Vet någon om det finns timrar (för dinskena eller vadsomhelst) som har 2 funktioner så man kan bygga t.ex. automat dränering till en kompressor. Det ska alltså gå att ställa in både hur ofta och hur länge, t.ex. en gång i dygnet ska den ge spänning under 0,5sekunder. Eller nått sånt.

Har dessa nått speciellt namn?

(Jag vet eg. att dessa finns men jag vet inte var eller vad dom heter... :) )
 
Nu förstår jag inte riktigt. Det är väl så en timer brukar fungera, man ställer in när den skall slå till och när den skall slå av. Och hur det skall upprepas, ett dygnsmönster eller ett veckomönster. Och ibland kombinerat med mer komplexa funktioner (typ slump mellan 21 och 23).

Så korta intervall som 0,5 sekunder har jag iofs aldrig sett på en "normal" timer.
 
Dom heter kopplingsur.
 
A
Just den applikationen att dränera en kompressor automatiskt kan man köpa en speciell elektronisk ventil för, se http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1725. Kanske lite dyrare men specialanpassad för uppgiften. Går att ställa in intervall på.

/bra-byggare
 
Annars får du köpa ett kopplingsur och ett multirelä, så går det ju att få den styrningen.
Crouzet är bra grejer! och ur är theben bra.
 
A
Theben kopplingsur (=dyrt), Crouzet-relä (=dyrt), plus installationskostnad, ja då kanske 1500kr för en elektronisk dräneringsventil för kompressorn inte är så dyrt trots allt (om det nu är det trådskaparen ska bygga, det var ju bara ett exempel).
 
dyrt - ja, men det e bra grejer!
 
hempularen skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Det är väl så en timer brukar fungera, man ställer in när den skall slå till och när den skall slå av. Och hur det skall upprepas, ett dygnsmönster eller ett veckomönster. Och ibland kombinerat med mer komplexa funktioner (typ slump mellan 21 och 23).

Så korta intervall som 0,5 sekunder har jag iofs aldrig sett på en "normal" timer.
Du har rätt att den vanliga timern funkar som du beskriver men jag är ute efter en timer som man kan ställa in 2 olika tider, inte bara till och från utan både intervall och frekvens
 
snaggletooth skrev:
[länk]
[länk]

Kolla funktion "L"

Modell MLR1 bör vara det du söker

Crouzet är ett ganska vanligt fabrikat och en elfirma bör nästan ha ett sånt på lager eller i varje fall kunna ta hem, ELFA har också.
Vid första anblicken verkar detta vara det jag söker :)

Ska kolla upp den

:)
 
Eyeball skrev:
Annars får du köpa ett kopplingsur och ett multirelä, så går det ju att få den styrningen.
Crouzet är bra grejer! och ur är theben bra.
Menar du att funktionen jag eftersträvar inte finns på Snaggletooths förslag?
 
A
jakim skrev:
Menar du att funktionen jag eftersträvar inte finns på Snaggletooths förslag?
Är det till att dränera en kompressor du ska ha timern till eller är det till något annat? Du kan eventuellt få bättre förslag på lösningar om du berättar vad du ska använda det till då det kanske finns klockrena lösningar som löser ditt problem. Eller är det hemligt? ;)

Är det t.ex. kompressordränering du vill ha borde en färdig elektronisk dräneringsventil vara en klart mycket enklare lösning och bättre lösning än att fippla med tidur och tidrelän på en dinskena och dra kablar till kompressorn för att ansluta till en ventil. Om man inte vill konstruera en egen lösning bara för att det är skoj att bygga förstås...

Det är i alla fall mina fem cent.
 
bra-byggare skrev:
Är det till att dränera en kompressor du ska ha timern till eller är det till något annat? Du kan eventuellt få bättre förslag på lösningar om du berättar vad du ska använda det till då det kanske finns klockrena lösningar som löser ditt problem. Eller är det hemligt? ;)

Är det t.ex. kompressordränering du vill ha borde en färdig elektronisk dräneringsventil vara en klart mycket enklare lösning och bättre lösning än att fippla med tidur och tidrelän på en dinskena och dra kablar till kompressorn för att ansluta till en ventil. Om man inte vill konstruera en egen lösning bara för att det är skoj att bygga förstås...

Det är i alla fall mina fem cent.
Det var en bekant som frågade om detta. Det skulle vara till en panna, kommer inte ihåg till exakt vad. Nu när jag tänker på det kommer jag ihåg att det viktigaste skulle vara att man kan justera tiderna utan verktyg med rattar och inte som på Crouzets (och andra) med en liten skruvmejsel.

Men jag har byggt en dränerings automatik på jobbet och då sökte jag en dylik men hittade inget och löste det med 2 separata timrar. Orsaken till det inte vart en dedicerad kompressor dränerings automatik var att den var dyr och jag fick inte köpa en sådan... Vet inte om det vart nått billigare i slutändan i alla fall.
 
jakim skrev:
Det var en bekant som frågade om detta. Det skulle vara till en panna, kommer inte ihåg till exakt vad. Nu när jag tänker på det kommer jag ihåg att det viktigaste skulle vara att man kan justera tiderna utan verktyg med rattar och inte som på Crouzets (och andra) med en liten skruvmejsel.

Men jag har byggt en dränerings automatik på jobbet och då sökte jag en dylik men hittade inget och löste det med 2 separata timrar. Orsaken till det inte vart en dedicerad kompressor dränerings automatik var att den var dyr och jag fick inte köpa en sådan... Vet inte om det vart nått billigare i slutändan i alla fall.
Finns även med rattar men då blir det den 11-poliga (plug-in) modellen

http://www.crouzet.com/catalogue_we...lectronic-timers-Chronos-2-timers-ENG-262.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.