Hej på er,
vi är på gång att göra om en "farstu" till grovkök, dvs utrymme med tvättmaskin och diskbänk med ho. I utrymmet kommer nya vattenledningar att dras från ett närliggande badrum. Avlopp ska kopplas på gamla ledningar. Vi vill helst slippa att göra golvbrunn som går till trekammarbrunnen eftersom detta kommer att kräva ett ganska stort ingrepp, utan utnyttja det befintliga avloppet i badrummet. Däremot funderar vi på om vi skulle kunna göra en golvbrunn som gick rakt ner i marken och som tog hand om ett eventuellt läckage? Jag förmodar att det måste finnas en golvbrunn för detta ändamål i ett sådant utrymme för att försäkringen ska gälla, eller....? Badrummet och den nya tvättstugan ligger i samma plan. Hur fixar man lättast ett fall som är tillräckligt?
 
Kolla med försäkringsbolaget vilka krav de har på gb. Om du sätter in en gb så måste du hela tiden hålla den med vatten så att du inte får baksug, alltså en ventilation från golvet. Att släppa ut vattnet i backen kanske inte är så lyckat, det gilar i alla fall inte kommunen.
Fallet fixar du med flytspackel, har du inte flytspacklat tidigare så ring en kompis.
 
Det befintliga avloppet borde ju också gå till trekammarbrunnen.
 
Min tanke är att det helst inte ska läcka någon gång, men att det ska finnas en golvbrunn som går ut i backen om det skulle hända, så det finns någonstans för vattnet att ta vägen. Om ett rör går eller tvättmaskinen brakar.
Smutsvattnet från tvättmskin och diskho skullle gå till trekammarbrunnen som vanligt via det befintliga avloppet i ett närliggande badrum. Det finns alltså inget avlopp i det utrymmet vi tänker göra om.
Jag var otydlig innan, men det är fallet på rören från diskho och tvättmaskin jag undrar över. Vilket fall behöver man ha på dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.