Byt ut FLM mot en FTX, så får du bättre driftekonomi och komfort.

Då kan du även gå ner en storlek, till typ 7-8 kW.
 
Hur fungerar FTX, trodde det var det samma som FLM-bara annat namn/forkortning?
På annan plats her på forumet så har jag sett utrekning att det inte var mycket att vinna med FLM (NIBE sjelv kunne inte gi svar på effekten från den,FLM-en.
 
Tycker ochså att X11 er framtiden....(til slut bestemmer plånboken vilken pump det blir).
 
FGMS skrev:
Hur fungerar FTX, trodde det var det samma som FLM-bara annat namn/forkortning?
På annan plats her på forumet så har jag sett utrekning att det inte var mycket att vinna med FLM (NIBE sjelv kunne inte gi svar på effekten från den,FLM-en.

Googla på ventilationsvärmeväxlare, rotationsvärmeväxlare eller ftx.


FTX ger bättre driftekonomi och komfort än en FLM kan bidra med.
(eller VBX som IVT kallar sin frånluftsåtervinnare)

Exempel med 10 kW värmepump.

FLM/VBX höjer inkommande brine med ca: 1°, vilket bidrar till att pumpen ger ca: 300 watt mer uteffekt. Kompressorn får högre förbrukning med ca: 50 watt.

Exempel med 100 kWh energibehov:

100 kWh utan FLM/VBX
10 timmar med 10 kW uteffekt = 10 x 3 = 30 kWh drivenergi

100 kWh med FLM/VBX
9,7 timmar med 10,3 kW uteffekt = 9,7 x 3,05 = 29,58 kWh drivenergi

Om vi räknar med att den sparar 0,4% d.v.s. 0,4 kWh per 100 kWh så ger det en besparing om ca: 120 kWh i ett hus som förbrukar 30 000 kWh.


En FTX rotationsvärmeväxlare sparar ca: 7 000 kWh eller 2 150 kWh drivenergi till värmepumpen. (beroende på årsmedeltemp)

En FTX rotationsvärmeväxlare släpper in luft med temperatur +12° vid utetemp -20°.
En FLM/VBX släpper in luft med tempertur -20° vid utetemp -20°.
 
Redigerat:
Så kommer stora frågan;
Vi har slutbesiktning 1.dec. Våra kanaldragningar är färdiga-målaren är i slutskedet. Kan jag installera och använda befintlig kanaldragning för FLM/VBX till att installera FTX. Vad kostar FTX-en. Hur koppla, arbetar denna "ensam"?
/mvh
 
Har jag räknat fel?

Kan det bli så lite som 120 kWh istället för 1200 kWh, som besparing för FLM/VBX?

Jag fick den siffran första gången jag räknade, man jag antog att det blev en decimal för mycket då payoff i så fall blir väldigt lång.....typ 83 år?

FTX kräver tilluftskanaler till alla rum, förutom de rum du har frånluft. Kanalrena är samma som du har nu. En rotationsvärmeväxlare kostar ca: 20 000 kr på pall vid din dörr. Tillkommer kostnad för kanaler och montering samt injustering av flöden.
 
Takk så mye Plexus!

FTX hade säkert blivit det bästa, men nu rinner tiden iväg. Målarna är klara,kakelgubben holder på med sitt. Frugan vill inte höre talas om mera rördragningar..:).

NU har jag fätt kontrakt på IVT X11+ DFR 200+VBX. !!!

Jag får låna en v.v.berädare under tiden jag ventar på X11-an.Räknar med att få den i början på December. Alt monterad och klart.(käns bra att ha komit till beslut).
/
 
Naturligtvis kan du hämta hem kostnaden för VBX, genom att välja en kortare borra.

VBX kan även ge dig en fördel genom att den återladdar borran, om du blir drabbad av termisk influens av dina grannar.

Du sparar även in en del kostander för frikylan, genom att du kan använda samma cirkulationspump, avstick och backventil.

Har tidigare presenterat en byggritning för VBX/frikyla på värmepumpsforum.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15757.40
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.