Hej! Kan någon med lite byggkunskap svara på om det är tekniskt möjligt att bygga ett rum på vinden i ett 1 plans hus.

Huset är 1 plan med 27 gr takvinkel. Byggt -88.

Hur blir det rent höjdmässigt invändigt mått??
Jag fattar självklart att det inte blir 2,40 men vad blir det egentligen?

Vi får nämligen inte bygga 1,5 plan enligt detaljplan och behöver mer plats helt enkelt.
Är inte intresserad av tyckare som anser det billigare/enklare att flytta. Den resan har vi just genomgått. Har tittat på alla möjliga alternativ som att bygga nytt och att köpa befintligt.
ALLT är för dyrt i slutändan om man jämför med vår boendesituation vi har idag.

Vi har en ideal placering av en eventuell spiraltrappa mitt i huset för att komma upp.
Vi önskar oss ett rum om ca 10 kvm för kontor samt ett rum för lite träning om ca 10 kvm. Alltså inget vatten/avlopp osv... Har luftburen värme så kanaler för detta är inget problem att koppla till. Hade tänkt att bygga i ena änden på huset och sätta ett runt fönster i gavelspetsen (för kontoret). Träningsrummet behöver inget fönster utan kan fungera som ett allrum innan kontoret eller nåt. Möjligen ett takfönster där då...

Har Ni ideér eller egna erfarenheter av detta så dela gärna med Er :)
 
I vissa detaljplaner står det uttrycklugen att "vind får ej inredas" så kolla upp planen ordentligt allra först.
Hur ser takstolarna ut på vinden, finns det utrymme för rum utan att behöva växla av takstolar? Hur fungerar ventilationen, isolering mm?
Har ett par kompisar som funderar på samma sak, de har en rätt stor vind på ett enplanshus, deras problem är dock var placera trappan på bottenvåningen och att takstolarna förmodligen behöver växlas av.
 
Första frågan är ju vad för typ av takstolar du har, måste de byggas om eller finns det plats "under" dem.
När det gäller takhöjd så beror det ju på hur tjock isolering du skall ha. De flesta kommer nog säga allt mellan 300-500mm, men om man behöver utrymmet tycker jag 200 kan räcka. Innertaket på vinden kommer då hamna ca 270 mm under yttertaket (råspont, luftspalt min 25mm, 200mm isolering, glespanel 28mm och gips/panel 13 mm).
Utifrån detta så borde du ju kunna gå upp på vinden och testa hur det blir och vad du får plats med.
Däremot tror jag att det är bygglovsplikt på att inreda vinden till bostadsyta, även att sätta in nya fönster. Så om kommunen inte vill 1,5 plan i området kanske det kan blir klurigt.
 
Jo precis, vi får inte inreda vinden heller!!! :mad: :confused:

Men som jag ser det kan de inte direkt göra så mycket åt situationen om jag inreder den ändå. d v s det enda som syns utifrån är mitt runda fönster i gavelspetsen. Den ligger åt en stor granhäck så ingen ser liksom det.
Annars skall någon från Kommunen göra ett hembesök och upptäcka det?? Känns långsökt.

Egentligen... Vem bryr sig om jag har inredd vind eller inte? Bara för att nån idiot till stadsarkitekt för 25 år sen skev i det i detaljplan!!! Pucko!!
 
Jag tänker ungefär som du. Mitt hus är från 1907 och det finns inga ritningar på kommunen, så jag ändrar godtyckligt :D De kan ju inte veta om jag renoverat något som funnits i 100 år eller om det är nytt ;) och inte lär de vara speciellt intresserade om man inte gör något drastiskt....
 
I
Förmodligen har du en fribärande W-fackverkare till takstol på det huset. Det innebär att från nock går det ner två dragna 'stöttor' mot underramen. Dessa stöttor brukar vara det största hindret för att kunna utnyttja vindsutrymmet. Tar du bort dem och ersätter dem med vertikala dito som landar mot överramen en bra bit från nock ut mot takfoten, rubbar du hela takstolens verkningssätt.

Underramen är heller inte dimensionerad för att ta annan last än den som uppkommer av isolering och förvaring (c:a 50 kg/kvm) och klarar därför inte att ta den lastökning som det blir med utnyttjat vindsutrymme.

Tänk därför inte ens i termer att 'inreda' på vinden, oavsett om någon kan se det eller inte. Du kommer troligen att få andra problem om du gör det, som är värre än att bli påkommen med olovligt byggande.

Tillägg:
Undesök istället möjligheten att bygga till. Det kostar inte så mycket att bygga rum eftersom det inte är tekniktätt utrymme som, kök, badrum, WC och tvättstuga.
____________________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Ja, det är nog inget att göra då...:mad:

Tyvärr kan vi inte bygga på bredden mer. Vi har redan byggt ut en gång (12 kvm). Vi har låsta mått mot grannarna och kommer ingenstans liksom.

Det suger kan man säga!
 
Men har du W-fackverk i takstolarna? Är det så att takstolarna inte moddas så tycker ju jag att det inte är någon större grej att inreda vinden.... Kanske du får förstärka golvet, och det är ju en hel del pyssel med isolering mm, men det är ju inte svårt...
 
En källare på 20kvm kan ju också vara ett alternativ. Eller inreda garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.