Håller på och bygger en balkong helt i trä och har hittat en fin gammal befintlig som jag använder som mall.

Den har trekantiga "konsoler" som håller uppe åsarna.

Ser att det ligger papp(Tjärpapp?) ovanpå "konsollerna" nån som vet om det var vanligt och bör man göra det för att skydda konsollen mot väta o röta? eller räcker det att måla den helt med linolja innan man lägger åsar o golv?

Problemet blir ju att det blir lite knepigt att komma åt o måla sen igen efter ett antal år.
(Skulle kunnat bifogat en bild om jag kunnat hur man gör)
 
Byggaren skrev:
Förmodligen har någon lagt dit tjärpappen för att vara 'på den säkra sidan' mot röta i konsolerna till följd av fuktupptagning i virket från ovanförliggande delar.

Tanken är inte dum. Tvärtom. Den är klok. Men frågan är hur tjärpappen lagts dit? Är de lika breda som virkets/konsolens ovansida är det knappast någon mening med det. Har de däremot låtit pappen sticka ut en centimeter på var sidan om virket, så är det en tanke bakom. Särskilt om pappen är nervikt och tjänar som droppnäsa.

Det är i så fall också bra om denna tjärpapp går ner mellan vägg och konsol så att det inte blir vatten mot väggen.

Kör du med tryckimpregnerat virke, NTR-klassat i klass AB (ännu hellre ek), kan du ta i princip bort tjärpappen. Men vill du vara på 'den säkra sidan' så lägg dit den ändå och speciellt om det inte är ekvirke i konsolerna.


:cool:
<pappen sticker ut nån cm på varje sida och går ner i framkant som en droppnäsa precis som du säger. Jag skippade pappen det kanske var dumt men jag målade konsollen innan jag la åsarna. Har inte använt impregnerat virke får kolla efter lite då o då så jag ser om det blir röta. Har använt 4x4" till konsolerna så balkongen borde ju stå sig rätt många år iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.