Jag har läst runt lite på forumet då vi ska bygga stenhus med start i början på nästa år. Jag kan ingenting om materialval så jag säker er hjälp.

Det har föreslagits oss att vi sak använda Ergotherm 35 block med isolering i mitten samt på insidan 50mm isolering med en OSB-skiva samt gips på det så totalt blir väggarna 42cm tjocka (35+7). Detta skulle ge ett U-värde på 0,18

Är detta ett bra materialval för ett hus på BYA 219kvm och totalt BOA 284kvm?

Vad ungefär kostar dessa block per/st samt vad bör man räkna på för kostnad avseende murningen (grovt räknat)?

Tacksam för all input
 
Hej Jonas och välkommen till forumet.

Jag reagerar direkt på varför man först murar med ett Ergotherm 35 block, och sedan isolerar yttligare 50mm på innsidan av väggen ?.

Då får du leca/cellplast/leca/mineralull och det känns för mig ogenomtänkt, varför ha Ergotherm 35 block i så fall ?, leca´n mellan cellplasten & mineralullen gör ingen nytta.

Då kan du ju istället mura med 150mm lecablock, isolera utsidan med 200mm cellplast och sedan mura "ytterväggar" i 120mm ell 90mm leca. ( så kallad skalmur).

Det blir billigare samt att du får en värmelagring i dom 150mm lecastenarna som sitter innåt, & bäst av allt ett stenhus ,-).

MvH jawen
 
Säg upp bekantskapen med den som rekommenderade dig den lösningen!
35 leca iso-block eller finjas ergotherm ger en mycket bra vägg och du skall inte förstöra den invändiga, tunga, väggens förmåga att lagra värme!
Lycke Till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.