Svara på fråga två; det brukar vara tvärtom. Tilluft kan vara öppen för jämnan och sedan reglerar du med frånluftsventilen. Om det är runt eller fyrkantigt har ingen betydelse bara den har tillräcklig dimension och det går snabbare att reglera en med skjutlucka.
Så jag skulle gjort tvärtom, en tallriksventil till tilluft som står lagom öppen och en med skjutlucka som du reglerar med till frånluft.
 
Lycka till!
Jag tror du får ett drag via laven som du inte vill ha men jag är inte säker. Jag tror som sagt att du inte får luften att snurra i rummet iom att du har för nära till utluftsventilen.
Släpp ut luften i omklädningsdelen och se till att även den delen är ventilerad med samma storlek på kanalen som de övriga.

När det gäller donen, varför bara kunna stänga till hälften när du är ute efter att kunna stänga? Skit samma, se bara till att du har samma dimension på in- och utluftsventilering så blir det så bra det kan bli.
 
#16 På Bauhaus där jag köpte den rektangulära sa dom att den var avsedd för tilluft och att tallriksventilen var avsedd för utluft - därför satte jag den rektangulära nere vid golvet nära kaminen och nu när jag sågat upp öppningen och satt dit den så...

#17.
Jag vill inte ha något ovänligt drag via laven! Vad menar du med att "ha för nära till utluftventilen?" Var skulle du placera utluftventilen? Jag vill verkligen få luften att snurra på bästa sätt.

Vad gäller donen så är den rektangulära konstruerad så att när jag drar för luckan så finns en spjälad öppning kvar på halva sidan där luft kommer in.

Om jag ska ha exakt samma dimension så måste jag skaffa en likadan rektangulär
och Bauhaus sa att den var ämnad för tilluft.
Tror du att den ändå funkar som frånluft?

Fy sjutton vilken korkskalle jag känner mig som!
Orkar du svara?
 
Du ska reglera luftflödet med frånluftsventil. Sedan hur ventilen ser ut har inte så stor betydelse bara att du får ett luftflöde, men det är inte så jäkla känsligt i de små bastuar vi har på några få kubikmeter. Det kommer att bli varmt det behöver du inte vara orolig för och luften som kommer in är väl för att du ska få lite syre.
Vi som bygger bastu är nog lite nojjiga ibland med snurrande luft, men kan inte tänka mig att någon i praktiken vet om det fungerar i sin bastu. Det som påverkar mest tycker jag är vilken luftfuktighet du gillar och att du har ett tillräckligt kraftigt aggregat. I vår 1,5m*1,5m kör jag med 6kw, men du skulle ju ha ved så det är väl bara att elda på. Jag lovar att det blir bra även om du inte följer alla teorier.
 
Nja Anders S, min namne, det är inte bara för att få in syre som ventilerna sitter där. Det är även för att du ska jämn fördelning av värme och fukt när du kastar bad.

Ventilernas storlek i förhållande till varandra reglerar luftflödet och optimalt är lika storlek på båda men om det skiljer någon kvadratcentimeter så gör väl inte det något och att den ena är raktangulär och den andra rund har ingen som helst betydelse.

Mumrik, anledningen till att man inte sätter ventilerna i nivå med varandra eller nära nivå med varandra är att luften går den enkla vägen mellan ventilerna. Tanken med att ta in luft under aggregatet är att luften ska strömma via aggregatet och värmas upp för att få fart i rummet innan den så småningom vädras ut via utkanalen som sitter så långt som möjligt från inkanalen, under transporten mellan in och ut njuter du av värmen och fukten, det är liksom hela tanken med bastubadandet ;-) Om kanalerna sitter på samma nivå eller nära samma nivå så riskerar du att luften gå fel väg, helt eller delvis, och då tappar du effekt i basturummet. Jag har själv haft en sådan bastu, där satt utventilen på fel plats och dörren tätade inte mot golvet så basturummet blev aldrig tillräckligt varmt och det drog kallt. Han som byggde bastun hade inte riktigt koll på hur det skulle göras, trots att han kom från Finland, så jag byggde om rummet och satte ventilerna på rätt plats och böt till en bättre dörr. Sedan funkade allt som det skulle.
 
Allra bästaste AnderS och MC-HiTech!
Innerligt Tack för all hjälp och ert ofantliga tålamod!

Nu är jag så nöjd och Glad!
Idag köper jag en bra frånluftsventil och skrider till verket - med alla era råd innanför västen...
 
Lycka till!
 
Tack snälla du!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.