Har precis köpt mig ett underbart litet hus i norrlands djupa skogar. Hade en anticimex farbror som besiktade det till mig och det ända han kunde klaga på var isoleringen på vinden. Tydligen ska jag fylla upp med ytterligare 25cm spån ovanpå det som redan ligger där. Så nu undrar jag var man kan få tag i spån?? Närmsta byggaffär hade inte det. Kan man köpa sånt från en brädgård eller en såg.... stall? Är det inte viktigt att det är snustorrt? Är det någon skillnad på kutterspån och sågspån? :confused: Tack på förhand.
\ Johanna....
 
Du skall ha cutterspån (små chips av trä). Borde gå att beställa från traditionell brädgård.
 
Om du ska ha kutterspån köp spån som är "dammfritt". Köps av hästägare som har det som strö. Alt. borde väl vara EKOFIBER, som är ett cellulosabaserat
isoleringsmaterial.
 
Finns det någon speciell anledning till varför den ska vara dammfri? Är det enbart för att det inte ska smutsa ner så mycket? Eller finns det en annan anledning? Ringde till sågen i stan och de hade spån som man kunde komma och hämta. Enligt anticimex gubben skulle jag inte ha annat än spån.
 
Larsa skrev:
Du skall ha cutterspån (små chips av trä). Borde gå att beställa från traditionell brädgård.
Tusen tack!! :D Kågesågen i stan hade huuuuur mycket som helst.
 
Det kan vara MKT dammigt att hantera kutterspån som inte är "dammbehandlat" men med mask på så funkar det säkert :). Säkert mkt billigare oxå...

Man ska ju inte blanda in ex. mineralull och liknade tillsammans med spån men ekofiber är ju oxå cellulosabaserat och rek. att användas på ex. kutterspån. Har själv använt det på detta sätt. Här kan du läsa mer om ekofiber om du vill http://www.ekofiber.se/
 
En rejäl mask får jag nog införskaffa. :) Tar nog det billigaste alternativet dvs kutterspån från sågen! Tackar bockar och niger får hjälpen. :)
 
Bör hellst vara kutterspån. Sågspån sjunker ihop och frågan är om det är samma isoleringsvärde i det sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.