Lånade kompisens batteridrivna dewalt och jag måste säga att jag blev imponerad. Vad jag inte förstår är varför inte alla cirkelsågar har klingan till vänster om handtaget. Man får total kontroll över var snittet går hela tiden. Någon som känner till fler modeller som har klingan till vänster?
 
pool skrev:
Lånade kompisens batteridrivna dewalt och jag måste säga att jag blev imponerad. Vad jag inte förstår är varför inte alla cirkelsågar har klingan till vänster om handtaget. Man får total kontroll över var snittet går hela tiden. Någon som känner till fler modeller som har klingan till vänster?
Brukar vara populärt i USA, man ser det ofta på deras worm-saws, kraftiga cirkelsågar med vinkelväxel. Själv gillar jag att ha klingan på höger sidan. Tycker att jag ser både klinga, snitt och om det behövs "sikte" bra på det viset. Knns dessutom säkrare när man är högerhänt. Möjligtvis handlar det hela mest om vad man är van vid.

Förresten - hur menar du att kontrollen på var snittet är blir högre med klingan till vänster? Du lär ju se klingan oavsett vilken sida den är på?
 
Redigerat:
Om klingan sitter till vänster och man håller sågen i högerhanden (vilket är det vanligaste), borde inte sågen tippa eller dra snett lättare då?

När man sågar med högerhanden borde kraften som sågen matas fram med kunna delas upp i en kraft riktad framåt och en in mot mitten. Den mot mitten tar plattan upp om klingan sitter till höger, men inte om den sitter till vänster.

Nu tänker jag bara högt, utan att egentligen ha tänkt på det speciellt mycket ;) Bara en möjlig anledning till varför sågar brukar se ut som de gör...
 
Jag skulle mycket väl kunna acceptera en såg med klingan till vänster eftersom jag är högerhänt.
Men av vilken anledning har de flesta sågar klingan till höger? Jag lurade på denna fråga en stund och kom fram till två svar.
En universalmotor har enbart en rotationsriktning om den drivs av växelström. Då menar jag högervarv. Vid likström kan riktningen ändras (skruvdragare).
För det andra så är alla gängor högergängade. (Låsskruv erfordras vid vänstervarv).
Kan det vara en förklaring?

per
 
Mikael_L
Låter helt klart som en rätt trolig förklaring...

Och sen fortsätter det bara på samma sätt av gammal vana ... (De flesta batterisågar har också klingan till höger)
 
pernitta skrev:
Jag skulle mycket väl kunna acceptera en såg med klingan till vänster eftersom jag är högerhänt.
Men av vilken anledning har de flesta sågar klingan till höger? Jag lurade på denna fråga en stund och kom fram till två svar.
En universalmotor har enbart en rotationsriktning om den drivs av växelström. Då menar jag högervarv. Vid likström kan riktningen ändras (skruvdragare).
För det andra så är alla gängor högergängade. (Låsskruv erfordras vid vänstervarv).
Kan det vara en förklaring?

per
Nah... tror mer på att säkerhetsmässigt är det bättre att ha klingan från kroppen. Både ur ett slint/kast- perspekve så väl som att ngt skulle lossa ur såg, blad, material el. dyl
 
Var vänlig utveckla Ditt antagande!

per
 
Jag tror att det har att göra med att man inte ska såga bort vänstertummen eller hela hela vänsterhanden. Säkerhetsgrej. Jag hade gärna tagit klingan till vänster. Ibland har jag sågat med vänsterhanden (med min C6BU) för att få riktigt bra överblick.
 
Jag för min del tror mer att det handlar om var spånutkastet hamnar.
Som högerhänt med en "vanlig" cirkelsåg" skjuter spånen ut så att jag slipper få det rätt i famnen.
Om motorn satt på andra sidan skulle jag få spånen rakt upp på armen och sannolikt rätt ner i tröjor och byxor.

Oavsett detta så skulle jag föredra en cirkelsåg med motorn på "fel" sida. Det skulle vara mycket enklare att kapa en remsa från en stor skiva höger till vänster, med skivan framför mig, och med en så stor bit av sulan i sparsidan som möjligt.

///j
 
Classe Clas

En planka som skall klyvas, placeras på arbetsbänkens kant. Styrskena ovanpå bänken, och sågning från vänster till höger , då blir det vänsterhanden som får agera.

Samma planka skall kapas, exempelvis i min såglåda, högerhanden!

Gud ske lov, jag har kvar både fingrar och armar. Tyvärr kapade jag en bit av höger pekfinger i hyveln för några år sedan.

Och spånet Jomany, det flyger i båda fallen ut till höger ifrån mig.

Det sagda innebär att klyvning och kapning sker med de två olika händer vi är utrustade med.

per
 
Någon som känner till någon mer modell som har klingan till vänster? Skulle definitivt vilja ha en. Vore bra om det fanns fler alternativ att välja mellan.
 
Milwaukee har en 220 volt vänstermodell som INTE säljs i Sverige. Däremot är ALLA Milwaaukees batteridrivna cirkelsågar som säljs här vänstermodeller (av bilderna på deras hemsida att döma.

Samma visa för Bosch (blå). 6 högermaskiner för 220V men ingen vänstermaskin som går på nätspänning. Den enda batteridrivna som finns i sortimentet har (...plats för tvåtonig hajenmusik),.... vänsterklinga.

Makitas maskiner har jag inte kollat upp eftersom deras hemsida suger hästballe. Jag har vid ett besök på Fredells (ett besök som präglades av monumental besvikelse, drivor av Glapp&Läcker och helgfirande innerstadsbor som tittat för mycket på alla usla heminredningsprogram), noterat att Makita har minst en batteridriven vänstermodell.

Ja, det var min lilla undersökning och jag tycker nog att jag tveklöst lett i bevis att det handlar om någon slags konspiration med dunkelt syfte och av världsomspännande karaktär.

///j
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.