Ska till att dela en bänkskiva från IKEA med melaminlaminat och funderar på hur man bäst gör detta på egen hand. Ska jag använda min GKS55 med styrskena och den 42-tandsklinga jag har till den, eller ska jag ta min GTS120E och lämpligt såglblad?

Känns som att jag får ett rakare snitt med cirkelsågen men kommer klingan att lämna melaminet i ett acceptabelt skick? Och ska jag såga med baksidan upp eller finns det andra bra knep?
 
Använd handklingan. Tejpa där snittet blir, vänd sedan upp o ner på skivan så du sågar skivan med undersidan upp. Då blir det ett fint snitt på den rätta sidan.
 
Det blir nog rakare och bättre med cirkelsågen, men ett annat alternativ är ju naturligtvis att handsåga med en fin bra såg. Och även då tejpa båda sidorna.
Man vågar väl inte föreslå att du skall köpa en festool sänksåg enkom för den uppgiften :)
 
Eftersom du redan har en cirkel med hyfsat fin klinga + skena skulle jag alla gånger valt den varianten. I varje fall om det skall bli rakt :rolleyes:

Läs Daniel_N:s visdomsord i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html

Metoden med att "ritsa" fungerar finemang, men se till att spänna fast skenan ordentligt innan du börjar. Om den rör sig det minsta lilla mellan sågningarna så blir inte resultatet helt hundra. Ganska uppenbart, men lika bra att påpeka det.

Metoden med MDF som Daniel nämner fungerar även bra om du behöver fina kanter på båda sidorna - lägg då en "spillskiva" på varja sida om skivan som skall sågas. Nackdelen med denna metoden är förstås att du behöver skivor som kan "offras", men det blir bättre än att köra med tejp - speciellt om du behöver en fin ovansida med (vilket iofs inte brukar vara fallet med en bänkskiva).

Eller så kombinerar du metoderna på lämpligt sätt, tex rits på ovansidan och spillskiva på undersidan.

Det är som vanligt rekommenderat att prova på en bit innan du kör skarpt.
 
"Spillskiva" på varje sida i masonite med "plattsidan" åt din melaminskiva. Masonit är bra eftersom det inte bygger så mycket.

Sedan är det bara åka med cirkelsåg och skena (väl fastspännt givetvis). Tänk på att även kortsidan på skivan kan behöva en spillbit - med fördel en spillbit av din melanin-skiva. Speciellt den kortskiva där bladet sas kommer ut, dvs sidan du inte börjar snittet vid.

Tejp är kanske inte hundra för ett så pass hårt ytskikt,; det har en tendens att flisa ur iaf.
 
Okej, verkar vara två alternativ värda att testa. Om jag fattat ritsningen rätt så ställer jag in sågen på knappt 5 mm sågdjup och börjar så att säga från fel håll och drar sågen baklänges på skenen? Efter det är det bara att såga genom bänkskivan och glädjas åt fina kanter. Hur gör man för att minimera risken för flisor i framkant med denna metod? Går ju i och för sig att komplettera med spillbit som spänns fast med långa tvingar.
 
joflopp skrev:
Okej, verkar vara två alternativ värda att testa. Om jag fattat ritsningen rätt så ställer jag in sågen på knappt 5 mm sågdjup och börjar så att säga från fel håll och drar sågen baklänges på skenen? Efter det är det bara att såga genom bänkskivan och glädjas åt fina kanter. Hur gör man för att minimera risken för flisor i framkant med denna metod? Går ju i och för sig att komplettera med spillbit som spänns fast med långa tvingar.
Som micke säger så är en spillbit framför den skiva du ska såga igenom en bra ide.
 
joflopp skrev:
Okej, verkar vara två alternativ värda att testa. Om jag fattat ritsningen rätt så ställer jag in sågen på knappt 5 mm sågdjup och börjar så att säga från fel håll och drar sågen baklänges på skenen? Efter det är det bara att såga genom bänkskivan och glädjas åt fina kanter. Hur gör man för att minimera risken för flisor i framkant med denna metod? Går ju i och för sig att komplettera med spillbit som spänns fast med långa tvingar.
Angående ritsningen hade jag börjat med mindre djup, kanske 2 mm eller så, har du möjlighet så testa dig fram på en spillbit.
 
Daniel_N skrev:
Angående ritsningen hade jag börjat med mindre djup, kanske 2 mm eller så, har du möjlighet så testa dig fram på en spillbit.
Ja, så lite som möjligt. Själv har jag kört på 1 mm, dvs inte mer än vad som behövs för att komma igenom melaminet.
 
joflopp skrev:
...Om jag fattat ritsningen rätt så ställer jag in sågen på knappt 5 mm sågdjup och börjar så att säga från fel håll och drar sågen baklänges på skenen? Efter det är det bara att såga genom bänkskivan och glädjas åt fina kanter...
Sorry, borde också skrivit att du fattat principen rätt i mitt förra inlägg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.