Vi tog in en offert på grund och markarbete för vårt hus och garage totalt 130 kvm. Tomten är på 1000 kvm. Offerten inkluderade 200 ton makadam och grus. Skulle det tillkomma extra grus och mack så skulle det kosta oss 250 kr per ton. Eftersom min kille sa att en god vän till honom fick en mindre chock då dennes grund företag fakturerade honom på 30 000 plus för extra grus och mack så bad vi vår grund kille att säga till om det skulle överskrida de inkluderade 200 ton. Tomten grävs och grunden fixas, chefen för grund företaget berättar stolt för oss att det gick så bra och vi behövde inte beställa mer grus och mack. En vecka senare kommer en extra faktura på 30 000 för ...just det extra grus och mack! Vi har ringt chefen och det var kalla handen direkt, han kan inte ringa oss mitt i om det kommer lastbilar med grus. (på frågan om varför han inte hört av sig om det skulle behövas mer ) och han hade missbedömt det (på frågan om varför han sagt att han inte hade behövt beställa mer. Hans svar att det finns ingenting vi kan göra, det går inte att luras om det är det vi tror att han gör. Är det någon som har nån förklaring eller finns det något man kan göra!!
 
Siste idioten är inte född än.

Tryck ner avtalet i halsen på han och hota med att inte betala nåt alls. Nu kommer det säkert nån här på forumet och vrider och vänder och försvarar Marksnubben men så tycker jag. Sen tycker jag att du ska dra av 25% istället för förargelseväckande beteende. Säg att du räknade med lite prut. Eller missbedömt hans offert.

Edit; Saxat från ett inlägg jag gjorde för ett tag sen om typ samma sak.
 
Om jag räknar rätt så behövdes det alltså 120 ton utöver de beräknade 200 tonnen.
Det är ju liksom inte en lastbil extra...

Ok att det kan diffa på 10 - 20 % men f-n inte över 50 %.

Nä, stå på er!

(det känns skönt med att köpa nyckelfärdigt ibland)
 
Japp 100 ton extra blev det. Resten är några avgifter.
 
Betala inte. Skriv ner allt som sagts för att memorera detta till den dag då markfirman/gubben kräver in betalningen. Han har ju uppenbarligen inte hållt sin del av avtalet.
Det är bara förklara för honom att du inte tänker betala i det här läget.
 
Se till att få kopior på alla vågsedlar, inkl på de 200ton som ingick, så du om möjligt kan se att det är massor som åkt till ditt bygge.

Visst är 30' mycket pengar men om ni behövde 100 ton extra till grunden så var ni ju tvungna att ha det. Att bygga hus är ingen exakt vetenskap och jag skulle rekommendera alla till att ha ca 10% marginal i sin budget för just sådana här extra saker. 300 ton för en drygt 130 kvm platta är normalt sett inte mycket fyllnadsmaterial.

Sen kan man ju ha åsikter om hur chefen för företaget hanterar det.

Lycka till / Jocke
 
250:- per ton tycker jag låter mycket dyrt. Jag beställde iofs 0/150 från Ballast och det kostade mig ca 23000 för 280 ton ca 20 bilar inkl transport och ex moms.

Då man beställer så pass mycket så blir det ju ett bra mycket bättre pris eftersom bilarna går på timme istället för enstaka lass som kan kosta så pass mycket som 1500 i transport per bil

Makadam kostar mellan 120-160 per ton från Ballast vilket gör 12-16000 för materialet och 14 - 18000 för transporten i ditt fall, eller 1750 - 2250 per bil i transport.

30000 för 100ton låter som rent skärt lurendrejeri tycker jag.

http://www.ballastsverige.se/upload/1349/Prislista april 2008.pdf
 
F
taz skrev:
250:- per ton tycker jag låter mycket dyrt. Jag beställde iofs 0/150 från Ballast och det kostade mig ca 23000 för 280 ton ca 20 bilar inkl transport och ex moms.

Då man beställer så pass mycket så blir det ju ett bra mycket bättre pris eftersom bilarna går på timme istället för enstaka lass som kan kosta så pass mycket som 1500 i transport per bil

Makadam kostar mellan 120-160 per ton från Ballast vilket gör 12-16000 för materialet och 14 - 18000 för transporten i ditt fall, eller 1750 - 2250 per bil i transport.

30000 för 100ton låter som rent skärt lurendrejeri tycker jag.

[länk]
Om det är lurendrejeri kan du ju absolut inte bedömma utifrån given information. 250kr (inkl. moms antar jag) är ju inklusive transport. Det framgår inte hur långa transporter det handlar om eller om det finns viktbegränsningar som påverkar priset. Att ta samma pris oavsett om det är förstärkningsgrus eller makadam är kanske lite tveksamt.



