De behöver inte ens bränna sig. Mer känna att det är obehagligt varmt.
 
Vi tänkte sätta in skydd, men det har aldrig behövts. Håller helt med TorpSara. Har också låtit sonen vara med när vi gör upp eld och det tvärblir hett när man öppnar luckan för att sätta in mer ved.... det gör inte ont, men är rätt obehgligt om man står lite för nära. Passar då på att betona att det är hett och farligt att vara för nära kaminen!

Mot fallolyckor kan man ju dock vilja ha ett skydd. Vi försöker se till att ha sonen under uppsikt och att barn inte ska springa just vid kaminen för att förhindra det. Men... klart att olyckan ändå kan vara framme. Men ibland kan skydd också ge en falsk säkerhet, så man ska inte ta bort övervakningen på barnen bara för det.
 
Men snälla nån!!

Jag häpnar över att ni är så många som tycker estetiken går före säkerheten alltså!

Vi har iaf ett svart kompostgaller framför vår kamin med två,större dörrar frampå som vi kan öppna upp helt under kvällarna när smågrodorna sover och vi vill se elden obehindrat..

Skulle aldrig riskera de skador som en brännhet kamin kan ge upphov till...Barn leker och far omkring så ett skydd är ju ett måste! Att dom inte ska ta på den kan man nog lära dom men att räkna med att barn ska komma ihåg att inte ramla in i den när dom leker är lite väl mycket begärt..

bra att ni ska skaffa er ett skydd ts!
 
  • Gilla
Gdsseli85
  • Laddar…
Jag tycker det är frugan och jag som brukar ramla och slå oss, slå i huvudet och bränna oss mest. Vad rekommenderar ni som vuxenskydd?
 
-MH- skrev:
Jag tycker det är frugan och jag som brukar ramla och slå oss, slå i huvudet och bränna oss mest. Vad rekommenderar ni som vuxenskydd?
haha :-D

Ja du,heltäckande galler från golv till tak kanske;-)
 
Kompostgaller är verkligen att rekommendera!

Men vi valde att placera det runt barnet istället för kaminen. De första månaderna skrek han och levde rövare, men nu sitter han tyst i ena hörnet och verkar ha accepterat situationen.
 
Sonen på 11 månader har just idag ramlat in i kaminen med brännskador på kinden och handen samt besök på barnakuten och plastikkirurgen som följd... Vi skulle precis köpa galler men det hade bara inte blivit av (ska göras imorgon!).

Så, det jag vill säga är att små barn INTE lär sig genom att bränna sig en gång, det är självklart inte värt det. Dessutom skulle vår son genast krypa tillbaka till kaminen så fort vi kommit hem från sjukhuset. Han lärde sig inte. Vi får bara hoppas att han läker utan alltför stora ärr i ansiktet.

Så till alla på forumet, lär av vårt misstag och skaffa genast ett galler! Vi fick också en varning från läkaren, de har sett brännskadade barn som helt enkelt kommit på att man kan lyfta bort gallret, så se till att förankra det ordentligt i väggen. De avrådde från att använda kompostgaller.
 
Tråkigt att höra Malino! Hoppas att sonen inte lider allt för mycket och att det läker som det skall!
 
Synd att höra att det finns flera anhängare av 'bränt barn skyr eld'. Lita ALDRIG på ett barn under 2 år. Sedan kan man debattera när och hur mycket ansvar och förtroende ett barn ska få.
-Men det är klart barn är ju olika?...

Ett litet utdrag från min dotters meritlista när hon var runt året:
10 månader: Satt uppe på spisen efter ett obevakat ögonblick, IKEAS spisskydd monterades därefter bort tillsammans med handtaget till nedre ugnsluckan. (hon klättrade upp på handtagen på bägge ugnsluckorna och över spisskyddet)
12 månader: Fick plocka ut henne ur braskaminen (oanvänd men dock sotig) Handtaget åkte bort.
14 månader: Pillat bort mikrofonsladden till datorn, med hjälp av kontakten så lirkade hon bort IKEAS petskydd från ett 230V uttag och kom stolt och gav mig skyddet. Täcklock åkte dit på alla uttag vi kunde avvara.

Finns säkert ungar som sitter snällt och dreglar på golvet, men ta det för guds skull inte givet! Det skadar aldrig att skydda barnet för de farligaste sakerna.
 
Jag var tidigare motståndare till skyddsgrind runt kaminen eftersom vår dotter aldrig ens gått nära kaminen när den varit varm. Min fru ville dock anorlunda och nu står en grind från babyland runt kaminen. Det är lite besvärligare att peta in ved och det är inte lika snygga som innan, men det känns ändå rätt bra när vår dotter springer runt i huset i full fart.

Jag tror inte barnen går fram och petar på kaminen, men skulle de springa förbi och ramla rakt in i den så kan det ju bli otroliga skador.... Och har man en gång övervägt att skaffa skydd/grind så lär man ju ångra sig om man ändå inte gjorde det den dagen ens barns får livsbestående brännskador..
 
skerfe skrev:
kompostgaller är verkligen att rekommendera!

Men vi valde att placera det runt barnet istället för kaminen. De första månaderna skrek han och levde rövare, men nu sitter han tyst i ena hörnet och verkar ha accepterat situationen.
Det är ju oxå en lösning... :D :D :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.