Vi har köpt fastigheten över mäklare i blekinge i år 2005. I den objektbeskrivning stod bland annat en byggnad ”kaffet”, utrustad med serveringsdel och serveringsdisk,
och övriga bostäder (lägenheter och stuga för uthyrning). Vi bedriva nu egen verksamhet med kaffet och uthyrning. Efter anmälan om verksamhet hos kommunen i 2006 har vi fått besked att där finns ingen bygglov eller felaktig deklarerad bygglov för kaffet, lägenhet och stuga.
Kommunen har nu ställad faktura med avgifter för bygglov på ungefär 8.000:-, som väl är ingen viten.
Skulle vi kunna ställa krav i efterhand på mäklare eller säljare över den summan ?
 
Hemmakatten
Jo, rimligtvis borde ni kunna ställa sådana krav. Om fastigheten är såld under krieteriet att det är en servering mm, så borde ni kunna lita på detta.

Skulle absolut kräva att säljaren betalar avgiften(under förutsättning att inget annat tillstött/tillkommit sedan ni köpt fastigheten.
 
Rent logiskt så är det givetvis något som säljaren borde stå för. Men jag är inte säker på om detta kan anses höra till undersökningsplikten. När vi har köpt (och sålt) hus så har jag för mig att det fanns med en punkt på frågeformuläret om det fanns bygglov för allt. Frågeformuläret är ju till för att "tvinga" en säljare att göra vissa utfästelser, i stil med att jag har aldrig observerat några fuktproblem etc.

Det att frågan fanns med på formuläret skulle kunna indikera att det hör till undersökningsplikten.

Kanske är läge att se i era köpehandlingar om det finns något om bygglov i frågeformuläret. Jag vet inte om alla mäklare kör med frågeformulär. Tror inte att finns något juridiskt tvingande skäl att ha ett formulär, men att det är "god mäklarsed".

Huset vi sålde för 9 år sedan hade ett inglasat uterum som föregående ägare hade byggt. Enl. uppgift från grannarna saknades det bygglov (många hade gjort likadant). Det var dock preskiberat när vi sålde. Men jag hade "renoverat" uterummet, hade rivit hela rasket och byggt upp det igen, hoppades att ingen hade några bevis för att jag samtidigt flyttade ut väggen 30cm. hade lite dåligt samvete för min utfästelse om bygglov (erkände att det saknades, men hävdade att det var preskiberat). Nu är det dock preskiberat på riktigt.
 
Allmänna tillstånd som byggnadslov kan dessutom ligga på mäklaren att klargöra före försäljning. Har skrivits om in andra trådar. Sök.
Det är ju svårt att tänka sig att köparen skall stå för kostnaden i vilket fall.
 
rolsie skrev:
Allmänna tillstånd som byggnadslov kan dessutom ligga på mäklaren att klargöra före försäljning. Har skrivits om in andra trådar. Sök.
Det är ju svårt att tänka sig att köparen skall stå för kostnaden i vilket fall.
Hej !
ANg mäklarens ansvar så är det ju så att mig veterligen så är det i yttererst sällan en mäklare blir fälld,
Mäklaren informerar o förmedlar ju köpet, han är väl säljarens ombud.. eller ?
Läser man på kontrakten så finns det en skock undantag så han går ju fri..

/ Goeerana

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.