Jag söker efter en pryl som borde finnas men som jag inte hittar. Prylen ska användas till två olika saker:

1) Vi har borrat ett hål i väggen mellan två rum för att kunna dra igenom en antennsladd. Väggen är av betong och de lossnar små korn varje gång man kommer åt hålet och dessutom ser det inte så snyggt ut.

2) Vi ska bygga ett bardiskhögt bord i limfogskiva. Ena änden av kortsidan ska sitta fast i en vägg och den andra sidan ska hållas upp med ett bordsben. På bordet har vi tänkt ha våra bärbara datorer. Vi tänker borra två hål i skivan för att kunna dra ner strömkabeln där och gömma denna i en kabelränna under bordsskivan. Dock vill vi inte att hålet ska trasas sönder så att det försvinner träflisor och önskar därför täcka hålets insida med någonting.

Jag tänker mig en cylinderformade metallbit som skyddar hålets ytterkanter. Prylen får gärna även täcka nån centimeter runt ut på väggen (i ena fallet) och bordskivan (i andra fallet). Tänk er formen som en sytrådsrulle som man kan ta i sär i mitten och trycka in från varsitt håll om hålet. Mycket svårt att beskriva men jag hoppas ni förstår vad jag menar ::)

Finns något sådant på marknaden? Vad kallas i så fall prylen och var får man tag på den? Även välkommet med förslag på andra krativa lösningar.
 
Här finns flera kabelgenomföringar ;)
http://www.pretect.se/kabelsanering.htm

Om du går in på http://www.theofils.se/ (samma som ovan) och tar inredningsbeslag, rör och rörhållare så hittar du rörhållare som man kanske kan trycka in i hålet i väggen, kanske med en rörbit emellan :-/
Eftersom du inte skriver hur stort hålet är blir det svårare att leta :-[

Skyddsprodukter har en väggenomföring
http://www.skyddsprodukter-sweden.se/?gclid=CJOi_9eOs4cCFUsXMAodRH2sPQ under civilförsvar genomföringar. Jag tror att det är något liknande du är ute efter om den  hade varit utan de fyrkantiga brickorna  ;)

jag VET att jag sett sådana ute i handeln men minns inte var :'(
 
Härligt med så snabb respons!
Storleken på "prylen" spelar egentligen inte så stor roll. Hålet i väggen är väl 2 cm i diameter och hålen i bordsskivan behöver inte vara större än 2 cm det heller (det är ju bara elsladden till datorn som ska igenom där).
Det gör däremot inget om "prylen" är större, kan t.o.m vara snyggt att ha en detalj i metall (helst!) nedsänkt i bordsskivan.

 
Snikvarianten (?) är kanske basreflexrör från Biltema:
31-471_l.jpg

Finns från diameter 35 mm.

Jag har själv använt ett sådant men där de kanske fyllde ändamålet bättre. Jag har ett i hemmabion för att föra upp kablar genom akustiktaket. Jag ser då inte ena änden av röret:
71378.jpg
 
Ginnfilt: Precis så där tänkte jag mig att prylen skulle se ut! Tack!
Nu återstår det att se om den finns i aluminium-look också.

Mvh Linda
 
visbylinda skrev:
Ginnfilt: Precis så där tänkte jag mig att prylen skulle se ut! Tack!
Nu återstår det att se om den finns i aluminium-look också.

Mvh Linda
Om inte du hittar den i alu-look så borde det går smidigt att lacka den!

/FlitigaLisa
 
Det något som heter däcksgenomgöring på biltema (egentligen till båtar). I rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.