Hej!
Håller på att renovera ett hus från andra hälften av 1800-talet, sannolikt byggt omkring 1870. I salen framgår det av murstockens utseende att det har stått en kakelugn tidigare, sannolikt utriven vid en funkisrenovering på 1950-talet då även spegeldörrarna spikades över med masonit. Nu står där istället en modern fotogenkamin, vilken inte riktigt platsar in i en gammaldags sal. Min ambition är att försöka sätta in en nygammal kakelugn i den gamlas ställe, men har i samband med det några funderingar.

1. Utifrån husets ålder, så tänker jag mig inte en riktigt gammal ugn, s.k. hantverksugn, utan snarare en från tiden 1870-1890, vad som väl brukar kallas för nystilsepoken. Man kan väl tänka sig att den finaste kakelugnen stod i salen, så en slät, helvit känns inte riktigt rätt. Men hur "fin" kakelugn är det troligt att man hade i salen på en bättre beställd bondgård vid den här tiden?

2. Vilken prislapp får man räkna med om man vill ha en delvis färgad, kanske lite ornamenterad kakelugn från den här tiden? Nuförtiden skänker ju väldigt få bort sina kakelugnar för en spottstyver...

3. Vad är ett okej pris för att låta någon kunnig sätta upp en kakelugn? Har hört mig för om några anbud från lokala hantverkare och ... bortsett från att det är mycket pengar, är 25 000 kronor lågt, högt eller "lagomt" utifrån prisbilden på marknaden?

Med förhoppning om kloka svar.
 
Jag har kolla priset för att sätta upp en gammal kakelugn här i Skåne o det skulle kosta 30 000:-, så det verkar som du fått ett rimligt pris.
 
Kom bara att tänka på en kakelugn jag såg på Blocket igår, kanske helt fel tid och stil, men jag tyckte den var vacker.
http://www.blocket.se/vi/18675628.htm?ca=22_s

Har en kompis här i Karlskrona som fått bud av en kakelugnsrestauratör om ca 50 000 för uppsättning av kakelugn inklusive en av honom nerplockad och iordninggjord kakelugn i rätt ålder och stil för deras hus.
 
Nu har jag inte riktig koll längre, men 25 låter för mig som om det ligger i överkant. En kompis satte upp en ugn för knappt två år sedan, det gick på 15 000 kr för uppsättningen.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Nu har jag inte riktig koll längre, men 25 låter för mig som om det ligger i överkant. En kompis satte upp en ugn för knappt två år sedan, det gick på 15 000 kr för uppsättningen.
25 000 är inte alls i överkant om tegel och bruk ingår, jag vill påstå att det är ett ganska "normalt" pris för uppsättning av en vanlig, enkel kakelugn. Din kompis kom riktigt billigt undan, helt enkelt.
 
Jo, den där kakelugnen på blocket såg ju inte så tokig ut, även om den rent färgmässigt nog inte passar in riktigt i mitt hus. Men tids- och stilmässigt ligger den inte så illa till, då jag skulle tro att den är från sent 1800-tal.
Någon som har en aning om vad en ugn som denna ligger i för prisklass?
 
Karakorum skrev:
25 000 är inte alls i överkant om tegel och bruk ingår, jag vill påstå att det är ett ganska "normalt" pris för uppsättning av en vanlig, enkel kakelugn. Din kompis kom riktigt billigt undan, helt enkelt.
Du kan ha helt rätt, då måste han ha haft riktigt tur. Bra blev det också. Det måsta ha gått upp rejält, för ca 10 år sen har jag för mig att det brukade hamna på ca 10-lappen.
 
Hej
Kom ihåg att välja en med rätt höjd, d v s en som gå upp till taket. Om ni sätter in en för låg ugn tycker jag det ser konstigt ut. Lycka till!
Mvh Brynar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.