Jag står inför valet att göra nåt åt den rätt så mörka (skitiga) tegelfasaden eller låta bli. Huset är från 1932, är byggt av trä, sen 70talet har det en fasad av rödbrunt tegel och jag skulle vilja bryta den massiva känslan av 2 våningar tegel....

Jag vet att detta ämne har diskuterats förut, men mitt problem är vattnet; det finns inga dräneringshål eller ventilationshål i fasaden, som ligger utan spalt på den gamla träfasaden. Hur nära får jag reda på våren, då jag tar itu med fönstren. Nu är det inte så problemfritt att slabba med puts och slamfärg och jag undrar om det skulle skydda skalfasaden av tegel om jag skulle putsa eller slamma nedre halva av den. ...

På dinbyggare läste jag:

"Tegelväggar
Skalmurar av tegel, kalksandsten eller lättklinkerbetong är inte särskilt motståndskraftiga i slagregn. Man brukar to m säga, att de fungerar enligt "läskpappersprincipen".

Skalmursväggar suger alltså åt sig mycket vatten, men avdunstar också under torra perioder.
Samtidigt kan sprickor och andra håligheter släppa igenom vatten. Därför är det viktigt, att var fjärde stötfog lämnas öppen eller att plaströr muras in, så att eventuellt vatten kan dräneras ut.
Se särskilt upp med anslutningen till fönster och dörrar. Där är risken störst för att vatten ska tränga igenom. En skalmur ska alltid ha väl fyllda fogar. Bättra snarast möjligt eventuella brister i det avseendet..."
och längre ner:
"Putsade väggar
En putsad vägg innebär sällan några egentliga fuktproblem. Däremot suger den slammade ytan upp fuktighet mycket snabbare än underlaget kan ta emot den. Eftersom det då bildas en vattenfilm på putsen kan denna senare resultera i vita frostskador.
Det är säkrare att slamma med tjockputs än med tunnputs och det är inte tillrådligt att slamma annat tegel än frostbeständigt."

Jag har en känsla att jag förändrar fasadens förmåga att transportera ut vatten om jag putsar den. Skulle ett tunnare skikt eller slamning tillåta det? Måste jag öppna fogarna i nedre kanten för att öka ventilationen eller blir även det fel? Man får betänka att huset har stått rätt länge utan tecken på fuktskador (än så länge...) och det vore dumt att göra det obeboeligt.

tacksam för kommentarer.
 
:) ja, "det vore dumt att göra det obeboeligt". Tunnputs anses som ovan vara osäker val och tjockputsen kan ju vara en för tung belastning för en skallvägg? Det blir trots allt många kilon som ska hängas på.
Dina väggar har klarat sej bra så det behövs tydligen inga dränhål heller. Det är kanske fixat på annant sätt än beskrivet ovan. Man kan tydligen bygga skallmurar på olika sätt och dina är ett exempel av en fungerande bygglösning :). Var glad för det och koncentrera dej på saker som verkligen behöver åtgärdas/ renoveras för att inte förfalla. Se dock över dina fogar för säkerhets skull ...
Funktion före utseendet! Sen kan man ta till åtgärder som fasadbelysning, plantera växter på en vit spalje, fönsterluckor --- ja ,allt annat för att byta utseendet men behålla en fungerande fasad.
gaia
 
Sannerligen, Gaia, det är huvudsaken att det förbli ett friskt hus... om det nu är det, jag behöver tydligen ventilera kondensen, vad det nu kommer ifrån, våra utdunstningar, matlagning, ev diffusion i fasaden eller källargrunden? Vi har en del påväxt på kallvinden, bäst lägga ned möda och pengar på att ventilera övervåningen.
Nej, fogarna är friska, ser ut att hålla många år, måste bara ta mig innanför skjortan och kolla att stålkramlorna inte har rostat... man vill inte att fasaden rämnar en vacker dag. Jag har redan börjat plantera och planerar för en vit pergola med vildvin, ja du hade bra ide där, som faller mig i smaken. Det jag vill täcka för är en fasad tillhörande suterängplanet, som badar i solljus så det gör nog inget att jag skuggar det litet.

60x60x240a.jpg

Teglets dimmentioner är 60x60x240, fasaden går 5m upp och vilar på en grundmur, ett proffsjobb enligt min mening, inte en spricka än så länge. Men jag håller med dig, ett lager puts vore för tung belastning för fasaden. Om jag nu inte förstärkte den på något sätt...
 
Redigerat:
Bra att du ändrade renoveringsplaner!
vill bara berätta om nackdelar med vildvin innan du planterar den vid huset . Växten har "suggfötter" och sätter sej fast in i fasaden och när den har nått taket ( växer många meter per år när den rottat sej) så är den svår att ta bort eländet. Suggfötter sitter kvar som berget och missprydder hela ytan. Inget roligt när den tar över hela husfasaden hela vägen upp till takrännor. Vi har haft det och tagit bort det just på grund att det var svårt att hålla i styr :). Välj en klätterväxt som är inte "självgående" ( utan suggfötter) som du kan lätt kontrollera och klippa till hur du vill ha det utan att den lämnar märken i fasaden. Vildvin blir dessutom röd på hösten och det kommer att blir ännu mer röd fasadfärg över det hela. På en pergola avskilld från huset går det bra att ha vildvin.
Du kan välja fex något som har vita blommor som ser bra ut mot mörkare väggar: vita klätterrosor , finns vindruvor som klarar klimatet och humle som är ljusgrön och växer snabbt ....
Spicka inte spaljen för tätt på fasaden och lämna 15-20 cm så det blir luftigt mot vägg.
Lycka till!
gaia
 
Vitblommande klematis, t.ex
eller kaprifol

Med tanke på att det är ett tvåvåningshus hade pipranka varit snyggt.. Dom kan bli jättehöga"

Viktigt, som gaia säger att det är avstånd mellan vägg o växt, så att det kan lufta.
 
Använd inte Vildvin!!!
Har själv plockat bort det från vårt hus, ca 2års arbete när jag hade tid över med rot/stål-borstar, därefter eldkastare(brännare) & försökte borsta bort sugpropparna. De sitter ändå kvar, dock ej synligt förrens på ngn meters håll.
Som tur var mitt tegel bra, grannen gjorde samma procedur men fick putsa om huset eftersom teglet bröts i smådelar när de drog bort vildvinet.
 
Hej alla, tack för feedbacken, jag tänker vara som en hök på vildvinet och det kommer inte i närheten av fasaden (50 cm avstånd minst). Tyvärr kan jag inte leva utan det :rolleyes: för dess tacksamma tillväxt och färgprakt. Men jag kollar upp tipsen.
Vi har haft humle och jag minns vilken växtkraft det var i den, men humlen är skräpig och blir snabbt ful, drar till sig insekter... nä, jag tyckte den var rätt besvärlig även om den drog iväg på våren och kunde sluka ställningen fort.
Vill ha en vit ros närmast fasaden på lika långt avstånd, jag använder sen förut vidjor jag sorterat ut från vedtraven, barkat, hyvlat jämna och målat vita. Är mycket sugen på en klätterhortensia, den skulle i så fall rotas bakom huset och klättra på en pergola i den östra gaveln. Ja, vi får se, det kanske funkar och jag slipper "tegelblocket" inom snar framtid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.