Vattenradiatorn sitter redan idag inbyggd bakom köks-bänk-skåp under ett fönster och är alltså inte särskilt effektiv. Nu skall köksinredningen bytas ut och då skulle man ju kunna passa på att bygga in en fläkt som på ngt sätt som blåser luft förbi radiatorn och därmed varm luft ut genom bänk-skåps-socklarna.

Vad för sorts fläkt skall man använda, 220 v eller 12 v, hur skall man styra den?

Radiatorn har idag bara en enkel ventil men jag tänkte sätta en termostat med själva givaren på väggen.
Frågan är hur man skall termostatstyra fläkten?


Alternativet är Kickspace, men speciellt när man redan har en radiator sittande skulle det vara bra att kunna återanvända den.

Är det någon som har lite praktiska tips hur man löser detta?
 
Letade och hittade precis en firma som säljer en Elementfläkt http://www.elementflakten.se/index.php .

Dock så är den inte anpassad för att bygga in i skåpsocklar och sen skulle jag vilja ha en smartare styrning av fläkthastigheten.


Med några datorfläktar kan man kanske få till något. Jag skulle vilja att en del av varmluften blåses upp till fönstret , men det mesta ut vid golvet genom en sockel. Frågan är var man skall ta tilluften från så att inte samma luft cirkulerar runt.
Det skall förstås vara en tyst fläktlösning.
 
Hej.
Är det ingen som har några idéer och tips?
Tacksam för input.
 
Tror inte att det är så känsligt var du tar tilluften. Bara du får rotation på luften så ökar värmeavgivningen markant.

Datorfläktar är bra tänkt, det finns temperaturstyrd varvtalsstyrning till dessa kolla på CO och Elfa.
 
Jag fixade ett par datorfläktar och har dom tillsammans med dessa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23576114
under 2 radiatorer i huset. Fick dock dra ut PTC motståndet och förlänga trådarna till den nån decimeter och sedan satte den på framledningsröret (isolerad från röret). Enda negativa är att det susar något när de är igång.
 
Seven47 skrev:
Jag fixade ett par datorfläktar och har dom tillsammans med dessa: [länk]
under 2 radiatorer i huset. Fick dock dra ut PTC motståndet och förlänga trådarna till den nån decimeter och sedan satte den på framledningsröret (isolerad från röret). Enda negativa är att det susar något när de är igång.
Tack för tipset. Classe prylarna va en bra idé, enda problemet är väl hur o var man kan placera dem. Man vill ju inte ha dem sittande i ett vägguttag ovanför bänkskåpen.
Bästa hade varit en tempvakt med 220 sladd samt en sensor på 2 meters kabel. Men det skall väl gå att hitta.

Vad är PTC motstånd?
Menar du att du monterade fläkten på framledningsröret? Med ngn klämma.
 
PTC - Termistor - motstånd som sjunker/höjer i värde beroende temperaturen.

De radiatorer jag har är en typ av dubbelpanel, alltså det är en luftspalt imellan. Under dessa har jag satt ett par fläktar som går igång när framledningsröret blir varmare än inställt värde på classetempvakten.
 
Jag håller just nu på och testar mig fram med datorfläktar monterade på fyrkantiga PVC-rör för att få fläkten i rätt läge under elementet.

Det gör skillnad. särskilt vid ute-temperaturer på 10-12 grader så blir den upplevda värmen i rummet behagligare och mer jämn.

Jag använder mig av en dubbelfäkt från JULA utan termostater, 12 volt och 1 watt per fläkt. skulle man sätta en hel länga sådana under ett element så skulle det bli en väldans skillnad.

Nackdelen är det vinande ljudet, men det kan vara acceptabelt beroende på vilket rum, tid på dygnet mm.

En fördel med PVC-röret är att jag kan montera (hemmasnickrat såklart) filter som fångar upp damm, som annars dras runt av fläkten.

Det jag funderat på att testa är att montera fläkten på en bit skumgummi, från en gammal madrass eller så, för att se om det går att dämpa ljudet bättre.

Det jag oxå funderar på är om det är möjligt att "kräma ur" mer värme ur vattnet när vi går på vår luft-vatten värmepump, som inte är riktigt optimal mot våra gamla element vid minusgrader. Ungefär som att vi skulle ha monterat fler element som då skulle ha sänkt returvattentemperaturen helt enkelt.
 
Hej
Hur går det med testen?

Jag har också börjat labba med en datorfläkt som jag satt under ett brett och djupt (50 cm brett och 25 djupt? 3 rader med vatten och 3 veckade plåtar) element som sitter under en köksbänk. För att minska varvtalet och ljudet så driver jag den med en mobiltelefonladdare på 5,7 V, Det snurrar på fint och hörs knappt alls.

Måste mäta lite till innan jag vet om den ger något resultat.
 
Det där med mobilladdare var smart, såna ligger hemma å skräpar efter uttjänta mobiler...

Jag har inte testat så mycket mer eftersom jag fick nya vedpannan installerad i veckan som var :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.