Vi ska renovera och bygga ut huset, som är byggt -47, med 21 m2. I och med det tvingar Nacka kommun oss att flytta köket från ovanvåningen till nedervåningen för att handikapanpassa huset.

Detta gör att vi måste fixa en ny imkanal för köksfläkten i blivande kök. Vi vill helst slippa dra ett rör genom hela huset och någon nämnde att man kan få dra ut imkanalen genom väggen. Någon som vet något om detta?

Och om man kan göra så, måste man dra denna kanal längs med ytterväggen upp ovan nock? Eller kan man sluta "en bit upp"?

Alternativet, som jag helst slipper, är kolfilterfläkt.
 
Sanslöst! Kan dom verkligen tvinga er att flytta löket? Kan ju lätt kosta lika mycket som hela tillbyggnaden...
 
krillek, jo det fanns en handläggare på Nacka Kommun som inte var klok.

Vi var dessutom tvugna att avfärda våra planer på ett juste badrum med badkar, enligt Nacka kommun måste vi ha dusch som är åtkommlig med rullstol på NB. Vi har duschen på ÖV.

Sedan fick vi inte ha toaletten där vi ville, i ett mindre rum. Man måste kunna köra upp med en rullstol bredvid toaletten. Så nu är toaletten inritad i tvättstugan, fristående i ett hördn. Väldigt bra tyckte Nacka kommnun. Nåja.



tallmilan,tack för informationen. Jag vill ju INTE att det ska lukta köttbullar på tomten ;)
Det var precis sådan information jag ville ha, håltagning m.m. har jag koll på.

Får undersöka möjligheten att gå på den murade skorstenen, alternativt börja forska lite på kolfilterfläktar ;)
 
Svär inte. Kolfilter är er absolut sista utväg! Kom ihåg att sotargubben tror att han är gud och vill ha minst ett pekfinger med i spelet. Vad gäller kanal genom vägg brukar de ha en del synpunkter gällande brandskyddet.
 
Ja, vår sotare sa just 1 dm under, 2 dm på sidorna och 1 m över ska vara brandskyddat på fasaden.
 
...och kollar man första tråden som Tallmilan länkade till så har andra fått helt andra anvisningar...inkl oss som bor i samma kommun som Pinebar...
 
Vår sotare godkände IM-kanal genom yttervägg under förutsättning att den var av icke brännbart material ut 2 dm utanför yttervägg, samt minst 1 meter under takfoten som sticker ut ovanför IM-kanalen i vårt fall.

Funkar hur bra som hellst!
 
Ja, som sagt, det är nog lite subjektivt och beroende av vilken sotare man får/har. Och det är ju jätteläskigt att det ska vara så.
Vilken handläggare som handlägger ett bygglovsärende verkar också ha betydelse för hur det går.
:( Skönt att vi bor i ett land där alla behandlas lika och reglerna är tydliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.