Hemmakatten
Nej. Servituten blev skrivna innan några ledningar blivit dragna och de finns inte inritade. Avloppsrör la vi ner 2005, vattenrörsservitutet har vi inte utnyttjat ännu och kommer inte att göra heller eftersom vi borrat egen brunn.
 
Jag blir lite förvånad. Trodde att skrivningar av typen "ungefärligt läge" var historiska, passerade! Men oavsett när en sådan skrivning tillkommit gäller att, ingen part ensam kan flytta vare sig rör eller vägar utan att vara ense om det med motparten. Dessutom ska man (helst) få saken beslutad efter fastighetsbestämning.

För att återgå till frågeställarens fall: Markägaren - peter-02 - bör kontakta lantmäteriet och söka fakta istället för att riskera göra sig skyldig till någon form av egenmäktighet och kanske skadegörelse. Motpartens eventuella vansinnigheter legitimerar inga lagbrott.

Bästa rådet är som vanligt att aldrig sluta åtminstone försöka tala med varandra och se saken ur varandras perspektiv. Det är så himla kul när man lyckas!
 
Redigerat:
Hej,varit lite frånvarande men ser att det händer mycket här,!
kollat upp lite grejer å de är olika från alla håll oftast! men grannen har ett vägservitut,för att utnyttja den vägen för att komma ut på allmän väg, det är Ok, men ännu kostigare verkar att han har det över hela hans tomt inte bara där han kommer att parkera bilen, så jag fick som reda på vi "blev av" med 380kvm yta på tomten,
för efter den streckan kan vi inte sätta upp staket,en blomma, utebelysning you name it, han måste kunna ta sej ut från hans tomt, men gubben på lantmäteriet var dagarna från pension så jag ska ringa å dubbelkolla imorgon med nån annan,

tycker att de är konstigt att man inte kan gör vad man vill på sin egentomt. måste ringa till mäklaren också för det står i vårat köpekontrakt att det inte finns något servitut, det GARANTERAR säljaren! hur de blir med de kan man undra,står ju klart och tydligt att stämmer inte det som står har man rätt till skälig ersättning men VAD är det ? är ju ändå 380kvm, ....
 
Ska också tilläggas att han blå ljuger mej i ansiktet, Vi hade en diskusion om vilken färg han hade på huset(grått) å jag påpekade att vi ville ha det rött men han sa att han hade lov att göra det grått, men fått pappren idag å där står det klart å tydligt att det ska vara RÖTT...ska höra med han om varför han ljuger..! måste man ju kolla upp ALLT han gör snart!
 
peter_02 skrev:
å jag påpekade att vi ville ha det rött
:eek:
 
Det där låter lite märkligt, menar du att servitutsområdet är utefter hela hans tomtbredd? Om så är fallet så innebär det fortfarande inte att han få använda hela den bredden för en väg, han får anlägga en väg någonstans på det området, men en väg i de här sammanhangen är inte 30m bred.

Vad gäller färgställning så antar jag att du menar att hans bygglov föreskriver rött hus?

Det råder ofta lite tveksamhet om bygglovsmyndigheten verkligen har lagen på sin sida när de ställer ett sådant krav. Många som får kravet på sig väljer att måla i annan färg, bygglovsmyndigheten vågar ofta inte bråka om det, för de är rädda att få en dom mot sig, och så länge det inte sker så kan de fortsätta villkora byggloven med färg, de flesta väljer att följa lovet.

Det kan vara ngt. sådant din granne menar, att kravet inte är lagligt och att han därför har rätt att sätta sig över det.
 
hej, nä som du skriver "hempularen". att det inte kan vara så att han ska ha "fritt" fram att göra hur han vill bara för att han har ett servitut, har ju redan 1 infart till garaget med dubbel carport + en extra parkering. nu vill han utöka det med en till parkering och utgång från huset.

vi vill " ska" sätta upp ett staket för att avgränsa tomterna..
 
peter 02/
Det skulle underlätta om du skrev vad för servitut som ligger.
 
Det vore även intressant med en karta, så man ser ungefär hur det ser ut. Hur vägen går och var han ska parkera, har infart osv...
 
Alltså, det här låter lite märkligt.
Att få servitut på en väg över DIN tomt, betyder inte att det blir HANS tomt. Det låter lite så när du skriver. Skulle vilja höra eller se hur servitutet / tomterna ser ut.
 
Skulle också gärna vilja se en karta, samt få den bokstavliga lydelsen avseende servitutet. Som flera påpekat så innebär ju inte ett servitut att man kan göra vad man vill inom det området, ex. anlägga parkering om inte detta är angivet. Servitutens uppgift är ju att åstadkomma en "funktionell fastighet" av den härskande fastigheten, i detta fall din grannes, i de fall denna fastighet saknar något väsentligt - typ infart...
Servitut är dock ämnade att inte åstadkomma större "skada" än absolut nödvändigt för den tjänande fastigheten (din i detta fall). Vid vissa formuleringar kan man få uppfattningen att man får ta ianspråk en hel "tomtsida" för väg. Det verkar vara så här. MEN den bakomliggande tanken är mer sannolikt att man NÅGONSTANS inom ett område får ta mark i anspråk för infart. Ospecificerat var.
Som sagt, en karta hjälper alltid till att förstå...
 
Hej. jo en bild vore optimal, men hur får jag in en bild ? tack på förhand!
 
får se om de funkar
 
  • tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vart lite liten, ska fixa bätttre sen, pojken vill ha lite uppmärksamhet,
Men enkelt,

Grönt - gräsmatta
Rött - våra byggnader
blått- hans tomt och byggnader där 1 garage och carport 2 hus
Grått - Väg
Svart vid väg hans servitut
 
En större bild vore toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.