Jag står inför att klä mina timmerväggar invändigt (ej isolering) med något material. Tidigare satt det spånskiva blandat med tretex i salig blandning. Utanpå det satt mestadels vävtapet av olika kvalitet och färg. Skivorna satt på "reglar" mot timret, dvs dessa reglar var överblivet golv och lite annat i brädväg de råkat snubbla över - de gjorde väl så förr.

Nu planerar jag att gömma elen bakom de nya väggskivorna och behöver sala ut väggen en bit pga golvet som sänkts en del mm. Tänkte slå på 45x45 regel cc60 på väggarna och sen klä med något men efter att ha kollat en hel del i byggnadsvårdsböcker och läst tidningsartiklar är man ju minst sagt lite tveksam till att sätta gips. Möjligtvis är det ju så att skarvarna är enklast att få snygga och hållbara men om man nu tänker sig något annat än gips? MDF är för dyrt, OSB knappast så bra att tapetsera på, fin-plyfa är för dyrt, masonit för mjukt, återstår spånskiva? Vilken tjocklek ska man satsa på? 8, 12, 16, 19mm?

Vilka trick finns för att "få till" en vettig yta med just spånskiva (el annat alternativ till gips), kan man måla/tapetsera med bra och hållbart resultat?

Det ska inte bli en artonhundratalsrenovering med lerklinade väggar mm, det finns kvarlevor av det men jag vill ha lite annat resultat tänkte jag mig. Tacksam för åsikter. Jobbet ska förhoppningsvis snart dra igång.
 
Treetex kanske?
Jag tycker personligen inte att gips är ett så himla farligt material, det har till exempel fördelen att inte vara lika brandfarligt som till exempel treetex. Till exempel tycker Sören Thurell att det är ett vettigt material och rekommenderar det till och med som vindtätningsmaterial. För att få en mer levande yta kan man ju till exempel makulera den med tidningspapper eller lumppapp.
 
Jag håller med konichiwa girl. Om du inte tänker göra en artonhundratalsrenovering utan ska regla upp osv så känns gips som det vettigaste alternativet. Kanske med OSB bakom?
 
Är bara tvungen att slänga in en bild med anledning av konichivas förslag med tidningspapper. Detta kan nästa generation läsa om när de ska ta bort de gräsliga tapeterna.
 
  • 20081019616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för intressanta svar. Enligt vad jag kunnat ta till mig skulle gips vara det värsta som kan hända ett äldre hus. Tretex går väl bort just pga brandrisken. Vet ni om det går att få bra yta på spånskiva om det ska målas eller tapetseras på nått vis?

(snygg bild med serier på väggen, vore nått att ta etter så eftervärlden kan läsa våra comicstrips kanske) :D
 
Undrar om inte brandrisken med tretex är övervärderad i ett timmerhus med alla de inredningsattiraljer, lättantända plaster och annat vi har hemma. Självklart ska det inte sättas intill en öppen spis, kakelugn eller liknande, men annars???
Vill du ha gips, kan du prova att "makulera" med tidningar eller sätta upp ark av lumppapp eller klistra upp golvskyddspapp.
 
Anledningen till att man kanske bör undvika gips är att materialet inte åldras på samma sätt som övriga materialen i ett gammalt hus, samt att det kan upplevas som en alltför plan, "död" yta. Huruvida man väljer det eller inte har väldigt mycket att göra med vilken byggnadsvårdsskola man tillhör. Som sagt, Sören Thurell tycker till exempel att det är ett bra material. Personligen tycker jag inte att det är det allra värsta som kan hända ett hus och så länge det inte är alltför uppreglat och rätlinjigt tycker jag absolut att det kan funka. Jag är tämligen säker på att vi kommer att använda det där vi bygger upp en vägg.

Å andra sidan, ett material som treetex som vi har i vårt hus är ju väldigt mjukt och får lätt skador, så frågan är ju hur pass värdigt det åldras. ;)

Nackdelen med att tapetsera på en träfiberskiva av något slag är att det finns en teoretisk risk att skivorna sväller/krymper med luftfuktigheten, vilket kan göra tapeterna ojämna eller skrövliga. Jag vet dock inte hur pass vanligt det är.
 
Jag måste bara sticka in en fråga här då ni pratar om tretex och masonite. Jag plockade ner från ett tak vad jag skulle ha kallat masonite men på baksidan stod tretex, är inte detta bara ett annat handelsnamn på samma material som masonite som är ytterligare ett namn på hårda träfiberplattor?
 
