Hej på er!
I höstas köpte vi ett torp från 1800-talet (ev 1700-tal) som vi behöver göra vissa renoveringar på. Bland annat så har vi märkt att det läckt in vatten genom taket under vintern, och vi misstänker att vi är tvungna att laga det på något sätt.
Taket är ett tegeltak som är lagt på en lockpanel, utan takpapp. Vi undrar om det räcker med att byta brädor som ser ut att vara skadade, eller om det är bättre att byta ut allihopa? Något man bör tänka på? Tegelpannorna tänker vi lägga tillbaka igen, det är (förhoppningsvis) bara undertaket som behöver fixas.
Ett annat problem är att det rinner vatten ner under plåten runt skorstenen och utmed murstocken på vindsvåningen. När man står på vindsvåningen och tittar upp utmed murstocken så ser man dagsljuset där ovanför, så plåtarbetet kring skorstenen är inte direkt tätt. Hur tätar man det på bästa sätt? Eller ska man be en plåtslagare göra nya plåtarbeten, och vad kan det i så fall kosta?
Många frågor på en gång! Hoppas att det finns någon som har några svar :)

Abbetorparna
 
Ett problem kommer sällan ensamt och det bästa är att ta dit någon kunnig och titta på det.
Om pannorna är vittrade dvs ser ut som om en stor del av materialet har försvunnit så är det mycket tveksamt om det är lönt att lägga tillbaka dem, de lär inte hålla för det.

Plåtslagare är ett måste, att täta med diverse tjolahopp är ingen lösning utan mer att jämföra med att laga bärande delar i bilen med "Plasticpadding" och hoppas på det bästa.
Ta dit nån kunnig snickare först så de får bedöma skicket på taket innan ni gör plåtarbeten.

/Kent

 
Jag instämmer med föregående: Läcker taket kan ni vara ganska säkra på att jobbet blir stort. Ni beskriver andra eller tredje graden förfall. Då är det egentligen bara vinna eller försvinna som gäller. Riv eller renovera grundligt.

Byggnadens tak är sannolikt buret av åsar (istället för takstolar). Om torpet är äldre än 1800-tal var taket ursprungligen inte täckt av tegel utan av ett lättare material; kanske bara takträet tjärat. Detta medför i många äldre torp att tacket liksom säckar ned under egentligen alltför tungt tegel.

Jag gissar att ni (av praktiska skäl) vill ha lertegel på taket. Därför kan det vara klokt att förstärka hela konstruktionen. Vill ni ha ha vinden inredd, isolerad och uppvärmd innebär det att ni måste fundera igenom en rad andra saker.

Problemet ni har är att klockan tickar. En vinter till utan åtgärd är förödande.
 
Att bara ha lockpanel under teglet känns väl osäkert i längden, i alla fall om vinden skall inredas. För att få ett tätt undertak kan man tex lägga en vattentät board på lockpaneln och innan byta panelbrädor där de är dåliga. Detta förutsatt att den bärande konstruktionen räcker till.

Om man inte kan lägga om taket direkt, blir det ju en avsevärd förbättring att se till att alla pannor är hela och ligger rätt, samt få tätt vid skorstenen.
Hans
 
Vi har också lockpanel med betongpannor på, på "stugan" som följde med huset.
Vi fick rådet av anticimex att lägga oljehärdad masonit
, ev. papp, tillbaka med läkt och pannor. Allt för att
förlänga livet på taket.
Men när jag krupit runt på vinden så kan jag inte säga att det tagit direkt mkt. stryk på 100 år med nuvarande konstruktion.
Det är också väldigt luftigt vid takfoten.
MEN betongpannor tätare än lertegel vad jag förstår.
 
Har pecis samma problem. Såhär har jag löst det (under arbete):

Först har jag bytt murkna och trasiga takbrädor för att förbättra styvheten och bärigheten. Sedan lagt oljehärdad masonit och sist täckt med papp. Lade tillbaka de halvgamla pannorna som låg tidigare även om de kommer att behöva bytas om ca 10-15 år. Alla plåtar kommer att bytas när taket är på plats med hjälp av ett proffs.

OBS! Detta är en tillfällig lösning, åtminstonne i mitt fall.

- Pga de bärande åsarna blir det bökigt att bygga luftspalt. Det går förståss, men det är svårt att få bra luftning i sidled. Finns andra metoder också, men orkar inte gå in på det :-X Alltså, som jag ser det, alldeles för farligt att isolera taket med nuvarande konstrution.
- Att bygga utvändig luftspalt innebär en avsevärd viktökning av det redan hårt belastade taket (regla upp och sponta uppepå det gamla). Ska man göra detta rekommenderar jag att man bygger om hela konstruktionen med "specialartakstolar". Gjorde det på ett uthus vilket blev hur bra som helst :D Bostadshuset är tyvärr lite stort och tiden lite för knapp... :-/

Allt beror förståss på hur man ska använda huset och om man har lust att göra om jobbet i framtiden. Hos mig var det kris så den här lösningen känsdes hanterbar både tids- och kostnadsmässigt.

MrE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.