Förstår jag dig rätt om dom först sa att det gick jättebra och dom inte behövde mer än dom 200 ton som ingick i offerten men sen har ångrat sig och vill ha 30000:- till? Be dom plocka fram kopior på varenda jävla slip från grustaget. Dom skall vara märkta på nåt sätt så att det framgår att det är till er dom har kört.
 
fsn skrev:
Om det är lurendrejeri kan du ju absolut inte bedömma utifrån given information. 250kr (inkl. moms antar jag) är ju inklusive transport. Det framgår inte hur långa transporter det handlar om eller om det finns viktbegränsningar som påverkar priset. Att ta samma pris oavsett om det är förstärkningsgrus eller makadam är kanske lite tveksamt.



Förstår jag dig rätt om dom först sa att det gick jättebra och dom inte behövde mer än dom 200 ton som ingick i offerten men sen har ångrat sig och vill ha 30000:- till? Be dom plocka fram kopior på varenda jävla slip från grustaget. Dom skall vara märkta på nåt sätt så att det framgår att det är till er dom har kört.
Nej jag kan inte säga att det ÄR lurendrejeri, dock så kan jag tycka det, jag uttryckte min personliga åsikt inget annat.

Jag har fått dryga 4000 ton till min tomt, och de har kört mellan 5- 80km enkel, jag har aldrig betalat så pass mycket som +1750 per lass i transport

Men det är klart, det skall vara vikbegränsningen och om det var toklångt att köra.

Sliparna är oftast märkta med Gatunamnet nr, och den person som skall ha materiealet.

Även fast slipen är märkt så kan transporten ha gått till någon annan, Kan bli svårt att bevisa att x antal lass inte är körda till rätt adress
 
F
Jag har ca 12-15 km till krossen med ganska långsam väg (fartbegränsning 50km/h, fartgupp, mycket trafik och många trafikljus). Har även BK3 väg sista 300 meterna fram till tomten så bilarna går inte fulla. Jag betalade 3000 inkl. moms för 9,5 ton 2-5. Det var en "fullpris transport" med krossens bil så kosta kan det. Dom övriga 700 tonnen var inte lika dyra.
 
Vi godkänner fakturan eftersom det står att det har levererats till vår tomt! Själv anser jag bara att det var dåligt av chefen för företaget och sättet som det sköttes på! Vi har marginaler i bugeten för händelser som dessa. Jag tycker att de oförutsedda utgifterna börjar dugga lite väl tätt nu! Vårt nästa problem är att byggentrepenaden vill ha 20 000 extra för Hyra av ställningar och montering och demontering av ställningarna.Vi har ett avtal med dem där det står att montage av samtliga i leveransen ingående komponenter. ALLTSÅ HELA HUSET! Men eftersom det inte står att det krävs byggställnigar för att bygga huset så ska detta betalas vid sidan om! Är inte det konstigt?
 
MH03 skrev:
Vi godkänner fakturan eftersom det står att det har levererats till vår tomt! Själv anser jag bara att det var dåligt av chefen för företaget och sättet som det sköttes på! Vi har marginaler i bugeten för händelser som dessa. Jag tycker att de oförutsedda utgifterna börjar dugga lite väl tätt nu! Vårt nästa problem är att byggentrepenaden vill ha 20 000 extra för Hyra av ställningar och montering och demontering av ställningarna.Vi har ett avtal med dem där det står att montage av samtliga i leveransen ingående komponenter. ALLTSÅ HELA HUSET! Men eftersom det inte står att det krävs byggställnigar för att bygga huset så ska detta betalas vid sidan om! Är inte det konstigt?
Konstigt är ju bara förnamnet! Det står väl inte heller att det behövs hammare, skruvdragare o dyl heller men det är ju helt självklart att byggentreprenören ska stå för dessa kostnader! Regleras inte sånt genom ABS05? Någon som vet? (om ni skrivit sånt avtal).
 
MH03 skrev:
........Vårt nästa problem är att byggentrepenaden vill ha 20 000 extra för Hyra av ställningar och montering och demontering av ställningarna.Vi har ett avtal med dem där det står att montage av samtliga i leveransen ingående komponenter. ALLTSÅ HELA HUSET! Men eftersom det inte står att det krävs byggställnigar för att bygga huset så ska detta betalas vid sidan om! Är inte det konstigt?
Kollade upp detta och har ni skrivit ett ABS05 så kan byggarna köra upp den fakturan! Det framgår tydligt att "Behövligt material ingår i kontraktsarbetena, om inte annat får anses avtalat."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.