Du skriver att masonite är för mjukt. Jag antar då att du tänker på den vanliga 3,2mm tjocka. Masonite (board) finns dock i en mängd tjocklekar. 6,4mm brukar rekommenderas av Göran "Guden" Gudmundsson som ett bättre alternativ till renoveringsgips. 9,2 rekommenderas till reglar cc60.
Jämfört med spånskiva avger masonite betydligt mindre formaldehyd (mindre än massivträ) och är mycket slätare - ett bättre underlag för tapetsering/målning.

http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2289
 
  • Gilla
FelixB
  • Laddar…
aliback skrev:
Jag måste bara sticka in en fråga här då ni pratar om tretex och masonite. Jag plockade ner från ett tak vad jag skulle ha kallat masonite men på baksidan stod tretex, är inte detta bara ett annat handelsnamn på samma material som masonite som är ytterligare ett namn på hårda träfiberplattor?
Nja, faktiskt så är tillverkningsmetoderna lite olika varandra. Masonit tillverkas med masonitemetoden och treetex med jonitemetoden. Exakt hur de båda metoderna går till kan jag dock inte svara på... :) Och treetex tillverkade bara porösa skivor medan masonite tillverkade både hårda och porösa skivor.
 
Men den tretex som satt i mitt tak var definitivt stenhård, som en "vanlig" hård masonitskiva?
 
Hm, ja det är ju möjligt att de tillverkade även hård board, jag har dock inte hört talas om det tidigare. Men du har ju rätt i att både masonite och treetex är varumärken och inte namnet på en speciell träfiberskiva, egentligen, även om det har blivit synonymt till hård respektive mjuk träfiberskiva.
 
mandus skrev:
Du skriver att masonite är för mjukt. Jag antar då att du tänker på den vanliga 3,2mm tjocka. Masonite (board) finns dock i en mängd tjocklekar. 6,4mm brukar rekommenderas av Göran "Guden" Gudmundsson som ett bättre alternativ till renoveringsgips. 9,2 rekommenderas till reglar cc60.
Jämfört med spånskiva avger masonite betydligt mindre formaldehyd (mindre än massivträ) och är mycket slätare - ett bättre underlag för tapetsering/målning.

[länk]

Vi fäste 6,4 utan reglar i vårt sovrum. Elen går i såten, och på få ställen i nya grunda spår. Det var inga problem alls och blev väldigt mjukt och fint. Är man eftertänksam går det att dra el utan att regla och man vinner en hel del i utseende om huset är lite gammalt och vint... ;)

Men alla ytskikt åldras ju i otakt med timmer och trä. Lerklining som gips, så därför kan jag inte se att man skulle utesluta gips bara därför.
Vi tyckte dock att det var bökigare med gips eftersom det är så oflexibelt, men reglar man kan sag inte se att det spelar någon roll.
 
Oj, tackar för tipsen och era erfarenheter.
Jag är väldigt kluven inför det här. Dock var jag hemma hos en arbetskamrat idag och hans hus är byggt 1966 (rena nybyggnationen mot vårt egna hus). Det som var intressant med det var att hela hans bottenvåning var klätt med spånskiva, överallt. På några väggar satt det vävtapet som var målad men i sovrummen och allrummet var det vanlig tapet. Han bedyrade att det i princip inte gjorts någon åtgärd på dessa väggar sen byggnationen (jo ett rum var ommålat och ett omtapetserat) men jag kunde inte se en enda vägg som hade problem med sprickbildning el likn. Det är förvisso inget timmerhus som vi har men är skillnaden stor? Kommer vårt hus röra oss mer, blir problemet större hos oss att skivorna rör sig?

Efter detta besök idag lutar jag starkt åt att köra 16mm spånskiva på väggarna och måla och tapetsera på det. Behöver man kantfräsa skivorna så det är möjligt att spackla spånskivorna så man får det jämt? (tänker mig isf att köra med ett 45 graders stål så man får en fasning vid kanten).

Ang tipset att sätta skivorna på väggen direkt skulle säkert funkat om vi inte gjort ombyggnaden i köket. Det är VÄLDIGT mycket el som ska in i väggen och elektrikern är redan ganska gråhårig över bristen på utrymme i de kommande väggarna. Vi kommer lösa det men just här funkar det inte med skivan direkt emot. Dock ska jag överväga detta tips på vår övervåning där jag vill klara mig från att sala ut väggarna i möjligaste mån. Såg ett borr som gick att fräsa med som såg fiffigt ut. Ska köpa ett sånt kit och testa. Det vore kanon att fräsa spår i timret och gömma elen på det viset.

Hörde runt lite efter masonit idag och det fanns 6mm enligt dem. De hade aldrig hört talas om tjockare uppåt 8-9mm men skulle kontrollera saken och återkomma. Jag får suga lite på karamellen ett tag till. Jag har 40 kvadrat golv att lägga först så tid för fundering finns väl ;)
 
Ah, fattar problemet med köket. Vi drog elen i taket! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.